Auto Prof - AMT Live 2020: diagnose, EV, voertuignetwerken en meer AMT-kennissessies!

Auto Prof - AMT Live 2020: diagnose, EV, voertuignetwerken en meer AMT-kennissessies!

Sneller lastige storingen oplossen, schema lezen, voertuignetwerken en EV-advies. Zomaar een greep uit de AMT-kennissessies die je (gratis!) kan volgen tijdens Auto Prof - AMT Live. Lastig kiezen welke je gaat volgen? We nemen de sessies hier met je door!

In de aankomende editie van hét vak- en kennisevenement Auto Prof - AMT Live  op 11 , 12 en 13 februari in de Evenementenhal Gorinchem staat een mix van kennissessies voor je klaar. Voor technici, voor ondernemers of waardevol voor allebei. De kennissessies duren 30 tot 45 minuten. Er staan vier rondes per avond op het programma: 17.30 uur, 18.30 uur, 19.30 uur en 20.30 uur.

Je kunt kiezen uit zestien kennissessies, vijf van AMT en elf van partners/standhouders. Het volledige programma van de kennissessies vind je verderop in dit artikel. Nu aandacht voor de AMT-sessies, volgende week lees je wat de partners voor je in petto hebben!

Schema-lezen, weet wat je meet!

Pak jij er altijd een schema bij voor je gaat meten?

Marco van Wijk is een van de docenten verenigd in StichtingCOM. Marco: “Als je meteen gaat meten bij een storing kan je verstrikt raken in een lastige diagnose. Bepaal van te voren waar je gaat meten én wat je zou moeten meten op die plek. Wijkt het af, dan heb je direct aanleiding om verder te zoeken.”

In zijn kennissessie richt Marco zich op het gebruik van elektrische schema’s en meettechnieken om een diagnose te stellen. Daarbij komen verschillende soorten sensoren en actuatoren en hun (aanstuur)signalen aan bod. Doel? Je bewust maken van de belangrijke basis. “Met de juiste kennis weet je vooraf al wat je moet gaan meten en kan het diagnosestellen beginnen!”

Lees hier meer over de kennissessie van Marco

Hoe pak je die lastige storing aan?

Iwan Kennis lost elke lastige storing op

Geen foutcodes maar toch blijft de auto kuren vertonen. Een ander autobedrijf heeft er zijn hoofd al over gebroken, en ook de dealer kwam er niet uit. Ver vandaan blijven? Of als een uitdaging aanpakken? Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij Autobedrijf Wout Bouman en lost de meest lastige storingen op. Hoe pakt hij zo'n storing aan? Welke tools gebruikt hij? En komt hij ook wel eens ergens niet uit? Leer van een topdiagnosetechnicus!

Iwan: “Het begint natuurlijk met de juiste kennis, tools en informatie. Ik ga veel praktijkstoringen doornemen tijdens mijn kennissessie. Wat was er aan de hand? Wat was er al aan de auto gedaan en hoe kwam ik tot de oplossing.”

> Lees hier meer over de kennissessie van Iwan

CAN, CANFD en LIN: een diepere kijk op voertuignetwerken

Robby Camps weet alles van netwerken in de auto, welke vragen heb jij voor hem?

Een voertuignetwerk zit in nagenoeg elke auto, maar hoe werkt dat nu? Scopebeelden, spannings- en/of weerstandsmetingen, aan zulke netwerken, die kennen we. Maar hoe gaat dat dan verder? Wie alles weet van netwerken is Robby Camps, werkzaam als CAN-analist bij Ford Lommel Proving Ground, en hij gaat zijn kennis delen.

“Een technicus wordt continu uitgedaagd om bij te blijven maar de complexiteit van de job valt niet meer te onderschatten. Daarom is systeemkennis van de gehele wagen en logisch redeneren vaak noodzakelijk. Ik ga de bezoekers van mijn kennissessie een diepere kijk geven in voertuignetwerken. Welke rol heeft het netwerk bij een storing? En hoe belangrijk is jouw systeemkennis daarbij? Tot 11, 12 of 13 februari 2020!”

> Lees hier meer over de kennissessie van Robby

De klant is EV-ready, hoe ver ben jij?

Ben jij klaar voor de EV-vragen van jouw klant? Jasper Engel geeft je raad.

Steeds meer consumenten overwegen een EV en willen advies. En dat gaat verder dan alleen over de auto. De klant wil weten hoe ver ie kan met een volle batterij en hoeveel watt de auto verbruikt. Maar ook of hij overal kan laden en wat elektriciteit ‘tanken’ kost. En hier ligt een belangrijke rol voor jou als ondernemer of autotechnicus.

Volg tijdens op Auto Prof – AMT Live in Gorinchem de kennissessie van Jasper Engel van SVKM (Stichting Vakkennis Mobiliteit) en leer hoe jij aan de juiste EV-advies- en verkoopkennis komt.

> Lees hier meer over de kennissessie van Jasper

Update AMT Garageforum: De hulp van 25.000 collega's

AMT Garageforum
Het AMT Garageforum krijgt een update, welke dat zijn? Volg deze kennissessie!

