AMT
AMT
Geevers Auto Parts verbetert beschikbaarheid met 2 miljoen minder voorraad

Geevers Auto Parts verbetert beschikbaarheid met 2 miljoen minder voorraad

Bij Geevers Auto Parts raakten de magazijnen vol en lagen de verkeerde onderdelen op voorraad. Om het tij te keren werd het volledige voorraadbeheerproces onder de loep genomen. Door dit verbeterprogramma is er inmiddels voor 2 miljoen euro aan overtollige voorraad opgeruimd en is de beschikbaarheid met tien procent verbeterd. Edwin Karelsen en Dirk van Dooren leggen uit hoe ze dit hebben gedaan.

Geevers Auto Parts verbetert beschikbaarheid met 2 miljoen minder voorraad
Dirk van Dooren en Edwin Karelsen.

Geevers Auto Parts is toeleverancier aan autoschadeherstelbedrijven en levert ruim 500.000 verschillende parts, voor alle bekende automerken. Vanuit het centraal magazijn in Veldhoven worden door een eigen logistieke dienstverlening 2.500 autoschadeherstelbedrijven in de Benelux razendsnel van parts en vervangingsdelen voorzien. ’s middags voor 17.00 besteld, is de volgende dag in huis bij de klant.

Crossdock-artikelen binnen 24 uur geleverd

Van de gemiddeld 5.000 orderregels die dagelijks worden verwerkt, wordt de helft uit voorraad geleverd. De andere helft wordt besteld bij toeleveranciers en wordt, voordat ze naar de klant gaan, via crossdocking geconsolideerd met de voorraadartikelen. “Ook deze crossdock-artikelen worden dus binnen 24 uur geleverd”, vertelt manager purchasing Edwin Karelsen.

“Items niet op voorraad houden is een bewuste keuze. Het crossdocken werd voor ons ook een vangnet waarmee we onze eigen voorraadproblemen konden verdoezelen. Daar moest echt iets aan gedaan worden.”

Het magazijn van Geevers Auto Parts.
Het magazijn van Geevers Auto Parts in Veldhoven.

Op tijd de juiste stock/non stock-beslissing nemen

Voor het aansturen van de voorraad gebruikt Geevers de voorraadbeheersoftware van leverancier Slimstock. Door personele wisselingen was er kennis uit de organisatie weggevloeid waardoor het systeem niet meer optimaal werd gebruikt. “En dat terwijl de complexiteit alleen maar toeneemt”, constateert Karelsen.

Autofabrikanten brengen steeds sneller nieuwe modellen op de markt. “Het sturen op levensduur en op tijd de juiste stock/non stock-beslissing nemen is daarom in deze sector cruciaal om grip te houden op de voorraad. Bij ons was die grip even weg: onze magazijnen puilden uit met overtollige voorraad.”

Verbeterprogramma

Om het tij te keren, werd een jaar geleden onder leiding van een senior consultant van Slimstock een verbeterprogramma gestart. Hierin werd het volledige voorraadbeheerproces onder de loep genomen. Processen werden geanalyseerd, kennis van medewerkers werd bijgespijkerd en er werd zelfs een nieuwe persoon aangetrokken: supply chain analist Dirk van Dooren. Eén van zijn eerste taken was om samen met Young Professional Robbin van der Lelij van Slimstock alle instellingen en stamgegevens in Slim4 opnieuw kritisch tegen het licht te houden.

We maken nu gebruik van de Assortimentsmatrix met daarin meer verfijnde beslisregels om een artikel wel of niet op voorraad te leggen

“We hebben een nieuwe ABC-indeling van het assortiment gemaakt, op basis waarvan we de gewenste servicelevels opnieuw hebben ingeregeld,” vertelt Van Dooren. “Gezien het vele crossdocken hebben we vooral de stock/non stock parameters veel aandacht gegeven. De vuistregel was voorheen dat een artikel pas op voorraad werd gelegd als deze meer dan tien keer per jaar werd besteld. Echter bleek die regel niet meer zo goed te werken. In plaats daarvan maken we nu gebruik van de Assortimentsmatrix met daarin meer verfijnde beslisregels om een artikel wel of niet op voorraad te leggen.”

Aansturen van leveranciers

Het aansturen van leveranciers was een ander proces dat door de heren werd aangepakt. In de automotive kun je dezelfde onderdelen bij meerdere leveranciers bestellen, in verschillende prijs- en kwaliteitsniveaus. Niet alleen de prijzen maar ook de levertijden kunnen per leverancier sterk uiteenlopen. “Dit hebben we voor Geevers nu netjes ingeregeld in Slim4”, vertelt Van der Lelij van Slimstock.

“Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld beter profiteren van eenmalige aanbiedingen van leveranciers. Het bestelproces is verder ook zo ingericht dat ze sturen op een zo laag mogelijke prijs in combinatie met de juiste levertijd, en andere leveranciers inschakelen als ze out-of-stock dreigen te raken.”

Coaching on the job

Het optimaliseringsproject is een half jaar geleden afgerond en Karelsen is tevreden met de resultaten. Er is voor ruim 2 miljoen aan overtollige voorraad opgeruimd, de beschikbaarheid is met 10 procent verbeterd en het aandeel crossdock is met 10 procent gedaald. Ook over de aanpak van het project en de inzet van de Young Professional van Slimstock is hij achteraf zeer te spreken. “Robbin bracht veel Slim4-kennis met zich mee en zijn ‘coaching on the job’ richting Dirk heeft enorm goed gewerkt. Dirk zit nu kort op de bal, maakt zelf procesanalyses en calculaties, en houdt in de gaten of we op koers zitten. Ik zie dat we nu ook veel meer rendement halen uit Slim4 en belangrijker: dat we een organisatie hebben die zichzélf blijft verbeteren.”

Tip: maak van stock/non stock een continu proces

De beslissing om een artikel uit voorraad dan wel op order via crossdock te leveren, is complex maar cruciaal. Kijk goed welke criteria hierin een rol spelen, zoals het aantal orderregels en het type klant dat je met een artikel bedient. Daarnaast moeten de kosten helder zijn, zowel van het op voorraad houden als van het op order bestellen. Ten slotte is het van belang dat de beslissing voor een artikel niet eenmalig wordt genomen, maar regelmatig wordt geëvalueerd. Het moet een continu proces worden.

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Eerder verschenen