Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'

Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'
Rutger van Bolhuis: “De eerste keer werken aan een EV is het lastigst. Daarna gaat het steeds sneller”.

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van autotechnici? Bij Autobedrijf Boks in Apeldoorn weten ze daar alles van. Onder de naam EV-Auto Apeldoorn richtte het onafhankelijke autobedrijf een eigen EV-centrum op. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis vertelt wat dat betekent voor zijn werk en dat van zijn collega's.

Waarom zijn jullie als onafhankelijk autobedrijf een eigen EV-center gestart?

Of je het nou leuk vindt of niet, elektrisch rijden is er en het gaat niet meer weg. Mijn werkgever ziet kansen in de elektrische revolutie. Daarom hebben we sinds kort een eigen afdeling binnen het bedrijf waar we ons volledig richten op de verkoop van elektrische en hybride auto’s. Ook de werkplaats is aangepast voor onderhoud, reparatie en diagnose aan EV’s en hybrides.”

Hoe hebben jullie dat allemaal aangepakt?

“Een EV-centrum oprichten is veel werk. Er komt meer bij kijken dan alleen een paar elektrische auto’s in de showroom neerzetten. Een EV-specialisme heeft invloed op alles wat wij hier in het bedrijf doen. Van de werkprocessen en de veiligheidsprocedures tot het sleutelen in de werkplaats. Iedereen volgt trainingen, cursussen en bijscholing, van de verkoopadviseurs tot de autotechnici.”

Wat vind je zelf van elektrisch rijden?

'Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets'”

“Ik ben een echte petrolhead. Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets. Totdat ik zelf een keer met een EV mocht rijden. Het enorme koppel, de grip, de rust en stilte: ik ben om. Bij mijn collega’s zie ik hetzelfde. Als ze zelf voelen hoe een elektrische auto rijdt, worden ze enthousiast.”

Wat doet jouw werkgever aan training en opleiding?

“Doorleren en bijscholen is bij ons geen keuze. Het is een gegeven. Regelmatig trainen deden we al voordat we begonnen met elektrische auto’s. Omdat we grondig getraind zijn, is het werken aan elektrische auto’s helemaal niet spannend. Door onze up-to-date vakkennis kunnen we er veilig en snel aan werken.”

Wat betekent elektrisch rijden voor de toekomst van jouw vak?

“In de werkplaats onderhouden we veel lease-auto’s. Daar zitten steeds vaker hybrides, plug-in hybrides en EV’s tussen. De eerste keer dat je aan een elektrische auto werkt, is het lastigst. Dan moet je goed kijken, zoeken en nadenken hoe alles in elkaar zit. Daarna gaat het steeds gemakkelijker. Het is precies hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor. Daar moet je bij een nieuw model de eerste keer ook uitzoeken hoe alles precies zit.”

Hoe was het om voor de eerste keer aan een EV te werken?

“Iedereen zegt dat elektrische auto’s weinig onderhoud nodig hebben en dat automonteurs straks niet meer nodig zijn. Ik zie dat anders. Ik denk dat het werk verschuift. In plaats van olie verversen moeten we straks lastige storingen oplossen. Met ons EV-specialisme bereiden we ons daar nu alvast op voor. We maken samen met elkaar de omslag naar elektrisch. We zijn klaar voor de toekomst.”

Ben jij klaar voor morgen? Check het zelf met de workshop ‘Klaar voor de Toekomst’
De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen? Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus.De OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ wordt op locatie in jouw bedrijf georganiseerd. Dat kan zowel binnen als buiten werktijd. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155. Meer informatie over de workshop vind je op de website van OOMT via deze link.

Dit artikel is gesponsord door OOMT - bekijk hier het partnerdossier. 

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...