AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?

AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?
AutoTech Alliantie wil de kennisachterstand op autoschadegebied aanpakken.

De techniek heeft het schadeherstelvak ingehaald. AutoTech Alliantie is een platform voor veilig herstel in de autoschadeherstelbranche.

In 2025 rijden er twee miljoen auto's met technieken waarvoor nog niemand naar school is geweest. Veilig schadeherstel is niet vanzelfsprekend meer en daarom wil AutoTech Alliantie de kennisachterstand op autoschadegebied in Nederland aanpakken.

Er zijn toch al opleidingen?

VOC verzorgt inderdaad (ROC-)opleidingen en toch is AutoTech Alliantie ontstaan omdat Hans Musters (voorheen Metalak) ontevreden was met het huidige opleidingsaanbod. Hij wilde een rijkserkende opleiding die aansluit bij de snelle technologische ontwikkelingen. Hij bracht diverse partijen in AutoTech Alliantie bij elkaar om dat te bewerkstelligen.

Wie zijn die partijen?

Dat zijn schadeherstellers. Het gaat zowel om individuele autoschadebedrijven als dealer- en keten-gelieerde bedrijven, zoals ABS Autoherstel en Schadenet. Er zitten bekende namen bij: Alfred Möller, Cor Webbe (Stokvis / Reco Autoschade Groep), Joost den Elzen (ABS Den Elzen), Ad van Diepenbeek (Van Mossel Schadeherstel) en Guus Baris (Stern Point). Samen hebben ze zo'n negentig vestigingen.

Wie geeft het onderwijs?

Ah, dat is een hele interessante partij. Anton Cornelissen van TOI is mede-verantwoordelijk voor de inhoud en opbouw van de opleiding. De aanpak van de TOI-opleiding wordt bij AutoTech gekopieerd en dus bestaat het lesmateriaal uit echte klantauto's van echte klanten en worden de praktijklessen direct op de werkvloer gegeven in echte werksituaties met de praktijkmiddelen van de auto- en schadeherstelbedrijven.

De auto's worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld, want toegang tot technische fabrieksdata is de basis van de TOI-opleidingen. En AutoTech gebruikt ook de VR-brillen.

AutoTech Academy is al begonnen

Er is een 'Eerste Autoschadehersteller niveau 3' en er zijn twee éénjarige opleidingen: 'Frontoffice Exclusive' en Diagnose & Schade. Op termijn komen daar 'Master Schademanager (niveau 4)' en 'Lak & voorbewerking' bij. Behalve onderwijs zijn er ook trainingen van Tagpoint, die bijvoorbeeld gaan over gedragsverandering.

De trainingen en terugkomstudiedagen zijn verplicht om het kennisniveau op peil te houden. Het AutoTech Alliantie lidmaatschap is namelijk niet vrijblijvend. De looptijd is drie jaar en in die tijd worden de leden op alle gebieden op het technisch niveau gebracht, zoals autofabrikanten dat voorschrijven.

Een leven lang leren

Anton Cornelissen werkt momenteel aan een leven-lang-leer-programma. AutoTech-leden kiezen straks zelf kiezen hoe ze een leven lang willen leren. Elke succesvolle (online) training of opdracht draait om basiskennis, maar de nadruk kan per jaar wisselen, bijvoorbeeld rijhulpsystemen of hoogvolt. Als je aan het eind van het jaar het minimale aantal TPEP (Technische Permanente Educatie Punten) hebt gehaald, heb je je vakkennis op niveau gehouden.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Wiltec
Schadeherstel

Van den Berg Autoschade opent duurzame vestiging in Terneuzen

Van den Berg Autoschade opent een nieuwe duurzame vestiging in Terneuzen. Dankzij slimme routing en energiezuinige installaties werkt het schadeherstelbedrijf efficiënter. Hoe werkt dat?

Opleiding & Training

WorldSkills bij Summa Automotive onder hoogspanning | VIDEO

Aanstormend autotechnisch talent maakte op 22 en 23 januari indruk tijdens de WorldSkills. 19 studenten autotechniek gingen van start, 9 wisten er een plek te bemachtigen in de finale.

Foto: ANP / VIDIPHOTO
Schadeherstel

Column Hugo Claver: de emotionele weg naar schadeherstel

De klant onthoudt alle technische details van de weg naar schadeherstel doorgaans niet, maar wel hoe hij geholpen is. En dat télt.

Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Schadeherstelbranche anno 2025: welke tools en kennis zijn onmisbaar?

De schadeherstelbranche staat voor grote uitdagingen, zoals de toenemende complexiteit van autotechniek en stijgende kosten. Hoe kan een schadeherstelbedrijf complexe reparaties uitvoeren op OEM-niveau, tegen acceptabele kosten, nu en in de toekomst?

Johan Rozestraten van AA-Equipment Support (links) en Joost van Keulen van Schadenet Rijnders met de Launch X431 testapparatuur. - Foto's Ronald Hissink
Schadeherstel

Schadeherstel op OEM-niveau: alles draait om fabrieksinformatie

Schadeherstel op OEM-niveau, wat komt daarbij kijken? Om dat uit te vinden, ging AMT op bezoek bij Schadenet Rijnders in Veenendaal. Daar werken ze met tools van AA-Equipment Support op dealerlevel. Hoe?

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

Schadeherstel

Lichtmetalen wielen herstellen geautomatiseerd met Wheel Restore

Op de jongste editie van Automechanika in Frankfurt was de schadeherstelbranche ruim vertegenwoordigd. Twee hallen waren gevuld met tools en equipment voor het schadeherstelbedrijf. Het Deense Wheel Restore springt eruit, met veel nieuwe equipment om sneller en makkelijker lichtmetalen wielen te herstellen. Meer nieuws was er van SATA en HBC system.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.
Opleiding & Training

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?