Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Het Mercedes Modular Platform. Achter een 200 kW elektromotor met tweeversnellingsbak. Voor optioneel een frontmotor. Daartussen een 85 kWh NMC of een 58 KWh LFP batterij, beide (bijna) 800 V.

Maakt Mercedes MMA-platform de PHEV overbodig? (inclusief video)

Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!