Meetapparatuur in de testauto van AECC. Buiten de oranje PEMS kast, in de bagageruimte apparatuur voor NH3, N2O en PN10 fijnstof. Nu is NH3 en N2O niet gereguleerd, fijnstof vanaf PN23 (0,023 mm) of groter.

Extreem schone motoren met Euro 7 i.c.m. duurzame en hernieuwbare...

Op vooraanstaande motorensymposia presenteert onderzoeksorganisatie AECC (AISBL) hun tests op verschillende voertuigen met verbrandingsmotor. Hoe...

Techniek van Toen: Zwaardere motor voor DAF in 1961

Techniek van Toen: Zwaardere motor voor DAF in 1961

1961, DAF presenteerde een nieuwe motor en AMT dook in de techniek. Nu denk je bij een nieuwe DAF-motor aan een gevaarte waar je nauwelijks overheen...

Berend Jan Grimmerink, Technisch Trainer bij AutoNiveau.

Column Berend Jan Grimmerink: automaat vervuilt zijn eigen hok

Wij hebben een konijn. Een geweldig beest dat regelmatig los loopt in de tuin, om je heen dartelt, rare sprongen maakt en mij als dierenliefhebber...

Oog voor techniek: de 2.0 viercilinder armmengsel DTM-motor van Audi

Oog voor techniek: de 2.0 viercilinder armmengsel DTM-motor van Audi

DTM, het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, is racen met auto's die er uitzien als gewone Audi's, BMW's of Mercedessen, terwijl ze er onderhuids...

AMT 1970: alleen wappies willen loodvrij

AMT 1970: alleen wappies willen loodvrij

Weet je het nog: voor 1990 zat er lood in benzine. Nou ja lood, eigenlijk was het een loodverbinding: tetra-ethyllood. Maar net zoals we nu over...

Techniek van Toen: pleidooi voor diesel in 1990

Techniek van Toen: pleidooi voor diesel in 1990

De diesel is uit de gratie. Tegenstanders zien de roetuitstoters het liefst helemaal verdwijnen. 'Dieselgate' heeft het imago ook geen goed gedaan....

'Electronic Drive Unit' van de MG EHS Plug-in Hybrid in beeld. In dit artikel duiken we in de complexe techniek.

Als '6+4' toch '9' is: mysterieuze versnellingsbak MG EHS ontrafeld

Een MG? Nee, dat is geen Brits sportwagentje meer. "Wensen van mensen veranderen, dus merken veranderen", zegt MG's pr-manager. Daarom is een MG nu...

In het rood de koppelkromme van de e-Golf. Met de CVT4EV aan boord en een 30% lager koppel accelereert de auto beduidend sneller. Ook de topsnelheid is hoger: 168 km/u in plaats van 150. Bij een 40% gereduceerd koppel, de lichtblauwe lijn zijn de prestaties vergelijkbaar met die van de vaste overbrenging.

Bosch: 'Nieuwe generatie EV krijgt CVT'. Hoe werkt die techniek?

Rijden in een elektrische auto is als rijden in een automaat: pookje in D en gaan. Maar een EV is geen automaat. Zijn aandrijflijn heeft in de regel...