CarProf Becker in Hengelo is al zeventig jaar gespecialiseerd in Toyota. Bryan Becker vertelt: "Mijn opa, Hans Becker, kreeg destijds bezoek van zowel Toyota als Fiat. Hij leende van beide merken twee weken lang een auto. Daarna koos hij voor Toyota, nog voordat Louwman & Parqui importeur werd. Later namen mijn vader Peter en zijn broer het bedrijf over. Mijn vader zette het uiteindelijk alleen voort, tot hij vier jaar geleden overleed. Ik was toen 24, maar ik wilde al van jongs af aan het autobedrijf voortzetten."
Zelf de regie pakken
Het valt niet mee om als 24-jarige een bedrijfsovername te financieren. "Banken hebben geen vertrouwen in een Erkend Reparateurschap. Ze willen een concept of formule," zegt Bryan. Hij sprak met veel collega's over personeel, showrooms en franchiseconcepten. "Wat me opviel: iedere dealer die door de importeur was opgezegd, zei hetzelfde: 'Het overkwam ons, we liepen achter de feiten aan. Had ik maar eerder ingegrepen.' Mijn overtuiging was dat ons dealerschap, inmiddels omgezet in een Erkend Reparateurschap, op termijn toch zou eindigen. Ik besloot zelf de regie te pakken."
Team in transitie
Autobedrijf Becker bestaat uit tien collega's: vier monteurs, twee baliemedewerkers, twee verkopers, een administrateur en Bryan zelf. "Veel medewerkers naderen hun pensioen, dus dit is het perfecte moment om op hun ervaring te bouwen en tegelijk te investeren in vernieuwing en verjonging."
Bryan koos voor CarProf, onderdeel van Alliance Automotive Group, dat hoog scoort in het BOVAG/ROSA-onderzoek. "CarProf past goed bij onze filosofie: laagdrempelig en transparant. Accountmanager Wim Visser kwam voor een eerste gesprek om 10.00 uur en vertrok pas om 18.30 uur. Dat gesprek gaf meteen vertrouwen." Op 1 januari 2025 werd Autobedrijf Becker officieel CarProf Becker, gelijktijdig met het beëindigen van het Erkend Reparateurschap.

'Wat hebben we dit gemist!'
Simone Krieger, de nieuwe accountmanager van CarProf, viel door omstandigheden tijdelijk uit. Bryan: "In het heetst van de strijd zaten we zonder accountmanager! Maar toen leerden we CarProf echt kennen: Harold van Gestel van CarProf onderbrak zijn vakantie en stond de volgende dag op de stoep. Christian Groothuis van PartsPoint hielp dagelijks onze magazijnmedewerker. Jos Kalender van TECH360 kwam langs voor technische ondersteuning, Louiz Prinsen voor de signing en Ivar Camps regelde alles wat nog niet geregeld was. Allemaal professionals die meteen de schouders eronder zetten. Pas toen besefte ik me wat we al die jaren gemist hebben."
Van eenkennig naar veelzijdig
Hoewel Toyota nog in het DNA zit - systematisch werken, sturen op efficiëntie en digitalisering - was het tijd om breder te kijken. Bryan: "Al op 6 januari stond er een VW Golf in de werkplaats voor een nieuwe distributieketting. Daar sta je dan: een Toyota-specialist met een VW in de werkplaats. Gelukkig faciliteert TECH360 alles: praktijktrainingen, Remote Service, Pass thru-diensten en een technische helpdesk." CarProf Becker verkoopt jaarlijks zo'n driehonderd nieuwe en gebruikte auto's. Alle prijzen zijn inclusief rijklaarmaakkosten. "Onze kernwaarden - laagdrempelig en transparant - versterken ons bestaansrecht en zorgen voor mond-tot-mondreclame. Twee jaar geleden zaten we in de Toyota top vijf van Nederland qua omzet, buiten ons verzorgingsgebied. We zijn gevestigd in Hengelo, maar hebben meer dan honderd klanten in Rotterdam."
Wat CarProf toevoegt
CarProf werkt samen met Champion Olie, wat helpt bij het kiezen van de juiste olie. Daarnaast organiseert CarProf APK-mailingen en marketingacties en biedt het 48 maanden garantie op onderdelen en reparaties. Bryan: "Klanten reageren daar verrast op en vragen vaak of het wel klopt."
Ook biedt CarProf een Europese 24uurs pechhulpmodule aan die bijna honderd euro goedkoper is dan die van de bekende gele hulpdienst. Verder krijgen CarProf-bedrijven een professionele website met zoekmachineoptimalisatie en een eigen rayon van 15.000 tot 20.000 postcodes. Als tegenprestatie tekende Bryan voor een afnameverplichting bij PartsPoint van 60.000 euro, plus 20.000 euro aan banden. "Dat is heel realistisch."
Sturen op cijfers
Bryan is enthousiast over CarProf Performance Consultancy (WESP). "Waar mijn opa ondernam vanuit zijn handen en gevoel, en mijn vader in zijn voetsporen trad, ben ik opgeleid als bedrijfsanalist. Ik stuur op cijfers. Daar hoort een rendementsprogramma als WESP gewoon bij." De WESP-consultant komt vier keer per jaar langs. Gemiddeld stijgt de omzet op onderdelen en arbeid na drie jaar met meer dan acht procent. Bryan: "WESP verkleint ook de kloof tussen de werkplaats en de rest van het bedrijf. De technici sleutelen bewuster en letten beter op de staat van de auto. Dat heeft een positief effect; in cijfers en in gevoel."
Tot in Rotterdam aan toe
Simone Krieger is gelukkig weer terug en komt regelmatig bij Bryan op bezoek. "Elke keer als ze hier is, leren we van haar. De gesprekken gaan nooit over verplichtingen en kosten, maar over kansen en ideeën. Het verschil in toon en energie kan niet groter zijn. Op 'Klanten Vertellen' geven klanten ons een 9,3 - een cijfer waar we trots op zijn. Zo houden we Hengelo al zeventig jaar mobiel. En inmiddels ook Rotterdam."
Wil je in contact komen met CarProf voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek? Vul dan onderstaande gegevens in. Alliance neemt zo snel mogelijk contact met je op.
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group.