Platform 'Proefrit aan Huis' verzorgt occasion-proefritten in heel Nederland

Platform 'Proefrit aan Huis' verzorgt occasion-proefritten in heel Nederland
Johan Tuinstra: "Negentig procent van de proefritten resulteert in een verkoop."

Ook zonder corona zou het showroombezoek gedaald zijn. Iemand die dat al tien jaar in de gaten heeft is Johan Tuinstra. Hij is de drijvende kracht achter het platform 'Proefrit aan Huis'.

Johan Tuinstra is eigenaar van het platform 'Proefrit aan Huis'. Hij verzorgt met zijn autobedrijven in Friesland (Pheifer, Synyco en Esgee) al meer dan tien jaar gratis proefritten aan huis.

Johan Tuinstra: "Ik kreeg vaak vragen van collega's over de kosten, want als iemand onderweg is kost dat een uitsmijter en een bekeuring.

En wat als de aspirant-koper dan niet koopt? Ik neem die kosten graag voor lief, want mensen vinden het fantastisch dat je de moeite neemt en in negen van de tien keer kopen ze die auto wél."

Hoe werkt het?

Tuinstra verzamelde alle kennis en ervaring en zette het platform 'Proefrit aan Huis' op. Er zijn inmiddels twaalf pilotdealers en 41 chauffeurs. Als een aspirant klant in Groningen interesse heeft in een auto die bij een Bosch Car Service-bedrijf in Eindhoven staat, dan zorgt het platform dat de auto in Eindhoven wordt opgehaald en bij de Groningse aspirant-koper voor de deur wordt gezet.

Gratis voor de klant

Alle auto's die via www.proefritaanhuis.nl worden aangeboden, zijn gegarandeerd rijklaar. De offerte is al vóór de proefrit gemaakt en de auto's worden gratis voor de deur gezet, ongeacht of de klant ze koopt of niet.

Autobedrijven die meedoen sluiten zich bij het platform aan. Ook dat is gratis. De autobedrijven betalen een vast bedrag per proefrit aan het platform.

Een mooi verlengstuk van de online showroom”

En inruilers?

Een inruilauto wordt vooraf digitaal getaxeerd. De chauffeur kan - terwijl de klant de proefrit maakt - extra foto's van de inruilauto naar het autobedrijf sturen. Koopt de klant de auto, dan neemt de chauffeur de inruiler gelijk mee, vult de kilometerstand in en regelt via een app de vrijwaring en tenaamstelling van de nieuwe auto.

Waar moeten autobedrijven aan voldoen?

Je moet lid van BOVAG zijn en een landelijke garantiedekking regelen, zodat de Groningse klant niet voor garantie naar Eindhoven hoeft. De autobedrijven zetten hun occasionaanbod op www.proefritaanhuis.nl; hoe meer autobedrijven meedoen, hoe interessanter het platform wordt.

Johan Tuinstra: "Als je de online presentatie goed voor elkaar hebt, is dit een mooi verlengstuk van de online showroom. Het is de volgende stap in het online verkopen van occasions."

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.