Gesponsord

Bosch Car Service: speel in op een sterk veranderende markt

Bosch Car Service: speel in op een sterk veranderende markt

Met een uitgebreid trainingsaanbod, het juiste equipment en eigen laadpalen zijn de Bosch Car Service-bedrijven klaar voor de toekomst. Met een grote campagne en eigen laadpalen weet straks iedereen dat je met een hybride of elektrische auto in goede handen bent bij een Bosch Car Service-bedrijf.

Een belangrijke troef van Bosch Car Service is dat het een onderdeel is van Bosch. Dat is namelijk de grootste producent van autocomponenten ter wereld, van accu’s, ruitenwissers en motorcomputers tot onderdelen voor hybride- en elektrische auto’s.

Op de markt van hybride en elektrische auto’s helpt Bosch autofabrikanten om een vliegende start te maken. Het bedrijf heeft zich namelijk ten doel gesteld om marktleider te worden in e-mobility. Natuurlijk gaat Bosch Car Service mee in die ontwikkeling.

Grote marketingcampagne

Bij Bosch Car Service kun je terecht voor onderhoud en apk van alle merken en modellen en ook voor alle hybride en elektrische auto’s. Om dat laatste te onderstrepen starten ze met een grote marketingcampagne, waarin Wendy en Tom de hoofdrollen spelen.

Wendy rijdt al twee jaar in een elektrische auto en heeft die auto in onderhoud bij Tom van het Bosch Car Service-bedrijf. In zes filmpjes en een radiospotje leggen Wendy en Tom uit waarom je voor het onderhoud van je hybride of elektrische auto het beste naar Bosch Car Service kunt gaan.

Beijk hier de video:

Logische onderhoudspartner e-mobility

De filmpjes gaan over het onderhoud van elektrische auto’s, het verzekeren van elektrische auto’s, over de kosten van het opladen, over laadpalen en over vakantie (wintersport) met de elektrische auto. De filmpjes worden niet alleen veelvuldig gedeeld op de sociale media, maar de Bosch Car Service-bedrijven kunnen ook content op hun eigen sociale mediakanalen plaatsen.

Bovendien krijgen ze hulp om een uitgekiend sponsorbudget-programma op te zetten om in het eigen verzorgingsgebied de gewenste doelgroep te bereiken. Het doel is duidelijk: iedere consument zal Bosch Car Service straks zien als de logische partner voor onderhoud aan hybride elektrische en auto’s.

Bosch equipment klaar voor e-mobility

Op alle vlakken zijn de Bosch Car Service-bedrijven klaar voor de veranderende markt met hybride en elektrische auto’s. Zo is de nieuwe Bosch ACS 663 aircomachine geschikt voor service aan elektrische aircopompen en heeft de Bosch FSA 050 multimeter specifieke functies voor een spanningsloosheidstest, hoogspanningsmeting en isolatietest met testspanning tot duizend Volt.

Natuurlijk zijn ook de KTS-diagnosetester en de werkplaatssoftware ESI[tronic] klaar voor e-mobility.

e-mobility in trainingen

Elk Bosch Car Service-bedrijf heeft recht op acht trainingen per jaar. Daarvan is een groot deel toegespitst op hybride en elektrische voertuigen, zoals ‘veilig werken aan e-voertuigen’ (volgens NEN-9140) en de training ‘hybride en elektrische voertuigen’. Maar ook de andere trainingen, bijvoorbeeld de Pass-Thru- en de kalibratietraining voor rijhulpsystemen, zijn aangepast voor hybride en elektrische auto’s. In het Bosch-trainingscentrum in Barneveld staan vijf hybride/elektrische auto’s klaar: e-mobility is echt een vast onderdeel van de Bosch-service geworden.

Elk bedrijf z’n eigen laadpaal

Natuurlijk wil je als bedrijf ook aan je klanten laten zien dat je toekomstbestendig bent. In samenwerking met Ecotap ontwikkelde Bosch een serie laadpalen, zodat elk Bosch Car Service-bedrijf na een onderhoudsbeurt de auto met een volle accu aan de klant kan afleveren; een zeer gewaardeerde service.

Er zijn laadpalen met één of twee oplaadmogelijkheden en er is een homebox, die het Bosch Car Service-bedrijf kan verkopen aan consumenten met een hybride of elektrische auto. Je kunt zelfs de laadpaal commercieel exploiteren door na sluitingstijd van het bedrijf de paal openbaar te maken. Natuurlijk krijgen de medewerkers een opleiding om klanten goed te adviseren over laadpalen en laadsystemen.

Met al deze maatregelen zorgt Bosch dat klanten ook in de toekomst blijven zeggen: “Daarom ga ik voor onderhoud aan mijn auto naar Bosch Car Service.”

Dit artikel is gesponsord door Bosch Car Service. 

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

V.l.n.r.: John Bloks en Marc Dam

Gamo Automaterialen wordt Bosch First Supplier Premium

Het netwerk van Bosch First Suppliers Premium breidt verder uit. Gamo Automaterialen, met vestigingen in Beverwijk, Haarlem en Heemskerk, is nu ook Bosch First Supplier Premium. De directie van Gamo Automaterialen en vertegenwoordigers van Bosch Mobility Aftermarket in Nederland ondertekenden daartoe in januari 2025 een overeenkomst.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Niet alle, maar wel de meerderheid van de ondernemers staat positief tegen invoering van stedelijke zero-emissiezones, zegt leasemaatschappij Ayvens na onderzoek onder 400 ondernemers.

Wat vinden ondernemers van zero-emissiezones?

Ben je ondernemer en vind je de invoering van zero-emissiezones maar niks? Dan behoor je tot een minderheid. Althans dat zegt Ayvens. Uit onderzoek van die leasemaatschappij blijkt dat de maatregel, die in 14 grote steden per 1 januari 2025 ingaat, op steun van veel ondernemers en bedrijven kan rekenen. Daar willen we meer van weten!

Het eerste volledig elektrische model personenauto dat door Ford in Europa in massaproductie is genomen, wordt gebouwd in de Ford-fabrieken in Keulen, die sinds 1930 aan de Rijn liggen. Meer dan 600 robots voeren taken uit zoals lassen, snijden, reinigen en spuiten in de ultramoderne en milieuvriendelijke fabriek. - Foto: Ford

Ford Explorer technisch bekeken: geeft de elektrische SUV Ford nieuwe...

Ford maakt zich sterk voor de overgang naar elektrische auto's in Europa. De eerste volledig elektrische Ford, de Explorer, komt uit de hoofdfabriek in Keulen en is sinds juni 2024 leverbaar. We duiken in de techniek van wat voor Ford een allesbepalende auto is.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Het Mercedes Modular Platform. Achter een 200 kW elektromotor met tweeversnellingsbak. Voor optioneel een frontmotor. Daartussen een 85 kWh NMC of een 58 KWh LFP batterij, beide (bijna) 800 V.

Maakt Mercedes MMA-platform de PHEV overbodig? (inclusief video)

Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!

Deze ‘virtuele’ trekker demonstreerde dat Mahle vrijwel alles rond elektrische aandrijving in huis heeft, tot aan brandstofcellen en een koelsysteem voor batterij of brandstofcel. - Foto: Mahle

Mahle komt met beresterke e-as voor trucks

Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.