PartsPoint is terug! Wat betekent dat voor Brezan, Staadegaard TC, Dabeko en het autobedrijf?

PartsPoint is terug! Wat betekent dat voor Brezan, Staadegaard TC, Dabeko en het autobedrijf?

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) uit Ede verenigt haar eigen grossiersbedrijven onder de naam PartsPoint. Dit betreft alle vestigingen van Brezan, Dabeko, Staadegaard en Technische Centrale in Nederland. Door deze samenvoeging ontstaat het grootste automotive grossiersnetwerk onder één naam in Nederland. Wat betekent dat? AMT vraagt het aan Cor Baltus, Managing Director van AAGB.

Het nieuwe PartsPoint bestaat uit meer dan honderd vestigingen met één systeem en één structuur, een beter ingerichte organisatie voor landelijke en internationale samenwerkingen met mobiliteitspartners. Het traject is enkele jaren geleden ingezet met het aankopen en versterken van grossiersbedrijven. De laatste stap is de re-branding van alle grossiersbedrijven.

Kroon op het werk

Cor Baltus, Managing Director Alliance Automotive Group Benelux, over de samenvoeging: “Dit is de kroon op ons strategische werk. In eerste instantie zijn wij begonnen met acquisities. We hebben heel wat bedrijven gekocht, als groeistrategie. Al vrij snel nadat ik bij de organisatie kwam, trok ik de conclusie dat we moesten investeren.

Het was moedig van de toenmalige aandeelhouder om daarin mee te gaan. We kochten grossiers en werkten gestaag aan de voor- en achterkant van de organisatie. Alles kwam wel in een stroomversnelling toen wij met Simon Staadegaard, van de gelijknamige grossier, onze plannen bespraken. Het bleek dat onze plannen naadloos op elkaar aansloten.”

“We praten over 2014. De markt was toen nog sterk gefragmenteerd.  Grossiersgroepen waren actief in een regio of provincie. Hoewel zij een sterke rol speelde, was het al wel duidelijk dat je groter moet groeien om meer dingen samen te kunnen doen. Er was meer investeringspower nodig voor de volgende fase: grotere voorraden, next level support, marketing, formules, technische ondersteuning, elektrificatie.”

Simon Staadegaard heeft ruim 25 jaar ervaring in het grossierbedrijf. “In 2013-2014 zagen wij ontwikkelingen op ons afkomen en dat slagkracht nodig was om noodzakelijke investeringen op gebied van ICT, portalen en trainingen te kunnen doen. In volume en in kapitaal om die stappen te kunnen zetten."

"Wij waren als grossier in actief in drie provincies. Mooi, maar wij hadden niet power om te investeren in ict-systemen of concepten. Daar heb je landelijk dekking voor nodig. Toen ik Cor Baltus ontmoette en samen met hem keek naar waar de markt in 2020 naar toe zou gaan, kwamen we erachter dat we dezelfde blik op de toekomst hadden. Terugkijkend zie je dat de markt zich precies zo ontwikkeld heeft.”

De beste ingrediënten

Er is geduldig gewerkt aan de integratie van Brezan en Staadegaard TC. Systemen en structuren werden op elkaar afgestemd en de logistiek werd geoptimaliseerd. Lijnen werden uitgebalanceerd en er werd gewerkt aan een nieuwe onderdelencatalogus. Baltus daarover: “Allemaal belangrijke en logische randvoorwaarden voor een grossiersbedrijf. We kregen gelukkig de tijd om ook heel goed naar culturen te kijken. Konden in meerdere keukens kijken en de beste ingrediënten gebruiken. En toen kwam er nog een ingrediënt bij: Dabeko. Een meer dan welkome aanvulling. Want in Dalfsen deden ze ook weer dingen waar we binnen ons netwerk van konden leren.”

Simon Staadegaard: In 2018 was de kick-off van dit hele traject. Daar hebben we gezegd dat we uiteindelijk naar één toekomstbestendig bedrijf toe werken. We hebben hard gewerkt aan het samenvoegen van de formules Brezan en Stadegaard TC en later ook Dabeko. Drie verschillende culturen betekent veel onderlinge communicatie, veel overleg. Je moet elkaar leren elkaar begrijpen en het beste van de formules samenvoegen."