Meer dan 25.000 autotechnici hebben een account op het AMT Garageforum en dat worden er elke dag meer. Daarmee is het de grootste community voor autotechnici van Nederland! De afgelopen periode stortte AMT zich op de doorontwikkeling van het Garageforum want zo'n grote community vraagt om continue doorontwikkeling.

Tijdens Auto Prof – AMT Live presenteren we diverse nieuwe functionaliteiten van het AMT Garageforum. Daarmee kun je topics beter volgen, en je eigen interessegebieden aangeven voor notificaties.

Om de betrokkenheid nog verder te vergroten introduceert AMT in de loop van 2020 de AMT Garageforum Nieuwsbrief. De redactie heeft hiervoor een richting bepaald, maar tijdens Auto Prof – AMT Live horen we ook graag jouw ideeën. De hoofdgedachte: meer gebruikers activeren om hun kennis te delen. Bereid je dus voor op een deels open sessie, geleid door AMT-redacteur Elco van der Meer.

> Lees hier meer over de kennissessie van Elco

Welke kies jij?

Hieronder vind je het voorlopige programma. Welke kennissessie wil jij absoluut bij zijn? Zorg dat je op tijd bent want er is plek voor 65 (kleine kennisdomes) tot 100 (grote kennisdomes) bezoekers.

De zestien kennissessies tijdens Auto Prof - AMT Live 2020! *klik op het schema voor een grote versie*

AMT Kennisplein

Kijken doe je met...? Je handen natuurlijk! Ook dit jaar kun je mee doen aan de AMT Blackbox-actie.

Ook de moeite van het bezoeken voor of na een kennissessie is ons eigen AMT Kennisplein. Ga met de AMT-redactie in gesprek, neem je AMT Goodiebag mee of doe mee aan de AMT Blackbox-actie. Raad jij door alleen te voelen de vijf verschillende autotechnische onderdelen? Dan win je misschien wel die Nintendo Switch!

Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock
Diagnose, Reparatie & Revisie

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO
Diagnose, Reparatie & Revisie

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.

Russel Younghusband Global Automotive Director van Getac. Foto: Getac
Diagnose, Reparatie & Revisie

Softwareontwikkelaar Getac ziet een 'AI-toekomst'

We zien het steeds vaker, nieuwe automodellen uitgerust met artificiële intelligentie, ofwel AI. Ook leveranciers van tools en equipment komen steeds vaker met producten die AI-ready zijn of AI-functies bevatten. Maar hebben deze AI-functies een toegevoegde waarde voor de werkplaats?

SUN ECO2KARE CO2 R744 aircoservicestation Foto: Snap-on
Aircoservice

Snap-on introduceert nieuw CO₂/R744 aircoservicestation

Steeds meer voertuigen worden uitgerust met CO₂ airconditioningsystemen. Snap-on Tools introduceert daarom de Sun ECO2KARE, een aircoservicestation voor een uitgebreide verscheidenheid aan mobiele airconditioningsystemen met koudemiddel CO₂/R744.

Het eerste volledig elektrische model personenauto dat door Ford in Europa in massaproductie is genomen, wordt gebouwd in de Ford-fabrieken in Keulen, die sinds 1930 aan de Rijn liggen. Meer dan 600 robots voeren taken uit zoals lassen, snijden, reinigen en spuiten in de ultramoderne en milieuvriendelijke fabriek. - Foto: Ford
EV

Ford Explorer technisch bekeken: geeft de elektrische SUV Ford nieuwe...

Ford maakt zich sterk voor de overgang naar elektrische auto's in Europa. De eerste volledig elektrische Ford, de Explorer, komt uit de hoofdfabriek in Keulen en is sinds juni 2024 leverbaar. We duiken in de techniek van wat voor Ford een allesbepalende auto is.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Het Mercedes Modular Platform. Achter een 200 kW elektromotor met tweeversnellingsbak. Voor optioneel een frontmotor. Daartussen een 85 kWh NMC of een 58 KWh LFP batterij, beide (bijna) 800 V.
Elektrische aandrijving

Maakt Mercedes MMA-platform de PHEV overbodig? (inclusief video)

Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.
EV

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!

Deze ‘virtuele’ trekker demonstreerde dat Mahle vrijwel alles rond elektrische aandrijving in huis heeft, tot aan brandstofcellen en een koelsysteem voor batterij of brandstofcel. - Foto: Mahle
Elektrische aandrijving

Mahle komt met beresterke e-as voor trucks

Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)
Service & Onderhoud

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Niet alle, maar wel de meerderheid van de ondernemers staat positief tegen invoering van stedelijke zero-emissiezones, zegt leasemaatschappij Ayvens na onderzoek onder 400 ondernemers.
Elektrische aandrijving

Wat vinden ondernemers van zero-emissiezones?

Ben je ondernemer en vind je de invoering van zero-emissiezones maar niks? Dan behoor je tot een minderheid. Althans dat zegt Ayvens. Uit onderzoek van die leasemaatschappij blijkt dat de maatregel, die in 14 grote steden per 1 januari 2025 ingaat, op steun van veel ondernemers en bedrijven kan rekenen. Daar willen we meer van weten!