Diesels verkopen nog steeds het snelste

Diesels verkopen nog steeds het snelste

Het aantal verkochte gebruikte auto's in Nederland groeit. En de occasionvoorraden blijven dalen. Dus de prijzen? Die stijgen.

De online verkoop van autobedrijven aan particulieren van gebruikte auto's in Nederland is in de eerste helft van 2021 9,8 procent hoger dan in de eerste helft van 2020. Online? Ja, databureau Indicata gaat uit van de tijd dat een occasion online wordt aangeboden. Zodra de auto van een occasionportal afgaat en niet meer terugkomt telt het als verkoop.

Wat ziet Indicata?

Allereerst dat het aantal verkochte gebruikte auto's groeit. Ten tweede dat de occasionvoorraden blijven dalen. In juni 2021 daalde de voorraad met 2,9 procent ten opzichte van mei 2021 ofwel 7,5 procent lager dan een jaar geleden. Overigens daalt ook in veel andere Europese landen de voorraad. Bij veel landen zo tussen de vijf en tien procent, maar er zijn stevige uitschieters. Het zijn dagkoersen (nou, ja, maandkoersen), maar de trend is duidelijk: de Nederlandse occasionvoorraad is veel kleiner dan een jaar geleden.

Dus de prijzen stijgen?

Precies! Want als de vraag groeit en de voorraad neemt af, dan stijgen de prijzen. Indicata verwacht dat de occasionprijzen komende tijd blijven stijgen en dat is eigenlijk niet logisch. Onder normale omstandigheden zou je immers een gestage neerwaartse beweging verwachten naarmate het jaar vordert, want hoe dichter op 31 december... Die prijsdaling is er dus niet, dankzij de hoge vraag en de dalende voorraad. Stel je ook weer niet teveel van die prijsstijging voor: de laatste maanden is het indexcijfer opgelopen van 99,1 (april 2021), naar 101,3 (juli 2021).

Diesels verkopen het snelst

Elektrische en hybride occasions zijn in Nederland de snelste stijgers, sneller ook dan in de meeste andere Europese landen. Indicata schrijft in de kop: 'verkoop elektrische voertuigen overtreft alle andere aandrijflijnen'. Eh.. ja, dat is al maanden zo, maar dat zegt alleen iets over de procentuele maandelijkse stijging.

Veel interessanter is dat elektrische occasions niet sneller verkopen dan benzine- en dieselauto's. Integendeel zelfs. Elektrische auto's staan langer op voorraad (omzetsnelheid 3,6 keer) dan gebruikte dieselauto's (omzetsnelheid 6,2 keer). Diesels verkopen dus nog steeds het snelst.

XC90 is kampioen omloopsnelheid

De best verkochte occasion (jonger dan vier jaar) is de VW Golf, gevolgd door de VW Polo. De auto met de hoogste omloopsnelheid (zestien keer) is de Volvo XC90, gevolgd door de Toyota Auris (veertien keer) en de Seat Ateca en VW Passat (beide dertien keer). Dat is de Nederlandse situatie. Europees is dat onder de benzineauto’s de Opel Zafira (zevenentwintig keer), onder de diesels de Opel Mokka (éénentwintig keer), onder de hybride auto's de Toyota Auris (vijftien keer) en onder de elektrische auto's de MG ZS (vijftien keer).

Wie zelf eens de dag-, pardon maandkoersen wil bekijken: Indicata publiceert ze elke maand.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...