Overspuiten of repareren van lichtmetalen velgen kan problemen veroorzaken bij remreparaties

Overspuiten of repareren van lichtmetalen velgen kan problemen veroorzaken bij remreparaties
“In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken."

Sommige dingen verbazen zelfs de meest ervaren professional in de werkplaats, vooral wanneer alle werkprocessen correct zijn uitgevoerd en er toch nog defecten optreden. TMD Friction, een toonaangevende leverancier van remtechnologie, ziet steeds vaker hoe remmen soms ten onrechte de schuld krijgen voor trillingen die eigenlijk het gevolg zijn van het opsmukken van lichtmetalen velgen.

Lawaai en trillingen bij het remmen na een remvervanging zorgen - terecht - voor frustraties en klachten bij klanten van garagebedrijven. Doorgaans doen technici er alles aan om mogelijke trillingen na de reparatie tot een minimum te beperken. Ze voeren de afzonderlijke reparatiestappen met de grootste zorg uit en gebruiken remonderdelen van hoge kwaliteit. En toch treden er soms toch nog problemen op.

In de meeste gevallen, wanneer lawaai en trillingen kunnen worden gevoeld, is dat te wijten aan onjuiste montage of producten van inferieure kwaliteit. Maar niet in alle gevallen, zoals de technische experts van TMD Friction hebben ontdekt.

Schuld ten onrechte naar remonderdelen

De technische experts hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat”

TMD Friction ondersteunt zowel de detailhandel als de garagehandel met hoogwaardige know-how om een optimale remreparatie mogelijk te maken, zo nodig met technische experts ter plaatse. Zij worden vaak te hulp geroepen als een probleem niet kan worden gediagnosticeerd. Daarbij stellen de technici soms vast dat pas gemonteerde nieuwe remonderdelen soms meteen weer worden vervangen wanneer de klant klaagt over lawaai, schokken of trillingen, maar dat er dan nog steeds geen verbetering optreedt. Dat is niet alleen frustrerend voor de klant, maar ook voor de technici in de werkplaats, want het kost extra tijd en geld om het probleem op te lossen.

De technische experts van het bedrijf hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat. Ze raden daarom aan, als autotechnici er zeker van zijn dat de remvervanging correct is uitgevoerd, om te kijken naar alle wielcomponenten - tot en met de lichtmetalen velg.

Neveneffecten

Hartmut Kiessling, technical sales manager en trainer bij TMD Friction: "In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken. Wat veel autotechnici zich niet realiseren, is dat pas gespoten of bijgewerkte velgen onverwachte en ongewenste neveneffecten kunnen veroorzaken bij het remmen."

Zwart gespoten lichtmetalen velgen

Zwart gespoten lichtmetalen velgen zijn de laatste jaren bij veel automobilisten in populariteit gestegen omdat ze extra uitstraling aan een voertuig geven. Daarnaast is het ook steeds gebruikelijker geworden dat beschadigde lichtmetalen velgen worden ‘gerepareerd’ of opgesmukt in plaats van ze te vervangen - denk aan het verstoppen van ‘stoeprandkrassen’ bijvoorbeeld. Maar het is bijzonder belangrijk dat het werk correct wordt uitgevoerd, omdat amateuristisch of onjuist overspuiten gemakkelijk kan leiden tot ongelijke laagdiktes en dus tot een ongelijke gewichtsverdeling.

TMD_Friction_Black_Alloy_Wheel_Damage

Bij hoge snelheden kan onbalans in het wiel trillingen veroorzaken. Dit is met name als de binnenzijde van de velg gedeeltelijk of in zijn geheel is gespoten.

Kiessling: "We hebben gevallen gezien waarbij de montage van gelakte lichtmetalen velgen ervoor heeft gezorgd dat wat eerst een verwaarloosbare remschijftrilling was, veel erger was geworden. Het aanhaalmoment van het wiel heeft direct invloed op de remschijf. Ook als dit aanhaalmoment correct is, kunnen ongelijke laklagen de trillingen versterken. De schijf loopt niet meer soepel en zo worden lawaai en remgeluiden effectief ingeprogrammeerd."

Assen en wielen controleren

De technische experts van remspecialist TMD Friction raden daarom aan om bij remvervangingswerkzaamheden altijd de assen en wielen te controleren en eventuele problemen met de klant te bespreken. Dat zorgt er niet alleen voor dat de klant tevreden is, maar het bespaart de werkplaats ook tijd en geld door onnodige reparaties uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door TMD Friction

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Autovakmeester: de formule van vertrouwen en enthousiasme

Autovakmeester: de formule van vertrouwen en enthousiasme

Jelle Segers uit Beringe sloot zijn autobedrijf aan bij Autovakmeester. Het bedrijf groeit nu zo snel, dat hij er zelf beduusd van is. "Af en toe moet ik een stapje terug doen en om mij heen kijken wat ik in drie jaar tijd heb bereikt. Het is een jongensdroom die is uitgekomen." Waarom groeit zijn bedrijf zo snel?

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

Werken aan elektrische voertuigen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat kunt behalen. De kosten hiervan worden tijdelijk door OOMT vergoed. Over veilig werken aan EV's en het belang van het e-certificaat hield OOMT op woensdagavond 19 juni een gratis webinar, waarbij kennis en ervaringen werden gedeeld.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...