Bovag-barometer: zorgwekkend aantal minder gefactureerde uren

Bovag-barometer: zorgwekkend aantal minder gefactureerde uren

Autodealers hebben in het eerste kwartaal van 2021 gemiddeld een netto resultaat van 0,93 procent gerealiseerd: 0,1 procent hoger dan een jaar eerder. Zonder de corona-overheidssteun zou het rendement volgens de Bovag Branche Barometer slechts 0,52 procent bedragen.

De eerste kwartalen van 2020 en 2021 zijn niet zomaar te vergelijken. Eind maart 2020 werd de intelligente lockdown van kracht, medio december 2020 volgde een harde lockdown en pas sinds maart 2021 zijn de showrooms weer op afspraak open. Daardoor daalde de omzet uit de verkoop van nieuwe auto's met 12 procent, daalde de voorraad-omloopsnelheid van 7,4 naar 5,5 en nam het aantal stadagen toe van 49 naar 67. Alle cijfers betreffen nieuwe auto's in het eerste kwartaal van 2021 ten opzichte van dezelfde periode van 2020. Autofabrikanten gaven wel meer bonus (300 euro) en provisie (15 euro).

Occasionmarkt slechter voor dealers

Het aantal verkochte occasions per dealervestiging nam afgelopen kwartaal met veertien procent af. De totale occasionmarkt daalde in het eerste kwartaal met drie procent, maar de dealers leverden elf procent in. De brutomarge per transactie (2.500 euro) verbeterde wel en lag negentien procent hoger (400 euro).

Minder gefactureerde uren

Nederlanders reden in 2020 een derde minder kilometers en dat merkt de werkplaats. De gemiddelde werkplaatsomzet daalde zesduizend euro (2,8 procent). Per vestiging zijn er zeventien auto's minder rijklaar gemaakt, maar het interne werk bleef met 34,6 procent gelijk. Er is dus veel werk naar voren gehaald. Het aantal gefactureerde uren daalde zeven procent (eerste kwartaal) en de prognose voor heel 2021 komt daarmee op 1.187 uren. Zorgwekkend, schrijft de branchevereniging. De absorptieratio (de mate waarin de omzet uit aftersales de algemene kosten dekt) daalde met vier procent tot 75,1 procent.

Vooruitblik: grote uitdagingen

Bovag schrijf dat de branche het eerste kwartaal mede dankzij de NOW de voeten droog heeft gehouden, maar de verschillen per merk zijn groot en de vooruitzichten zijn uitdagend. De Bovag  Branche Barometer blijft op 'stormachtig' staan, vanwege na-ijl effecten, leveringsproblemen door chiptekort, minder autokilometers en het eindigen van het steunpakket in het derde kwartaal.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse...

Drie autobedrijven strijden om de titel Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Vakgarage Voskuilen is een van hen.

Maak kennis met de finalisten van Bovag Autobedrijf van het Jaar 2024!

Welk bedrijf wordt Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024? De jury maakte de drie finalisten bekend. Maak kennis met Autobedrijf Bie...

Foto: ANP

Werkgevers Metaal en Techniek doen verbeterd cao-bod

De werkgevers in de Metaal en Techniek sector, waaronder Bovag-schadeherstelbedrijven, poetsbedrijven en Dutch Car Restorers, hebben de vakbonden...

Er is per vestiging voor 13.000 euro meer versleuteld en het afdelingsresultaat is gemiddeld met 2.300 euro gestegen. Dat is niet genoeg om de gestegen kosten te  compenseren. - Foto: ANP

Dalende winsten autodealers door stijgende kosten

Uit de Bovag Branche Barometer blijkt dat het gemiddelde rendement per autodealervestiging in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald naar 1,45...

Het team van Stolk Autoservice bij het winnen van de titel in 2023. Wie volgt hen op?

Dit zijn de 10 genomineerden voor Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van...

Wie wordt in 2024 Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar? Dat weten we op 1 oktober van dit jaar. De jury heeft 10 bedrijven genomineerd.

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Het aantal volledige elektrische personenauto's (EV's) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert Bovag op basis van...

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....