Blog: Sturen naar ADAS

Blog: Sturen naar ADAS
Level 2 autonoom rijden in deze BMW 740Le met dank aan diverse ADAS-systemen.

'Automatisering in het wegverkeer kan bijdragen aan vergroting van de verkeersveiligheid, maar gaat ook gepaard met nieuwe verkeersveiligheidsrisico's." Het is een van de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport: Wie stuurt?

Het 156 pagina’s tellende rapport toont de gevolgen van automatisering in het wegverkeer als het op verkeersveiligheid aankomt. Diverse verkeersongevallen worden aangehaald, waarbij de oorzaak vaak wordt gevonden in een falend ADAS-systeem. Niet omdat het systeem niet correct werkte, wel omdat de verwachting van de bestuurder hoger bleek te liggen.

Eigen schuld, dikke bult? Ja en nee. Als bestuurder blijf je verantwoordelijk, dat geeft elke autofabrikant aan. Maar het is toch kwalijk te noemen dat de werking van ADAS per automerk of model verschilt. En zelfs de softwareversie kan een rol spelen. Hoe kun je daar nou van op de hoogte zijn?

Nul verkeersdoden in 2050 moet, met hulp van automatisering, mogelijk zijn, aldus beleidsmakers. Een hele uitdaging met de huidige onduidelijk werkende systemen. Gelukkig, er wordt gewerkt aan standaardisatie, maar dat duurt nog even. Wat niet lang gaat duren, is dat diverse ADAS-systemen verplicht worden en ook in de APK-regelgeving gaat ADAS terugkomen.

Kortom: je móet er iets mee. Maar wat? En hoe? Wil je zelf kalibreren? Wat heb je dan nodig? Wat is er te koop? Of besteed je kalibreren, net als nu, uit? Pak zelf het stuur, voor automatisering jou stuurt.


ADAS in de praktijk staat centraal in AMT 12 welke vrijdag 20 december op de deurmat valt van abonnees. Ben je nog geen AMT-abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden. AMT 12 sturen we je dan natuurlijk nog na, of lees hem hier digitaal.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De DAS 3000 is een installatie waarmee de kalibratie van camera’s en radarsensoren zeer snel kan worden uitgevoerd.

Toekomstgericht kalibreren met Bosch DAS 3000

Sinds 1 juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto's een groot aantal Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben. Dat betekent dat elke werkplaats steeds vaker te maken krijgt met auto's, waarvan de radarsensoren en optische camera's na reparatie moeten worden gekalibreerd. Met de Bosch DAS 3000 kun je snel en effectief kalibreren.

De stand van Valeo op de CES 2025 in Las Vegas. - Foto: Valeo

Valeo op CES 2025: ruitenwisser van de toekomst en nooit meer rijden...

Toeleverancier Valeo toont op de technologiebeurs CES 2025 geavanceerde veiligheidssystemen en oplossingen voor software-defined vehicles.

Foto: Michelin

Michelin en Brembo verkorten remweg met slimme systemen

Michelin en Brembo bundelen krachten. Slimme software en AI verbeteren remprestaties en verkorten remwegen tot vier meter. Hoe?

DRIVE PILOT kan worden gebruikt op het Duitse Autobahn-netwerk (13.191 km) bij doorstromend verkeer. - Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Drive Pilot in Duitsland goedgekeurd voor Level 3 tot...

Mercedes-Benz krijgt goedkeuring voor Drive Pilot tot 95 km/h. Dit maakt het systeem het snelste Level 3-systeem voor geautomatiseerd rijden op de markt.

Foto: Continental

Biometrische display monitort bestuurder

Continental en trinamiX lanceren een onzichtbare biometrische display die vitale parameters monitort, airbags optimaliseert en veiligheidsgordels controleert.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Ook bij e-auto’s met motor voorin actueel: een pop-up motorkap. Die al net voor een aanrijding plaatsvindt kan activeren, en weer terugtrekt als het gevaar voorbij is. - Foto: Volkswagen

Pop-up motorkap en automatisch uitwijken: zo werkt VW aan...

Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?

Foto: Volvo Trucks

Collision Warning van Volvo Trucks remt nu ook voor fietsers en...

Volvo Trucks introduceert nieuwe veiligheidssystemen met geavanceerde sensoren en automatische remtechnologie, gericht op de bescherming van voetgangers en fietsers.