“Dat was een leuk gesprek, waarbij ik gelijk een uitnodiging kreeg om twee scholen te bezoeken. Daar waren informatieavonden voor leermeesters van bedrijven. Voor mij interessant, omdat ik kon zien hoe de opleiding erbij staat,” zegt Sam Loman. Het bleef niet bij het scholenbezoek, want van BBL-adviseur Erikjan van Rijn van OOMT kreeg hij nuttige adviezen en praktische tips voor het begeleiden van BBL-ers. “Bijvoorbeeld hoe je met jongere studenten om moet gaan. We hebben in ons bedrijf drie BBL-ers, waarvan twee oudere die zelfstandig werken. Straks hoef ik alleen nog hun examen na te kijken. Maar de derde BBL-er is pas zestien jaar, die moet ik logischerwijs nog veel leren.”

Groei en structuur
Bij Autobedrijf Thur krijgen studenten volop de ruimte om het vak te leren. Als dealerbedrijf groeit het bedrijf mee met de toekomst, waarbij ook de medewerkers meegroeien. “We laten ze meer doen dan alleen meekijken, we geven ze tips en laten ze vragen stellen. En natuurlijk controleren we hun werk. Ook houden we week- en maandgesprekken, daarvoor kregen we van onze OOMT-adviseur handige formulieren. We vragen hoe het gaat, wat de student en ik graag willen en we stellen doelen op. Daarbij spreken we af wat vervolgstappen zijn, zodat we daar naartoe kunnen werken.”
Extra begeleiding
Met zijn 27 jaar is Sam Loman nog relatief jong. Hij snapt daardoor goed wat er bij jeugdige BBL-ers speelt. “Ik ben sociaal en heb geduld. Daardoor heb ik al snel een goede klik, waarbij ik niet alleen kijk naar de vaardigheden, maar ook naar hun houding in de werkplaats.” Hij vertelt over een jonge BBL-er die extra begeleiding nodig heeft. “Bij andere bedrijven was geen plek voor hem. Deze jongen heeft specifieke eigenschappen waarmee ik moest leren werken. Hij snapt het wel, maar ik moest leren hoe ik de kennis aan hem overdroeg. OOMT heeft mij hierbij geholpen”. Inmiddels durft Sam Loman te stellen: “Als dat goed gaat, dan heb je meer aan zo iemand dan je eerst denkt.”
Inmiddels heeft Sam Loman met Erikjan van Rijn om de paar maanden een gesprek hoe het gaat. “Hij motiveert mij, pakt zaken aan en vertelt relevante nieuwtjes, zoals de informatieavonden. Hij kan echt een leermeester helpen, op alle gebieden.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT.