AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?

De techniek heeft het schadeherstelvak ingehaald. AutoTech Alliantie is een platform voor veilig herstel in de autoschadeherstelbranche.
AutoTech Alliantie wil de kennisachterstand op autoschadegebied aanpakken.

In 2025 rijden er twee miljoen auto’s met technieken waarvoor nog niemand naar school is geweest. Veilig schadeherstel is niet vanzelfsprekend meer en daarom wil AutoTech Alliantie de kennisachterstand op autoschadegebied in Nederland aanpakken.

Er zijn toch al opleidingen?

VOC verzorgt inderdaad (ROC-)opleidingen en toch is AutoTech Alliantie ontstaan omdat Hans Musters (voorheen Metalak) ontevreden was met het huidige opleidingsaanbod. Hij wilde een rijkserkende opleiding die aansluit bij de snelle technologische ontwikkelingen. Hij bracht diverse partijen in AutoTech Alliantie bij elkaar om dat te bewerkstelligen.

Wie zijn die partijen?

Dat zijn schadeherstellers. Het gaat zowel om individuele autoschadebedrijven als dealer- en keten-gelieerde bedrijven, zoals ABS Autoherstel en Schadenet. Er zitten bekende namen bij: Alfred Möller, Cor Webbe (Stokvis / Reco Autoschade Groep), Joost den Elzen (ABS Den Elzen), Ad van Diepenbeek (Van Mossel Schadeherstel) en Guus Baris (Stern Point). Samen hebben ze zo’n negentig vestigingen.

Wie geeft het onderwijs?

Ah, dat is een hele interessante partij. Anton Cornelissen van TOI is mede-verantwoordelijk voor de inhoud en opbouw van de opleiding. De aanpak van de TOI-opleiding wordt bij AutoTech gekopieerd en dus bestaat het lesmateriaal uit echte klantauto’s van echte klanten en worden de praktijklessen direct op de werkvloer gegeven in echte werksituaties met de praktijkmiddelen van de auto- en schadeherstelbedrijven.

De auto’s worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld, want toegang tot technische fabrieksdata is de basis van de TOI-opleidingen. En AutoTech gebruikt ook de VR-brillen.

AutoTech Academy is al begonnen

Er is een ‘Eerste Autoschadehersteller niveau 3’ en er zijn twee éénjarige opleidingen: ‘Frontoffice Exclusive’ en Diagnose & Schade. Op termijn komen daar ‘Master Schademanager (niveau 4)’ en ‘Lak & voorbewerking’ bij. Behalve onderwijs zijn er ook trainingen van Tagpoint, die bijvoorbeeld gaan over gedragsverandering.

De trainingen en terugkomstudiedagen zijn verplicht om het kennisniveau op peil te houden. Het AutoTech Alliantie lidmaatschap is namelijk niet vrijblijvend. De looptijd is drie jaar en in die tijd worden de leden op alle gebieden op het technisch niveau gebracht, zoals autofabrikanten dat voorschrijven.

Een leven lang leren

Anton Cornelissen werkt momenteel aan een leven-lang-leer-programma. AutoTech-leden kiezen straks zelf kiezen hoe ze een leven lang willen leren. Elke succesvolle (online) training of opdracht draait om basiskennis, maar de nadruk kan per jaar wisselen, bijvoorbeeld rijhulpsystemen of hoogvolt. Als je aan het eind van het jaar het minimale aantal TPEP (Technische Permanente Educatie Punten) hebt gehaald, heb je je vakkennis op niveau gehouden.