Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel

Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel
Jan Kraaijeveld: “De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Bedrijven investeren in voorraadsystemen en -processen, maar hoe zit het met de investeringen in mensen? In tijden van crisis of economisch herstel is het trainen van mensen vaak het eerste wat afvalt. Dat kan anders, zegt Slimstock, maar hoe dan? En waarom speelt Slimstock graag het spel?

Wie werkt met statistiek, een abc-analyse kan maken en weet wat voor belangrijke leverancier of klanten achter de topartikelen zitten, kan een voorraad goed beheren. Bedrijven in de autobranche die daarmee te maken hebben, zoals auto-importeurs, grossiers en distributiebedrijven van auto-onderdelen, rekenen daarbij op Slimstock. Sinds 1993 is het bedrijf Europees marktleider. In het eigen opleidingscentrum in Deventer geeft het bedrijf trainingen (ook online).

De autobranche neemt een unieke plaats in, zegt Jan Kraaijeveld van Slimstock: “In sommige branches zijn tienduizend artikelen al veel, maar een partij zoals Alliance heeft misschien wel driehonderdduizend artikelen. De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar de voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Maak tijd voor opleiding

Slimstock geeft verschillende opleidingen, zoals masterclasses voor management (over strategie en beslisregels), operationeel voorraadbeheer (wanneer en hoeveel moet je bestellen?) en opleidingen voor inkopers en verkopers. De lessen zijn heel levendig, mede door het Slimstock Supply Chain-spel.

Als je niet direct kunt ingrijpen als zaken fout gaan, ben je te ver doorgeslagen in minimaliseren”

Jan Kraaijeveld: “In het spel simuleren we een keten van vier schakels: een fabrikant, groothandel, distributeur en een consument. Als één schakel uitverkocht is, ben je genegen om in de schakel vóór jou een grotere order te plaatsen. Je raakt gefrustreerd op de andere schakels in de keten - dat zijn de mensen die naast jou zitten - die vaak niet anders kunnen, omdat ook andere klanten bij die schakel bestellen. Het is maar een spel, maar iedereen begrijpt direct de complexiteit van voorraadbeheer.”

Pas op met minimaliseren

Eigenlijk lijkt dat spel heel veel op wat er momenteel gaande is: nergens personeel te vinden en overal lege schappen. Alles is efficiënt, geminimaliseerd en er hoeft maar iets te gebeuren of alles valt stil. Feitelijk geldt dat ook voor personeel, zegt Jan Kraaijeveld: “Het is niet efficiënt om teveel mensen in dienst te hebben, maar het kan wel effectief zijn. Ik pleit er daarom voor om veel zaken niet efficiënt, maar effectief op te lossen. Bij een minimale bezetting is iedereen bezig met zijn eigen werk en heeft niemand ergens tijd voor: niet voor nieuwe ideeën, niet om iets te veranderen en niet om storingen op te lossen. Je moet in staat zijn om direct in te grijpen als zaken fout gaan. Als dat niet kan door ziekte of vakantie van het personeel, dan heb je geen slagkracht meer en ben je te ver doorgeslagen in het minimaliseren.”

Tijd belangrijker dan geld

Voor een opleiding moet je de tijd nemen, maar als het drukker wordt of bedrijven gaan bezuinigen, vallen de opleidingsdagen als eerste af, terwijl je daar juist leert om jezelf te verbeteren.

Jan Kraaijeveld: “Wij halen alle barrières weg en hebben de opleidingen voor onze klanten gratis gemaakt. Het kost dus alleen nog maar tijd.” Een belangrijk deel van de training gaat over software, want Slimstock levert elke drie weken een nieuwe software-functionaliteit. De software is dus belangrijk, hetzelfde geldt voor de processen, die je onder controle moet hebben. Kraaijeveld: “Maar het enige dat echt uniek is zijn de mensen. Als je investeert in trainingen zullen uiteindelijk de prestaties beter worden en het kan altijd beter. Altijd.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock. 

Lees ook:

Een auto in de werkplaats voor een APK-keuring. - Foto: ANP

Storing bij RDW zorgt voor 'chaos bij autobedrijven'

Het is chaos bij autobedrijven door de storing bij de RDW donderdag die voor problemen zorgde bij het overschrijven en keuren van auto's.

In de Valeo Remanufacturing-fabriek in Czechowice reviseren zo’n tweeduizend medewerkers jaarlijks circa een miljoen auto-onderdelen. - Foto: Valeo

Valeo Remanufacturing: gebruikte onderdelen beter dan nieuw

Een auto bezitten is kostbaar, vooral wanneer je als eigenaar te maken krijgt met reparaties. De prijzen van onderdelen zijn torenhoog, en stijgende...

Het team van Stolk Autoservice bij het winnen van de titel in 2023. Wie volgt hen op?

Dit zijn de 10 genomineerden voor Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van...

Wie wordt in 2024 Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar? Dat weten we op 1 oktober van dit jaar. De jury heeft 10 bedrijven genomineerd.

Foto: ANP

Zorgen RAI over keuringscapaciteit RDW voor nieuwe bestelwagens

RAI Vereniging maakt zich zorgen over de capaciteit bij de RDW om nieuwe bestelwagens tijdig te keuren in aanloop naar de introductie van...

Volgens autoverkoper Rick Krieger zit zijn winst vooral in de omzetsnelheid.

Hoe verkoop je goedkope occasions?

Autohandelaren Pop van der Veen en Rick Krieger hebben zich gespecialiseerd in compacte auto's van een paar duizend euro, de ware omzetkampioenen. Er...

Windmolens op de Thorntonbank (Foto Shutterstock)

Groene gekkies?

In plaats van nuttige dingen te doen, scrolt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed op Facebook. En hij laat er zich nog door afleiden ook...

Hybride auto's lijken in mei aan waarde te verliezen in de ogen van kopers. Foto: Shutterstock.

AMV Marktrapport: Zoekprijs hybride auto daalt aanzienlijk

Het Automotive MediaVentions-marktrapport van de maand mei laat zien dat de zoekprijs van hybride auto's enorm is gedaald, met ruim 12 %.

Gebruikte auto's in de showroom. Welke occasions verkopen snel, en met welke blijf je zitten? En welke schrijven er het minst af? - Foto: ANP

Deze occasions zijn echte afschrijvingskampioenen

Betaalbare, compacte occasions zijn duur, schaars en gewild. Het aantal stadagen is laag. Welke occasions verkopen het snelst, en op welke auto's...