Vanaf 30 april recyclingbijdrage op importoccasions

Vanaf 30 april recyclingbijdrage op importoccasions

Vanaf 30 april 2021 wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto's waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd. De recyclingbijdrage geldt dan niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor geïmporteerde auto's die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Hierdoor kunnen jaarlijks circa 200.000 auto's duurzaam worden gerecycled.

De recyclingbijdrage is een eenmalige bijdrage boven op de aanschafprijs van een personenauto of lichte bedrijfswagen. Het geld dat wordt geïnd komt ten goede aan verantwoorde en hoog- waardige autorecycling. Op de meeste auto’s in Nederland wordt al een recyclingbijdrage geheven.

Vanaf 30 april 2021 zal dit gaan gelden voor alle auto’s, dus ook voor geïmporteerde auto’s – ongeacht of dit nieuwe of oude auto’s zijn en ongeacht of ze door een particulier of garagebedrijf worden ingevoerd. De recyclingbijdrage is sinds 1 januari 2021 €30, – per auto.

Waar wordt het geld voor gebruikt?

Dankzij het geld dat wordt geïnd met de recyclingbijdrage kan ARN samen met zo’n 300 recyclingpartners door heel Nederland auto’s verantwoord en hoogwaardig recyclen. De laatste jaren werden ruim 200.000 afgedankte auto’s duurzaam gerecycled, waarbij vrijwel alle materialen zijn hergebruikt.

In totaal zijn dat dan elk jaar zo’n 187 miljoen kilo aan materialen. Hierdoor konden autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven de laatste jaren een recyclingpercentage van ruim 98 procent realiseren. ARN zegt dan ook niet voor niets: “samen maken we er iets moois van!”

Hoe is het geregeld?

De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport uitgevoerd door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW.

Meer hierover is te vinden op wemakenerietsmooisvan.nl. Op nieuwe auto’s draagt de importeur de door de klant betaalde recyclingbijdrage af aan ARN.

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...