Blog: Sturen naar ADAS

Blog: Sturen naar ADAS
Level 2 autonoom rijden in deze BMW 740Le met dank aan diverse ADAS-systemen.

'Automatisering in het wegverkeer kan bijdragen aan vergroting van de verkeersveiligheid, maar gaat ook gepaard met nieuwe verkeersveiligheidsrisico's." Het is een van de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport: Wie stuurt?

Het 156 pagina’s tellende rapport toont de gevolgen van automatisering in het wegverkeer als het op verkeersveiligheid aankomt. Diverse verkeersongevallen worden aangehaald, waarbij de oorzaak vaak wordt gevonden in een falend ADAS-systeem. Niet omdat het systeem niet correct werkte, wel omdat de verwachting van de bestuurder hoger bleek te liggen.

Eigen schuld, dikke bult? Ja en nee. Als bestuurder blijf je verantwoordelijk, dat geeft elke autofabrikant aan. Maar het is toch kwalijk te noemen dat de werking van ADAS per automerk of model verschilt. En zelfs de softwareversie kan een rol spelen. Hoe kun je daar nou van op de hoogte zijn?

Nul verkeersdoden in 2050 moet, met hulp van automatisering, mogelijk zijn, aldus beleidsmakers. Een hele uitdaging met de huidige onduidelijk werkende systemen. Gelukkig, er wordt gewerkt aan standaardisatie, maar dat duurt nog even. Wat niet lang gaat duren, is dat diverse ADAS-systemen verplicht worden en ook in de APK-regelgeving gaat ADAS terugkomen.

Kortom: je móet er iets mee. Maar wat? En hoe? Wil je zelf kalibreren? Wat heb je dan nodig? Wat is er te koop? Of besteed je kalibreren, net als nu, uit? Pak zelf het stuur, voor automatisering jou stuurt.


ADAS in de praktijk staat centraal in AMT 12 welke vrijdag 20 december op de deurmat valt van abonnees. Ben je nog geen AMT-abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden. AMT 12 sturen we je dan natuurlijk nog na, of lees hem hier digitaal.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...