Vibber & Semco willen betere autobedrijven

Vibber & Semco willen betere autobedrijven
Vibber en Semco Style Institute gaan de organisatieculturen en medewerkerstevredenheid van de autobranche in kaart brengen.

Het klinkt als een tekenfilmduo, maar de samenwerking tussen vibber en Semco is serieus. En interessant. Het doel van beide partijen is om samen autobedrijven flexibeler, wendbaarder en succesvoller te maken. 't Personeel zet je centraal. Hoe werkt dat?

Wat is vibber?

Nee, de vraag is: wie is vibber? Je kent de consultants van Wisse & Doorenbos toch nog wel? Nou, W&D heet tegenwoordig vibber (met kleine letter, want ze zijn modern). Vibber heeft veel klanten in de autobranche en in de technische, transport- en mobiliteitssector. Volgens vibber zijn die sectoren innovatief en vooruitstrevend, omdat ze gericht zijn op technische innovatie. Maar het kan beter.

Wat kan dan beter?

Qua organisatiestructuren en culturen kan het in genoemde sectoren beter. Vibber wil de betrokkenheid van medewerkers verhogen en de verantwoordelijkheden lager in de organisatie leggen. Dat maakt organisaties niet alleen flexibeler en wendbaarder, maar daardoor stijgt ook het werkgeluk en de motivatie van technici.

En wie is dan Semco?

Het Semco Style Institute komt voort uit de filosofie en aanpak van de Braziliaanse ondernemer en zelforganisatie‑pionier Ricardo Semler. Interessante man, google hem maar eens. Zijn filosofie maakt bedrijven effectiever, omdat ze de medewerkers centraal in de organisatie zetten en vanuit vertrouwen bouwen. Dat zorgt voor een hoge medewerkersbetrokkenheid en een verbeterde klanttevredenheid.

Farouk el Kodady (directeur en medeoprichter van Semco Style Institute, links) en Joël van den Doel (directeur van vibber, rechts) zijn partners.

Waarom een partnerschap?

Het partnerschap bundelt het Nederlandse netwerk van vibber met de Semco Style-filosofie. Sinds corona is er meer interesse om toekomstbestendiger en veerkrachtiger te worden. Het werken op afstand brengt een grotere behoefte aan autonomie en verantwoordelijkheid bij teams met zich mee. Bovendien heeft een nieuwe generatie andere behoeften, wensen en eisen.

En nu?

De samenwerking gaat meteen van start met een onderzoek in de autobranche. Vibber en Semco Style Institute gaan de verschillende organisatieculturen, de toekomstbestendigheid en de medewerkerstevredenheid in kaart brengen. In het onderzoek worden auto‑importeurs, dealerholdings, brancheorganisaties en onderwijsinstellingen meegenomen. De resultaten worden in het najaar verwacht.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...