Wessel Hoorn: "In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester"

Wessel Hoorn: "In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester"

Wessel Hoorn werkt bij Roordink Bedrijfswagens in Zwolle. Na de opleiding Eerste Bedrijfsautotechnicus is hij begonnen aan de opleiding Technisch Specialist Bedrijfsautotechniek. Van zijn leermeester heeft hij geleerd om zelfstandig te werken, maar dat hij altijd vragen mag stellen als hij er even niet uitkomt. "Het is fijn als een ervaren collega over je schouder meekijkt."

Aansluitend op de niveau 3 opleiding Eerste Bedrijfsautotechnicus ben je begonnen aan de niveau 4 opleiding Technisch Specialist Bedrijfsautotechniek. Hoe belangrijk is een leermeester voor het leren van het vak?

“Op school leer je de basis. In de praktijk leer je de fijne kneepjes. Veel dingen kan ik zelf al wel, maar bij sommige werkzaamheden is het prettig als iemand met meer ervaring met mij mee kan kijken. Ook bij nieuwe klussen is het fijn als de leermeester je even op weg helpt zodat je weer verder kan. En dat hij tijdens of na de klus meekijkt voor een extra check of alles goed is.”

Ik krijg alle ruimte om zelfstandig te werken”

Het werk in de bedrijfsautowerkplaats bestaat uit een mix van routineklussen en specialistische, meer uitdagende klussen. Hoe ga je daarmee om?

“Er zijn ook weleens werkzaamheden die wat minder leuk zijn. ‘Kom, we doen het met z’n allen, dan zijn we snel klaar’, zegt mijn leermeester dan. We werken hier goed samen en we helpen elkaar.”


Als bedrijfsautotechnicus en als technisch specialist moet je steeds meer verstand hebben van elektronica en diagnose. Wat betekent dat voor jouw werk?

“Mijn leermeester zegt weleens: ‘vroeger pakte je als bedrijfsautotechnicus eerst een hamer of een beitel, tegenwoordig klap je eerst de laptop open’. Het werk verandert. Op school krijg ik les over elektronica. Van mijn leermeester leer ik hoe ik die kennis in de praktijk kan toepassen. Maar hij blijft benadrukken dat ik ook verstand moet hebben van mechanische techniek. Elektronica wordt belangrijker, maar mechanische techniek blijft de basis.”

De drempel om vragen te stellen is laag”

Wat is de leerstijl van jouw leermeester?

“Hij geeft mij alle ruimte om zelfstandig te werken. Ik bereid een klus voor, ik begin, en pas als ik er zelf niet uit kom, vraag ik om hulp. Ik kan altijd bij hem terecht en hij maakt meteen tijd vrij om alles duidelijk uit te leggen. Dat is erg fijn. Met vragen kan ik ook terecht bij de chef werkplaats of bij mijn directe collega’s. De drempel om vragen te stellen is laag. Bij ons staat iedereen voor elkaar klaar. Ik kan van iedereen iets leren.”

Ook leerbedrijf of leermeester worden?
OOMT stimuleert leerlingen om te kiezen voor een loopbaan in de (technische) mobiliteitsbranche. Daarnaast ondersteunt OOMT technici die leermeester willen worden en jonge vakmensen op weg willen helpen in hun vak. Erkend leerbedrijf of leermeester worden? Kijk hier hoe je dat aanpakt ...
Dit is een partnerartikel van OOMT - lees meer in hun partnerdossier. 
Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...