"Nu zijn we zo ver om te zeggen dat we allemaal gelijkwaardig zijn en is dit het moment om de stap te zetten. Zeker ook als je kijkt naar de uitdagingen in de automotive. Er komt de komende jaren nogal wat op ons af. Dan is het veel prettiger en krachtiger als je beschikt over één sterk netwerk waar je ook de deals met fleetowners kan maken. Maar ook dat je qua marketing en componenten kracht kan uitstralen en eenduidig kan acteren.”

Stip

De oorspronkelijke stip op de horizon was 2020, maar in de tussentijd werd de holding zelf overgenomen door Alliance Automotive Group, dat op haar beurt weer onderdeel is van Genuine Parts Company (GPC). Saillant detail is dat de holding ten tijde van die overname nog ‘PartsPoint’ heette, exact zoals het nieuwe grossiersnetwerk nu gaat heten.

Met PartsPoint willen wij dichtbij, richtinggevend en toekomstbestendig zijn.”

Baltus: “Die naam was nu eenmaal nog steeds beschikbaar voor ons en dekt heel goed de lading. Met PartsPoint willen wij dichtbij, richtinggevend en toekomstbestendig zijn. En daar zijn wij nu klaar voor. Met onder meer TECH360, PARTS360, FLEET360, onze garageformules en ons eigen merk NAPA. We hebben weloverwogen aan de organisatie gewerkt en nu is het moment om het nieuwe merk te introduceren.”

Meer dan honderd vestigingen

De naam PartsPoint zal aan het einde van het jaar prijken op meer dan honderd vestigingen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ede en de vestigingen worden beleverd vanuit zes depots. De vestigingen zijn honderd procent eigendom van Alliance Automotive Group Benelux, in tegenstelling tot de aan AAGB gelieerde, vrije Precisium-grossiers. De commerciële en operationele leiding van het nieuwe grossiersnetwerk komt in handen van Rob Visser, die Simon Staadegaard opvolgt.

Hebben jullie onderzoek gedaan onder autobedrijven over wat zij belangrijk vinden aan hun grossier?

Cor Baltus:  Daar zijn we drie jaar geleden na de kick-off van het traject al mee begonnen. Toen we bijvoorbeeld met Stagegaard TC kennismaakten verkeerde wij in de veronderstelling dat we met Brezan al beschikte over een landelijk formule. Het leek logisch om het nieuw aangekochte bedrijf in die bekende landelijke formule te integreren. Maar toen we er beter naar keken, kwamen we tot de conclusie dat die twee bedrijven toch wel heel anders waren."

Autobedrijven beoordelen ons op de waarde die we toevoegen en niet op welke naam er boven de deur hangt.”

"Vanaf een afstandje denk je dat het in in beide gevallen gaat om auto-onderdelen, maar Staadegaard TC had een hele duidelijk focus op het ondersteunen van autobedrijven en had zich op dat vlak al veel beter ontwikkeld, en was actief met garageconcepten bezig. Allemaal zaken die Brezan nog niet had gedaan. We waren toen nog niet in staat om die onderdelen heel snel over Brezan uit te rollen en om Stagaard TC ´maar even´ te integreren in Brezan. Maar we wisten dat er ooit een moment zou komen dat we wel moesten gaan samenvoegen."

Alliance is kort na de kick-off aan slag gegaan met  kwalitatieve interviews met autobedrijven. Hoe kijken autobedrijven naar Staadegaard en Brezan?  Daar kwamen waardevolle statements uit. “Brezan werd gezien als een goed logistiek systeem, maar voegde verder weinig waarde toe. Staadegaard TC werd toen al genoemd als de werkplaatsverbeteraar die de ondernemer echt verder helpt. We hebben gekeken naar hoe we het hele bedrijf beter konden maken door de leren van de bedrijven die we hebben geacquireerd. We kwamen erachter dat autobedrijven ons beoordelen op de waarde die we toevoegen en niet op welke naam er boven de deur hangt.”

