Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"

Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"
Met Green2Go verkoopt en onderhoudt Autobedrijf van Nieuwenhoven onder andere hybride en elektrische auto’s.

Autobedrijf van Nieuwenhoven maakt duidelijke keuzes voor de toekomst. De voormalig merkdealer is aangesloten bij Vakgarage en richtte in 2012 een eigen centrum voor elektrische mobiliteit op. Met de keuze voor strategisch personeelsbeleid maken Caroline en haar broer Bart ook het team klaar voor de wereld van morgen.

Hoe kijken jullie naar de toekomst? Welke ontwikkelingen zien jullie en wat betekent dat voor het bedrijf en de medewerkers?

“Onze toekomstvisie is heel eenvoudig. We wachten niet af wat de toekomst brengt, we halen de toekomst naar ons toe. Dat is de enige manier om zelf de regie in handen te houden. Mijn broer en ik zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt. Vanaf dat moment werken we aan ons doel: de transitie van een traditioneel autobedrijf naar een breed mobiliteitscentrum."

Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

"We zijn gestopt als merkdealer en doorgegaan als universeel autobedrijf onder de vlag van Vakgarage. Sinds 2012 hebben we ons eigen label voor elektrische mobiliteit. Met Green2Go verkopen en onderhouden we hybride en elektrische auto’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Uiteraard heeft dat ook gevolgen gehad voor onze medewerkers. Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

Een nieuwe richting kiezen is niet gemakkelijk. Welke uitdagingen komen jullie tegen?

“Het is altijd spannend of een nieuw idee aanslaat bij klanten. In het begin zeiden mensen: ‘Waarom verkopen jullie elektrische fietsen en scooters? Jullie zijn toch een autobedrijf?’ Bijna tien jaar later zijn ze er helemaal aan gewend. Klanten weten dat ze bij ons terecht kunnen voor een totaalpakket aan mobiliteit, van fiets tot auto en van verkoop tot onderhoud. De grootste uitdaging bij elke verandering is om te bepalen hoe je er als bedrijf mee omgaat. Hoe snel pakken we het op, welke investeringen doen we, en op welk moment? De vervolgstappen zijn minstens zo belangrijk. Welke nieuwe vakkennis en vaardigheden hebben we nodig en hoe krijgen we het team mee?”

Daar stip je een belangrijk punt aan. Hoe bereiden jullie medewerkers voor op de mobiliteitswereld van morgen?

“Dat is een kwestie van draagvlak creëren, gewoon beginnen en bijsturen. Omdat we in 2012 zijn gestart met elektrische mobiliteit, konden onze medewerkers er in alle rust aan wennen. Als er nu een hybride of elektrische auto de werkplaats in rijdt, of een elektrische fiets, dan kijkt niemand daar van op. We merken dat het werk in de werkplaats steeds meer opschuift naar elektronica. Ook bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Diagnose en pass-thru vormen een steeds groter deel van het werk."

"Met technische trainingen houden we onze vakkennis bij. We nemen iedereen, van jong tot oud, mee met de nieuwste ontwikkelingen. Het mooie is: als je je vakkennis bijhoudt, is nieuwe techniek niet meer eng of spannend. Het is juist leuk om er aan te werken.”

Waarom zijn jullie begonnen met strategisch personeelsbeleid?

“Nadenken over de toekomst van ons bedrijf betekent automatisch nadenken over de toekomst van onze medewerkers. We kunnen de klanten en de voertuigen van morgen niet bedienen met de kennis van gisteren. Strategisch personeelsbeleid geeft antwoord op de vraag waar we naartoe willen, hoe we daar komen en welke kennis en vaardigheden we daar voor nodig hebben.”

Twee generaties zijn vertegenwoordigd in de garage. Caroline van Nieuwenhoven en haar broer zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt.

Is het lastig om strategisch personeelsbeleid in te voeren?

“We zitten in de beginfase. Samen met de adviseur werkgeverschap van OOMT hebben we eerst de ondernemingsdoelen in kaart gebracht. Vervolgens hebben we gekeken welke kennis en talenten we in huis hebben, en welke nieuwe kennis en vaardigheden we op de lange termijn nodig hebben. De volgende stap is om samen met het team persoonlijke opleidingsplannen te maken. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.”

Wat verwachten jullie van strategisch personeelsbeleid? Wat gaat het jullie brengen?

“Personeelsbeleid is een doorlopend proces. We willen het bedrijf en het team voorbereiden op alles wat de toekomst brengt. Op die manier kunnen we snel bijsturen en snel reageren op veranderingen in de markt. Ik zeg weleens: als de auto van de toekomst een vliegende auto op waterstof is, dan gaan we die onderhouden en verkopen. Strategisch personeelsbeleid helpt ons om onze doelen te bereiken. Het maakt ons flexibeler en slagvaardiger.”

De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...