Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"

Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"
Met Green2Go verkoopt en onderhoudt Autobedrijf van Nieuwenhoven onder andere hybride en elektrische auto’s.

Autobedrijf van Nieuwenhoven maakt duidelijke keuzes voor de toekomst. De voormalig merkdealer is aangesloten bij Vakgarage en richtte in 2012 een eigen centrum voor elektrische mobiliteit op. Met de keuze voor strategisch personeelsbeleid maken Caroline en haar broer Bart ook het team klaar voor de wereld van morgen.

Hoe kijken jullie naar de toekomst? Welke ontwikkelingen zien jullie en wat betekent dat voor het bedrijf en de medewerkers?

“Onze toekomstvisie is heel eenvoudig. We wachten niet af wat de toekomst brengt, we halen de toekomst naar ons toe. Dat is de enige manier om zelf de regie in handen te houden. Mijn broer en ik zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt. Vanaf dat moment werken we aan ons doel: de transitie van een traditioneel autobedrijf naar een breed mobiliteitscentrum."

Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

"We zijn gestopt als merkdealer en doorgegaan als universeel autobedrijf onder de vlag van Vakgarage. Sinds 2012 hebben we ons eigen label voor elektrische mobiliteit. Met Green2Go verkopen en onderhouden we hybride en elektrische auto’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Uiteraard heeft dat ook gevolgen gehad voor onze medewerkers. Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

Een nieuwe richting kiezen is niet gemakkelijk. Welke uitdagingen komen jullie tegen?

“Het is altijd spannend of een nieuw idee aanslaat bij klanten. In het begin zeiden mensen: ‘Waarom verkopen jullie elektrische fietsen en scooters? Jullie zijn toch een autobedrijf?’ Bijna tien jaar later zijn ze er helemaal aan gewend. Klanten weten dat ze bij ons terecht kunnen voor een totaalpakket aan mobiliteit, van fiets tot auto en van verkoop tot onderhoud. De grootste uitdaging bij elke verandering is om te bepalen hoe je er als bedrijf mee omgaat. Hoe snel pakken we het op, welke investeringen doen we, en op welk moment? De vervolgstappen zijn minstens zo belangrijk. Welke nieuwe vakkennis en vaardigheden hebben we nodig en hoe krijgen we het team mee?”

Daar stip je een belangrijk punt aan. Hoe bereiden jullie medewerkers voor op de mobiliteitswereld van morgen?

“Dat is een kwestie van draagvlak creëren, gewoon beginnen en bijsturen. Omdat we in 2012 zijn gestart met elektrische mobiliteit, konden onze medewerkers er in alle rust aan wennen. Als er nu een hybride of elektrische auto de werkplaats in rijdt, of een elektrische fiets, dan kijkt niemand daar van op. We merken dat het werk in de werkplaats steeds meer opschuift naar elektronica. Ook bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Diagnose en pass-thru vormen een steeds groter deel van het werk."

"Met technische trainingen houden we onze vakkennis bij. We nemen iedereen, van jong tot oud, mee met de nieuwste ontwikkelingen. Het mooie is: als je je vakkennis bijhoudt, is nieuwe techniek niet meer eng of spannend. Het is juist leuk om er aan te werken.”

Waarom zijn jullie begonnen met strategisch personeelsbeleid?

“Nadenken over de toekomst van ons bedrijf betekent automatisch nadenken over de toekomst van onze medewerkers. We kunnen de klanten en de voertuigen van morgen niet bedienen met de kennis van gisteren. Strategisch personeelsbeleid geeft antwoord op de vraag waar we naartoe willen, hoe we daar komen en welke kennis en vaardigheden we daar voor nodig hebben.”

Twee generaties zijn vertegenwoordigd in de garage. Caroline van Nieuwenhoven en haar broer zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt.

Is het lastig om strategisch personeelsbeleid in te voeren?

“We zitten in de beginfase. Samen met de adviseur werkgeverschap van OOMT hebben we eerst de ondernemingsdoelen in kaart gebracht. Vervolgens hebben we gekeken welke kennis en talenten we in huis hebben, en welke nieuwe kennis en vaardigheden we op de lange termijn nodig hebben. De volgende stap is om samen met het team persoonlijke opleidingsplannen te maken. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.”

Wat verwachten jullie van strategisch personeelsbeleid? Wat gaat het jullie brengen?

“Personeelsbeleid is een doorlopend proces. We willen het bedrijf en het team voorbereiden op alles wat de toekomst brengt. Op die manier kunnen we snel bijsturen en snel reageren op veranderingen in de markt. Ik zeg weleens: als de auto van de toekomst een vliegende auto op waterstof is, dan gaan we die onderhouden en verkopen. Strategisch personeelsbeleid helpt ons om onze doelen te bereiken. Het maakt ons flexibeler en slagvaardiger.”

De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar

servicedesk@oomt.nl

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...