De onderdelenmarkt wordt beheerst door twee grote grossiersbedrijven. Wat merkt het autobedrijf daarvan?

Cor Baltus: “Wat je ziet is dat de investeringen die nodig zijn om in deze markt relevant te blijven krankzinnig zijn gestegen. Als je alleen al ziet welke gigantische investeringen wij hebben gedaan in E-commerce voor de Benelux. Dat zijn bedragen die eigenlijk niet kunnen. Toch hebben we dat gedaan, omdat we vonden dat we die sprong moesten maken. Inmiddels zijn we zelfs een stap verder en doen we dat met GPC zelfs op wereldwijde schaal. Dan kun je zoveel doen aan procesoptimalisatie. "

"We hebben nu een stapje gemaakt met het integreren van onze catalogus met het garagemanagementsysteem en met  de portals om je leasewerk goedgekeurd en gefactureerd te krijgen. Bedrijven die de garagemanagementsystemen bouwen zijn niet in staat zulke investeringen te doen. We horen van grote bedrijven die ook leasewerk doen dat zij door die procesoptimalisatie het werk nu met één persoon achter de receptie kunnen doen. Wij zetten de garagist centraal door gemak aan te voorkant te organiseren, zodat hij niet meer achttien processen in de lucht hoeft te houden, maar één.”

Gaan meer acquisities volgen?

Cor Baltus: “Het is een goede gewoonte om niets over acquisities te zeggen tot ze finaal zijn. Maar we zijn wel nadrukkelijk om ons heen aan het kijken. Afgelopen jaar hebben we, toen de impact van corona op de branche nog onduidelijk was, wel even pas op de plaats gemaakt. En hebben we ons gericht op het primaire proces. Gelukkig heeft de markt zich in de tweede helft van het jaar gestabiliseerd. En waren er zelfs een aantal bewegingen positief voor de branche."

Minder verkoop van nieuwe auto’s, dus ons wagenpark wordt iets ouder en dat is goed voor de werkplaatsen. Daarnaast zijn mensen wat nerveus om gebruik van openbaar vervoer te maken en stoppen dan liever hun spaargeld in een gebruikte auto. Dat is meestal niet de nieuwste. Impulsen die de markt helpen. Daar kijken we optimistisch naar en we zijn actief op de fusie en overnamemarkt.”

Wat gaat het autobedrijf merken van de nieuwe organisatie?

Rob Visser: "Er zit heel goed DNA in de oorspronkelijke labels. De kunst voor ons is dat DNA dusdanig te organiseren dat de klant er eigenlijk niets van merkt en dat het alleen maar beter wordt. Dat is de grootste uitdaging: als één naar buiten treden en dat we in staat zijn de klant te ontzorgen."

Simon Staadegaard vult aan: “We willen dicht bij de garagist zijn, maar we willen ook goede voorraad, een goed bestelportaal, goede mensen aan de balie en telefoon en betrouwbaarheid bieden. Dat is de basis.  Daarnaast bieden we ondersteuning. Door onze werkplaatsconcepten, door NexDrive, gericht op EV. Maar ook door training, marketing support en WESP-ondersteuning. Dat doen we met één sterk en goed geautomatiseerd netwerk. Dat stelt ons in staat het autobedrijf te ondersteunen bij automotive trends als van bezit naar gebruik, EV en autonoom rijden."

"Met een groot netwerk kunnen we  ook fleetdeals aan.” Dat kan PartsPoint niet alleen. “We bieden onderdelen en diensten aan. Voor het  daadwerkelijk repareren en onderhouden van auto’s hebben wij onze klanten bij nodig. En in de toekomst zal je steeds sterkere allianties zien tussen autobedrijven en leverancier om ook de komende vijftien jaar partij te kunnen zijn. Dat is het grote voordeel voor onze klant.”

Visser ziet de toekomst bij PartsPoint zonnig tegemoet: “Dit was een stap die de organisatie wel moest nemen. De markt vraagt steeds meer om schaalgrootte en dat kunnen wij nu bieden. Zeker met de allergrootste onderdelenleverancier achter ons. Wij zijn er klaar voor en de organisatie zeker ook.”

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...