
Waarom EV laden een ding én een kans voor het autobedrijf is
Hoe gaat u tanken? Dat hoefde de autoverkoper nooit te vragen. Met de komst van de EV is de manier waarop de klant de auto van energie voorziet wél...

Techniek van toen: Monteur van der Spek en het weke rempedaal
In 1953 heet AMT's diagnoserubriek 'Monteur van der Spek vindt het lek!'. Garagebedrijven beschrijven een echt praktijkprobleem, waarna de...

Oog voor Techniek: Mercedes crashtest met batterijauto's
Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en versnellingsbak, wel een grote batterij. Heeft dat invloed op de botsveiligheid? Mercedes neemt...
Actuele dossiers

Back to Basics: dit moet je weten over de loodzuuraccu
De rol van de oudewetse loodzuuraccu is nog lang niet uitgespeeld. Integendeel, hij lijkt belangrijker te worden. Reden om eens 'back to basics' te...

Snel diagnosepuzzels kraken: gebruik meetrapport en gezond verstand
Diagnosestellen lijkt op het oplossen van een puzzel. Je brein wordt uitgedaagd een stapje extra te zetten. Lukt dat, dan geeft dat een euforisch...
Back to Basics: Meten aan sensoren (deel 2) - Weet wat je meet!
Weet je het verschil tussen de referentiespanning van een passieve sensor en de voedingsspanning van een actieve? Na het B2B-artikel in AMT 6...
Back to Basics: Rekenen aan het thuis opladen van een EV
In een Tesla Model 3 opent het handschoenenkastje elektrisch, gaaf! Toch is het oude techniek in een nieuw jasje. Hetzelfde kunstje zien we in iedere...

Hoe veilig zijn Formule 1-auto's?
In deze Oog voor Techniek duiken we in de Formule 1. Hoe veilig zijn de F1-bolides, en hoe is het mogelijk dat coureurs na crashes op hoge snelheid...

Oog voor techniek: Lamborghini Revuelto
Zelfs Lamborghini moet, als deel van de Volkswagen Groep, iets met elektromotoren. Al kan een kleine producent wel een uitzondering vinden in het...

Oog voor techniek: Maserati Nettuno-motor
Maserati legde in 2020 de basis voor een nieuwe toekomst, met de MC20-sportauto met eigen Nettuno-motor. Die V6, en viercilinders van Fiat...

Techniek van toen: hoe goed waren after market remblokken in 1993?
Hoe goed zijn after market remblokken? Om dat uit te vinden, deed AMT deed in 1993 een grote remblokkentest. Hoe dat ging, lees in je in deze...

AMT 30 jaar geleden: de toekomst van de universele garage
30 jaar geleden stelde AMT vragen over de toekomst van de werkplaats aan de aftersalesspecialisten van Toyota-importeur Louwman & Parqui (drs. F....

Techniek van toen 1973: invasie van de Russische auto
Vijftig jaar geleden, in 1973, schreef AMT over de op komst van de Russische auto. Een nieuwe autoreus kwam opzetten. In 1967 werden de Jalta's en...

Techniek van toen 1953: Funest, frappant en formidabel: de pk-race
Ken je die YouTube-filmpjes? Een snelle sportauto accelereert vol vermogen, breekt uit en krijgt te veel tegenstuur. Terwijl de auto haaks de weg...

Polestar Climate Truths Bot trekt ten strijde tegen...
De autotechniek ontwikkelt zich snel, maar de ICT nog veel sneller. Kijk maar naar Polestar. Dat lanceerde een Climate Truths Bot. Die is ontwikkeld...

Celmodules balanceren bij een Ford Mustang Mach-E
Het aantal voertuigen met een elektrische aandrijving neemt gestaag toe. Aansprekend voorbeeld is de Ford Mustang Mach-E. In dit artikel nemen we de...

Herziene NEN 9140 'veilig werken aan e-voertuigen' zorgt voor meer...
De NEN 9140 norm voor werken aan e-voertuigen wordt herzien en moet per februari 2024 van kracht zijn. Wat verandert er?

Tweede Kamer-verkiezingen 2023: dit vinden de grote vijf van EV's en...
22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van de grote vijf op een...