Bovag RODI-onderzoek: Waardering voor importeurs stijgt klein beetje

Bovag RODI-onderzoek: Waardering voor importeurs stijgt klein beetje
Bert de Kroon (Bovag) (links) reikt een ster uit aan Stefanie Wurst (BMW) en Martin Hegeman (dealervereniging BMW/Mini).

De meest gewaardeerde importeur is BMW/MINI. De minst gewaardeerde importeur is die van Citroën. Dat blijkt uit het Bovag RODI-onderzoek.

Bovag heeft een ROSA- en een RODI-onderzoek. ROSA onderzoekt de relatie hoe de universele bedrijven over hun franchiseformules denken, terwijl RODI (Relatie Onderzoek Dealer Importeur) onderzoekt hoe de dealers over hun importeur denken. De dealers geven hun importeur in 2020 een gemiddeld rapportcijfer (van 0 tot 10) van 6,6. Dat is slechts 0,1 punt meer dan in 2019 en dat was toen het laagste cijfer in vijf jaar.

Maar hoe kan dat eigenlijk?

Er zijn in het coronajaar 2020 90.000 auto's (20 procent) minder verkocht, er waren leveringsproblemen en het sentiment was ronduit negatief en toch stijgt de waardering een beetje. Hoe kan dat? De dealers vinden dat er vooruitgang is geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 punt) en de betalingsregeling voor showroomauto's en demo's (plus 0,4). Bovag vindt dat importeurs hun verantwoordelijkheid hebben genomen "en samen met de dealers de schouders eronder hebben gezet om deze ongeëvenaarde crisis het hoofd te bieden." En dat waarderen de dealers.

Stijgers en dalers

De BMW/MINI importeur is al voor de vijfde keer de beste importeur en haalt een 9,2. De grootste stijger is Volvo met 1,4 punt erbij (8,1). De grootste daler (-1,6 punt) is Hyundai (5,5). Zes importeur scoren onvoldoendes: Jaguar/Land Rover (5,3), Honda (4,6), Peugeot (4,5), Opel (4,4), Fiat (3,8) en Citroën (3,7). Opvallend is dat van de vier slechtst scorende merken er drie dezelfde importeur hebben: PSA trekt nu ook Opel (4,4) naar beneden.

PSA: wat doe je toch?

Misschien valt een verklaring te vinden in het feit dat de aftersalesvoorwaarden bij een kwart van de dealers is verzwaard. 'Toevallig' zitten daar Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda bij. Bovag adviseert deze organisaties met klem om te investeren in betere relaties. "Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen", aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Rangorde / waarderingscijfer

  1. BMW/MINI    9,2
  2. Volkswagen     8,9
  3. Audi                  8,6
  4. Skoda               8,6
  5. Volvo                8,1
  6. Mercedes         7,9
  7. Seat                   7,9
  8. Kia                     7,2
  9. Mazda               7,1
  10. Nissan              6,8
  11. Toyota              6,7
  12. Renault            6,6
  13. Ford                 6,5

Download het RODI-rapport

Wil je het hele RODI-onderzoek er op naslaan? Dat kan. Klik op de afbeelding hieronder en zie hoe elke importeur scoorde op diverse onderdelen.

Klik op de afbeelding om het gehele onderzoek van 40 pagina's te downloaden (PDF)

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...