Arriva Nederland
40 jaar apk: vertrouwen is goed, controle is beter
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
De huidige EU-richtlijnen voor de apk in de lidstaten dateren van 2014. Sindsdien is er veel gebeurd in de voertuigtechniek. Als de apk de snelle technische ontwikkelingen bij wil houden, zijn vernieuwingen nodig. Die komen eraan.
Hoe ziet het werk van een apk-steekproefcontroleur eruit? Hoe wordt hij ontvangen? Waarin wijkt zijn werk af van dat van de apk-keurmeester? Welke eisen worden er aan hem (of haar) gesteld? We 'steken' een middag mee met RDW-steekproefcontroleur Dave Habets.
We staan aan de vooravond van ingrijpende veranderingen in de apk. Die veranderingen vereisen flinke investeringen.
"De autokeuring in België is doeltreffend", zegt Philippe De Meyer. Heeft de manager autokeuring van GOCA Vlaanderen gelijk? ATC Vlaanderen trok naar GOCA's hoofdkantoor in Brussel om dat uit te vinden. AMT was er bij.
"Zeg, doen jullie de APK zelf?" vroeg een collega-ondernemer me laatst. Nee dus. Niet omdat we het niet zouden kúnnen, maar omdat ik op maandagochtend liever wakker word met een kop thee dan met een mail van de RDW. Met mededelingen over wat er nu weer niet klopt. Of dat we moeten investeren in een nieuwe emissietester. Of dat de werkplaatsvloer toch weer aangepast moet worden.
Remkrachtverschil meer dan 50 % op gestuurde as…, loszittend stuurhuis…, niet werkende dimlichtschakelaar…, doorzichtbaarheid schoonmaakgebied ruitenwissers ernstig aangetast..., onvoldoende laadvermogen band…, onvoldoende bandenprofiel…, gebroken veer… Allemaal defecten die in de Europese richtlijn voor de APK het stempel 'gevaarlijk gebrek' hebben. De richtlijn telt er 71. De RDW wil de APK-keurmeester gebruiken om hun invloed op de verkeersveiligheid te beperken. Goed idee?
Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een Mini. De keurmeester deed een viergasmeting. En hij las het EOBD-systeem uit. Daarbij bleef de MIL branden en er kwam een foutcode aan het licht. Aan jou om de resultaten te beoordelen. Goed- of afkeur? En: Waarom?
Weet je het nog, de APK Keurmeesterquiz met de pick-up truck 'met zonder' derde remlicht. Was dat APK-goed- of afkeur? 86 APK-keurmeesters en andere autotechnici bogen zich erover. Kwamen zij tot de juiste keuringsbeslissing? En wisten zij die goed te onderbouwen? We vragen het juryvoorzitter en APK-trainer bij Innovam, Dirk Roozen.
Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een pick-up truck 'met zonder' derde remlicht. Goed- of afkeur?
In de jongste APK Keurmeester Quiz kreeg je te maken met een tegenstribbelende achterklep op een Tesla Model S. Complicerende factor: die achterklep was de toegang tot de derde zitrij. Goed- of afkeur? Lees hier de uitslag.
Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een Tesla tegen. Lastig, want daarachter staat wel een derde zitrij…
Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling leest de APK-keurmeester 950.000 #/cm3 uit bij een stationair toerental van 1.150 tpm. Wat nu? Goed- of afkeur?
De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.
Wat doe je bij de APK met een auto van 2012 waarvan het eCall-lampje pas na de vierde resetpoging uitblijft? Lees hier het goede antwoord uit de APK Keurmeesterquiz.
Het onderwerp van de nieuwe AMT PSB APK-keurmeester quiz is eCall. Je weet wel, het boordsysteem dat bij een ongeluk zelf het SOS-nummer belt. We hebben er een lastige vraag over.
Een half jaar geleden was de deeltjestest nieuw in de APK en een nieuwe debutant loopt zich nu warm: OBFCM oftewel OnBoard Fuel Consumption Monitoring. Welke equipment heb je straks nodig, wat hebben leveranciers in huis, en hoe werkt het?