Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto

Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto

Hoe beter de advertentie, hoe beter de verkoop. Automotive MediaVentions - het moederbedrijf van AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld - geeft tips hoe je jouw auto het snelst verkoopt.

Advertentieportalen, zoals AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld maken het ons makkelijk. Gegevens worden op basis van het kenteken aangevuld (houderschapsbelasting, Carfax-rapport) en er zijn doorklikmogelijkheden naar de website van het autobedrijf: daar moet de handel tenslotte ook gebeuren.

We hoeven maar heel weinig te doen en toch lezen we ‘999999’ als kilometerstand, ‘1900’ als bouwjaar en 1.111.111 euro als prijs. Wat de reden ook is (tijdgebrek of ‘dan sta ik bovenaan’) het komt ongeïnteresseerd over.

Verplaats je in de klant

Het gaat mis als verkopers opschrijven wat zij kwijt willen en vergeten wat kopers willen weten. Standaardteksten geven de indruk dat de verkoper zich er makkelijk vanaf maakt. Verplaats je eens in iemand die eindelijk zijn favoriete auto in de juiste uitvoering en kleur heeft gevonden en dan leest: ‘Wij zijn dagelijks geopend...’ of ‘Wij zijn een klantvriendelijk bedrijf’. Het niet beschrijven van de auto is één van de meest gemaakte fouten.

Probeer dus een paar aardige zinnen te schrijven, benoem belangrijke of ongebruikelijke opties (een Twingo met elektrische ramen of een S-Klasse met stoelventilatie achter) en verplaats je in wat de koper wil weten. ‘Handgeschakeld. Rood’ is niet voldoende.

Hoe moet het dan wel?

Je helpt autozoekers met goede, ter zake doende informatie. Succesvolle advertenties zijn open en eerlijk. “Dit is niet de mooiste auto, maar wel heel betrouwbaar’ kan bij de juiste doelgroep heel ontwapenend werken. Eerlijkheid wint klanten. Mensen kopen graag bij bekende vakmensen, ook als ze er nog nooit zijn geweest, want zaken doen is gunnen. Schrijf bij ‘Aanbieder’ daarom iets over wie jij bent, wie de mensen in jouw team zijn (teamfoto) en straal uit dat je trots bent: ‘Wij bestaan al sinds 1973’.

Vergeet ook niet de prijs van de auto te motiveren, bijvoorbeeld: nieuwe banden, distributieriem gaat nog zestigduizend kilometer mee en twaalf maanden garantie. Zet dit bovenaan in je tekst, in de titel en maak een info fotoslide, want die worden het beste bekeken.

Foto zegt meer dan duizend woorden

De auto is schoon en opgeruimd. Als jij zorgt dat jouw foto’s vertrouwen uitstralen, dan ga je mensen voor je winnen; fotografeer dus niet om de deukjes heen. Maak minstens een stuk of tien scherpe foto’s. Denk ook eens na over 360°-fotografie en video’s. AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld zien de scores van die advertenties fors oplopen.

Tips van Automotive MediaVentions:

  • Een vaste fotolocatie werkt prettig en gestructureerd;
  • Met een neutrale achtergrond blijft de aandacht bij de auto;
  • Op hetzelfde tijdstip fotograferen zorgt voor constant licht. Fotografeer niet in de schaduw, met tegenlicht of in de regen;
  • Fotografeer bijzonderheden, zoals een schuifdak, een derde bank en een detailfoto (niet het hele dashboard) van het knopje of optie dat de auto onderscheidend maakt;
  • Papierwerk (onderhouds- en instructieboekjes, facturen) en twee sleutels kun je in één foto vangen;
  • Zet alle opties en accessoires goed in het VMS/systeem;
  • Met filters worden auto’s gevonden. Zorg dat je aangevinkt hebt dat jouw auto een trekhaak heeft;
  • Fotografeer slijtageonderdelen (bandenprofiel, stickers van de distributieriem en remolie). De koper krijgt dan goed beeld van de staat van onderhoud.

Nog vragen? In een volgend artikel op AMT.nl neemt een expert de tijd om al jouw vragen te beantwoorden! Mail je vraag naar: iris.tullenaar@automotive-mediaventions.nl o.v.v. ‘Vraag AMT’.

Dit artikel is gesponsord door Automotive MediaVentions.

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...