Auto Prof - AMT Live 2020: Schema-lezen, weet wat je meet!

Auto Prof - AMT Live 2020: Schema-lezen, weet wat je meet!
Schema met alle bedrading ingekleurd waarvan je de spanning vooraf kan bepalen.

Vaak wijst een foutcode de weg richting de oorzaak van een probleem. Handig voor een snelle diagnose, maar niet altijd voldoende. Dikwijls is het meten aan stekkers nodig. Is de voeding aanwezig? Is er een overgangsweerstand? Pak jij meteen de multimeter, scope of andere tool erbij? Of raadpleeg je eerst documentatie? Marco van Wijk vertelt je in een Kennissessie waarom dat laatste de beste stap is in Weet wat je meet!.

Al enige jaren is 'Back to Basics' een terugkerende rubriek in AMT in samenwerking met StichtingCOM. In deze rubriek gaan we terug naar de basis van autotechnische onderwerpen die we ooit allemaal op school geleerd hebben. Hoe doe je een V4-meting?Hoe zoek je een storing in LIN-bus?Back to basics: Stoeien met de laadstroom.

Begin bij de basis

Waarom we dit doen? Bij het stellen van een goede diagnose is het belangrijk niet de basis over het hoofd te zien. Heeft die module voeding en massa? Zijn er nog andere signalen nodig alvorens de module zijn werk goed kan doen?

De meest gebruikte aanpak: Meteen spanning, weerstanden en/of stroom gaan meten. Ok, en dan meet je een bepaalde hoeveelheid volts, ohms of ampères. En dan? Is dat goed. of juist niet?

Marco van Wijk is een van de docenten verenigd in StichtingCOM. Marco: "Als je meteen gaat meten kan je verstrikt raken in een lastige diagnose. Bepaal van te voren waar je gaat meten én wat je zou moeten meten op die plek. Wijkt het af, dan heb je direct aanleiding om verder te zoeken."

Kennissessie: Schema-lezen, weet wat je meet!

Na volle kennissessiezalen vorig jaar tijdens 'Diagnosestellen met Fuel trims' staat Marco op 11, 12 en 13 februari aanstaande opnieuw in een kennistheater. In zijn kennissessie richt Marco zich op het gebruik van elektrische schema's en meettechnieken om een diagnose te stellen. Daarbij komen verschillende soorten sensoren en actuatoren en hun (aanstuur)signalen aan bod. Doel? Je bewust maken van de belangrijke basis. "Met de juiste kennis weet je vooraf al wat je moet gaan meten en kan het diagnosestellen beginnen!"

Spreker Marco van Wijk

Marco van Wijk is docent autotechniek op een ROC. Hier geeft hij theorie, practicum en praktijklessen aan de toekomstige autotechnici. Voorheen was hij werkzaam als technisch specialist in de werkplaats. Anderhalf jaar geleden is hij afgestudeerd aan de HTS autotechniek (HAN Automotive). In zijn vrije tijd verdiept hij zich graag in de nieuwste technieken en werkt hij aan zijn grootste hobby: zijn website over autotechniek.


Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Foto: ANP

Veilig werken aan elektrische voertuigen in OOMT webinar

OOMT organiseert woensdag 19 juni een webinar over veilig werken aan EV's. Waarom mag je dit niet missen?

Foto: Volvo

Volvo roept elektrische EX30 terug vanwege softwarefout

Volvo roept wereldwijd bijna alle 72.000 elektrische auto's van het model EX30 terug om een mogelijke softwarefout. Door de softwarefout zouden de...

Fiat Doblo op archiefbeeld. - Foto: Fiat

Distributietiming meten: het verschil tussen elektronische en...

De GMTO-helpdesk krijgt een opmerkelijke case. De motor van een Fiat Doblo weigert alle dienst. Foutcodes zijn er niet, en de autotechnicus heeft al...

[webinar] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

[webinar] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

Werken aan elektrische voertuigen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat...

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...