CAN, CANFD en LIN: een diepere kijk op voertuignetwerken

CAN, CANFD en LIN: een diepere kijk op voertuignetwerken

Een voertuignetwerk zit in nagenoeg elke auto, maar hoe werkt dat nu? Scopebeelden, spannings- en/of weerstandsmetingen, aan zulke netwerken, die kennen we. Maar hoe gaat dat dan verder? Wie alles weet van netwerken is Robby Camps, werkzaam als CAN-analist bij Ford Lommel Proving Ground, en hij gaat zijn kennis delen.

Robby geeft een inkijk, waarbij de nadruk niet zo zeer ligt op het volledig ontrafelen van berichten die op de CAN-bus voorkomen, maar eerder op het juist interpreteren van die berichten om een correcte diagnose te stellen.

"Een technicus wordt continu uitgedaagd om bij te blijven maar de complexiteit van de job valt niet meer te onderschatten. Daarom is systeemkennis van de gehele wagen en logisch redeneren vaak noodzakelijk. Ik ga de bezoekers van mijn kennissessie een diepere kijk geven in voertuignetwerken. Welke rol heeft het netwerk bij een storing? En hoe belangrijk is jouw systeemkennis daarbij? Tot 11, 12 of 13 februari 2020!"

Robby Camps, CAN-analist - Ford Lommel

Robby Camps is in 1996 afgestudeerd als professional Bachelor in Kortrijk (België). Vervolgens heeft hij kortstondig bij een Mercedes dealer gewerkt als monteur. Eind ‘96 begon Robby bij Ford Lommel Proving Ground waar hij werkzaam is geweest op diverse afdelingen met verschillende functie. Van monteur remtest-voertuigen en monteur duurzaamheidstestwagens, tot diagnose technicus, en poolman rijtestafdeling.

De laatste 10 jaar is Robby werkzaam als CAN-analist in het Software testcentrum. Hierbij ligt de nadruk op het opsporen van fouten in de software van alle voertuigmodules.


Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Aircocompressorgarantiecases: als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek. Deel 3:...

Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis in de montage van de aircocompressor. Vervelend, maar als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er...

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

De nieuwe ADAS-kalibratietool CSC-Tool X 20 van Hella Gutmann voor de moderne werkplaatsroutine. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann introduceert nieuwe tool voor foutloze...

Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor...

Tijdens de Bosch TechDay 2024 maakten we kennis met de technologie die in de auto van de (nabije) toekomst gebruikt wordt. - Foto: Bosch

Bosch Act-by-Wire: zo rijdt de auto aan een digitaal draadje

Hoe rijdt een auto met Steer-by-Wire? Of Brake-by-Wire? Deze en andere technologie konden we in de praktijk testen tijdens de Bosch Techday 2024.

De software-defined auto is onder meer in staat (deels) autonoom te rijden. Kosten zijn de beperkende factor, de technologie niet. - Foto: Bosch / Martin Stollberg

Software-defined auto: wat betekent dat voor de werkplaats?

De auto van de toekomst is meer dan ooit software-defined, als het aan Bosch ligt. Wat houdt de software-defined auto in, en wat betekent het voor de...

Handig overzicht: alles over foutcodes en diagnose

Handig overzicht: alles over foutcodes en diagnose

Foutcodes, oftewel Diagnostic Trouble Codes (DTC's), zijn codes die zijn opgeslagen door de computer van een auto, omdat er zich ergens een storing...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Wieltoerentalsensoren van OEM-kwaliteit bij MS Motorservice

Wieltoerentalsensoren van OEM-kwaliteit bij MS Motorservice

MS Motorservice International GmbH breidt het productprogramma uit met 35 wieltoerentalsensoren. Die dekken een wereldwijd wagenpark van ongeveer 270...