GroupAuto-grossiers worden AllParts

GroupAuto-grossiers worden AllParts
Nieuw in het AllParts-netwerk is Autoplex in Zevenaar.

Zeven GroupAuto-grossiers sluiten zich bij AllParts aan. Er zijn nu 35 AllParts-grossiers met meer dan 40 vestigingen. Vanwaar die groei en interesse?

AllParts is een onafhankelijke grossiersformule. "De enige", zegt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto. "Onze grossiers hebben gezamenlijk bewust gekozen voor een harder, coöperatief model." Dat is volgens Blekxtoon de basis van het succes.

"We zijn namelijk het enige grossiersnetwerk dat niet wordt geregisseerd door een leverancier die met een eigen netwerk ook je concurrent is. Wij kiezen bij AllParts zelf voor eigen inhoud, eigen oplossingen en eigen ledenvergaderingen."

Alliance, Fource of AllParts?

De huidige markt, met twee grote partijen, vereist volgens Freek Blekxtoon dat je kiest. "In je eentje ga je het niet redden. Wij verwachten een terugtrekkende beweging van Doyen in Nederland en dan resteert: een Precisium-contract tekenen bij Alliance, een Full Fource Partner-contract bij LKQ of lid worden van onze zelfstandige grossiersgroep AllParts.

In de eerste twee gevallen wordt de formule geheel ingevuld door de leverancier en zit je individueel vast aan een persoonlijke overeenkomst, je wordt feitelijk wederverkoper."

Zoals Coop tussen AH en Jumbo

AllParts is van, voor en door de grossiers. Blekxtoon: "Daar waar de twee grote ketens vestigingen samenvoegen en callcenters oprichten, blijven wij dichter bij de universele garagist staan. Persoonlijk en klantgericht; familiebedrijven voor familiebedrijven. Wij zijn liever met onze klant bezig dan met onze beurswaarde."

Blekxtoon vergelijkt de positie van AllParts met die van Coop als zelfstandig netwerk tussen de grote netwerken van Albert Heyn en Jumbo. AllParts heeft een gezamenlijk eigen formule gebouwd, zoals ook de zelfstandige ondernemers van Profile Tyre dat hebben gedaan tussen de concurrenten Kwikfit en EuroMaster.

"We verwachten binnenkort nog meer nieuwe AllParts-leden, ook van buiten ons netwerk."

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de...