AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?

AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?
AutoTech Alliantie wil de kennisachterstand op autoschadegebied aanpakken.

De techniek heeft het schadeherstelvak ingehaald. AutoTech Alliantie is een platform voor veilig herstel in de autoschadeherstelbranche.

In 2025 rijden er twee miljoen auto's met technieken waarvoor nog niemand naar school is geweest. Veilig schadeherstel is niet vanzelfsprekend meer en daarom wil AutoTech Alliantie de kennisachterstand op autoschadegebied in Nederland aanpakken.

Er zijn toch al opleidingen?

VOC verzorgt inderdaad (ROC-)opleidingen en toch is AutoTech Alliantie ontstaan omdat Hans Musters (voorheen Metalak) ontevreden was met het huidige opleidingsaanbod. Hij wilde een rijkserkende opleiding die aansluit bij de snelle technologische ontwikkelingen. Hij bracht diverse partijen in AutoTech Alliantie bij elkaar om dat te bewerkstelligen.

Wie zijn die partijen?

Dat zijn schadeherstellers. Het gaat zowel om individuele autoschadebedrijven als dealer- en keten-gelieerde bedrijven, zoals ABS Autoherstel en Schadenet. Er zitten bekende namen bij: Alfred Möller, Cor Webbe (Stokvis / Reco Autoschade Groep), Joost den Elzen (ABS Den Elzen), Ad van Diepenbeek (Van Mossel Schadeherstel) en Guus Baris (Stern Point). Samen hebben ze zo'n negentig vestigingen.

Wie geeft het onderwijs?

Ah, dat is een hele interessante partij. Anton Cornelissen van TOI is mede-verantwoordelijk voor de inhoud en opbouw van de opleiding. De aanpak van de TOI-opleiding wordt bij AutoTech gekopieerd en dus bestaat het lesmateriaal uit echte klantauto's van echte klanten en worden de praktijklessen direct op de werkvloer gegeven in echte werksituaties met de praktijkmiddelen van de auto- en schadeherstelbedrijven.

De auto's worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld, want toegang tot technische fabrieksdata is de basis van de TOI-opleidingen. En AutoTech gebruikt ook de VR-brillen.

AutoTech Academy is al begonnen

Er is een 'Eerste Autoschadehersteller niveau 3' en er zijn twee éénjarige opleidingen: 'Frontoffice Exclusive' en Diagnose & Schade. Op termijn komen daar 'Master Schademanager (niveau 4)' en 'Lak & voorbewerking' bij. Behalve onderwijs zijn er ook trainingen van Tagpoint, die bijvoorbeeld gaan over gedragsverandering.

De trainingen en terugkomstudiedagen zijn verplicht om het kennisniveau op peil te houden. Het AutoTech Alliantie lidmaatschap is namelijk niet vrijblijvend. De looptijd is drie jaar en in die tijd worden de leden op alle gebieden op het technisch niveau gebracht, zoals autofabrikanten dat voorschrijven.

Een leven lang leren

Anton Cornelissen werkt momenteel aan een leven-lang-leer-programma. AutoTech-leden kiezen straks zelf kiezen hoe ze een leven lang willen leren. Elke succesvolle (online) training of opdracht draait om basiskennis, maar de nadruk kan per jaar wisselen, bijvoorbeeld rijhulpsystemen of hoogvolt. Als je aan het eind van het jaar het minimale aantal TPEP (Technische Permanente Educatie Punten) hebt gehaald, heb je je vakkennis op niveau gehouden.

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...