
Renault E-Tech: stilte voor de elektrische storm
Het blijft toch even wennen: de in racy blauw gehulde Renault E-Tech T komt volstrekt geruisloos aanrollen. Je ruikt geen diesel, je hoort geen...

Gaan we straks volledig elektrisch remmen?
De automotive industrie maakt enorme vooruitgang op het gebied van elektrische voertuigen en geavanceerde technologieën, waaronder volledig...

Opgelost op AMT Garageforum: Opel B16DTH met motorpiep
Bij een koude start maakt de B16DTH-motor in een Opel Zafira uit 2013 een merkwaardig tsjilpend geluid dat op bedrijfstemperatuur verdwijnt. Wat is...
Actuele dossiers

Snel diagnosepuzzels kraken: gebruik meetrapport en gezond verstand
Diagnosestellen lijkt op het oplossen van een puzzel. Je brein wordt uitgedaagd een stapje extra te zetten. Lukt dat, dan geeft dat een euforisch...
Back to Basics: Meten aan sensoren (deel 2) - Weet wat je meet!
Weet je het verschil tussen de referentiespanning van een passieve sensor en de voedingsspanning van een actieve? Na het B2B-artikel in AMT 6...
Back to Basics: Rekenen aan het thuis opladen van een EV
In een Tesla Model 3 opent het handschoenenkastje elektrisch, gaaf! Toch is het oude techniek in een nieuw jasje. Hetzelfde kunstje zien we in iedere...
Back to Basics: meten aan sensoren. Achterhaal jij de storing? (deel...
Storing! Is het de sensor? Is het de signaaloverdracht? Of zit het in de ECU? Om gericht te meten, moet je weten welk resultaat je kunt verwachten....

Oog voor techniek: Lamborghini Revuelto
Zelfs Lamborghini moet, als deel van de Volkswagen Groep, iets met elektromotoren. Al kan een kleine producent wel een uitzondering vinden in het...

Oog voor techniek: Maserati Nettuno-motor
Maserati legde in 2020 de basis voor een nieuwe toekomst, met de MC20-sportauto met eigen Nettuno-motor. Die V6, en viercilinders van Fiat...

Oog voor techniek: Audi 360fabriek
In tegenstelling tot veel andere merken wil Audi geen nieuwe fabrieken specifiek voor elektrische auto's neerzetten, of één bestaande fabriek...

AMT 30 jaar geleden: de toekomst van de universele garage
30 jaar geleden stelde AMT vragen over de toekomst van de werkplaats aan de aftersalesspecialisten van Toyota-importeur Louwman & Parqui (drs. F....

Techniek van toen 1973: invasie van de Russische auto
Vijftig jaar geleden, in 1973, schreef AMT over de op komst van de Russische auto. Een nieuwe autoreus kwam opzetten. In 1967 werden de Jalta's en...

Techniek van toen 1953: Funest, frappant en formidabel: de pk-race
Ken je die YouTube-filmpjes? Een snelle sportauto accelereert vol vermogen, breekt uit en krijgt te veel tegenstuur. Terwijl de auto haaks de weg...

Techniek van toen: de verbrandingsmotor verdwijnt in 1973!
Een halve eeuw geleden lag de verbrandingsmotor ook al onder vuur. Want behalve zijn "superieure kwaliteiten" had hij een nadeel: luchtvervuiling....

Schaeffler maakt elektrische auto zuiniger
Zuinig zijn is troef als je niet elektrisch rijdt, minder brandstof verbruiken is immers minder CO2 uitworp. Beter voor het klimaat, en vaak minder...

Oog voor Techniek: EV-platform Audi en Porsche moet benchmark voor...
De VW-groep heeft drie EV-platforms. Daar komt er dit jaar nog een bij. Premium Platform Electric (PPE) wordt de basis van de komende Porsche Macan...

EU batterijrichtlijn: Statiegeld op autobatterijen?
Eind juni werd in het Europese regelgevingsproces overeenstemming bereikt over een vernieuwde batterijrichtlijn. Die is onderdeel van de Green Deal,...

TUe Eterna-team demonstreert auto met eeuwig leven
Oké, eeuwig leven is overdreven, maar het geeft de essentie van de Eterna aan. Dit studiemodel van studenten van de TU Eindhoven maakt een tour,...