Overspuiten of repareren van lichtmetalen velgen kan problemen veroorzaken bij remreparaties

Overspuiten of repareren van lichtmetalen velgen kan problemen veroorzaken bij remreparaties
“In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken."

Sommige dingen verbazen zelfs de meest ervaren professional in de werkplaats, vooral wanneer alle werkprocessen correct zijn uitgevoerd en er toch nog defecten optreden. TMD Friction, een toonaangevende leverancier van remtechnologie, ziet steeds vaker hoe remmen soms ten onrechte de schuld krijgen voor trillingen die eigenlijk het gevolg zijn van het opsmukken van lichtmetalen velgen.

Lawaai en trillingen bij het remmen na een remvervanging zorgen - terecht - voor frustraties en klachten bij klanten van garagebedrijven. Doorgaans doen technici er alles aan om mogelijke trillingen na de reparatie tot een minimum te beperken. Ze voeren de afzonderlijke reparatiestappen met de grootste zorg uit en gebruiken remonderdelen van hoge kwaliteit. En toch treden er soms toch nog problemen op.

In de meeste gevallen, wanneer lawaai en trillingen kunnen worden gevoeld, is dat te wijten aan onjuiste montage of producten van inferieure kwaliteit. Maar niet in alle gevallen, zoals de technische experts van TMD Friction hebben ontdekt.

Schuld ten onrechte naar remonderdelen

De technische experts hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat”

TMD Friction ondersteunt zowel de detailhandel als de garagehandel met hoogwaardige know-how om een optimale remreparatie mogelijk te maken, zo nodig met technische experts ter plaatse. Zij worden vaak te hulp geroepen als een probleem niet kan worden gediagnosticeerd. Daarbij stellen de technici soms vast dat pas gemonteerde nieuwe remonderdelen soms meteen weer worden vervangen wanneer de klant klaagt over lawaai, schokken of trillingen, maar dat er dan nog steeds geen verbetering optreedt. Dat is niet alleen frustrerend voor de klant, maar ook voor de technici in de werkplaats, want het kost extra tijd en geld om het probleem op te lossen.

De technische experts van het bedrijf hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat. Ze raden daarom aan, als autotechnici er zeker van zijn dat de remvervanging correct is uitgevoerd, om te kijken naar alle wielcomponenten - tot en met de lichtmetalen velg.

Neveneffecten

Hartmut Kiessling, technical sales manager en trainer bij TMD Friction: "In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken. Wat veel autotechnici zich niet realiseren, is dat pas gespoten of bijgewerkte velgen onverwachte en ongewenste neveneffecten kunnen veroorzaken bij het remmen."

Zwart gespoten lichtmetalen velgen

Zwart gespoten lichtmetalen velgen zijn de laatste jaren bij veel automobilisten in populariteit gestegen omdat ze extra uitstraling aan een voertuig geven. Daarnaast is het ook steeds gebruikelijker geworden dat beschadigde lichtmetalen velgen worden ‘gerepareerd’ of opgesmukt in plaats van ze te vervangen - denk aan het verstoppen van ‘stoeprandkrassen’ bijvoorbeeld. Maar het is bijzonder belangrijk dat het werk correct wordt uitgevoerd, omdat amateuristisch of onjuist overspuiten gemakkelijk kan leiden tot ongelijke laagdiktes en dus tot een ongelijke gewichtsverdeling.

TMD_Friction_Black_Alloy_Wheel_Damage

Bij hoge snelheden kan onbalans in het wiel trillingen veroorzaken. Dit is met name als de binnenzijde van de velg gedeeltelijk of in zijn geheel is gespoten.

Kiessling: "We hebben gevallen gezien waarbij de montage van gelakte lichtmetalen velgen ervoor heeft gezorgd dat wat eerst een verwaarloosbare remschijftrilling was, veel erger was geworden. Het aanhaalmoment van het wiel heeft direct invloed op de remschijf. Ook als dit aanhaalmoment correct is, kunnen ongelijke laklagen de trillingen versterken. De schijf loopt niet meer soepel en zo worden lawaai en remgeluiden effectief ingeprogrammeerd."

Assen en wielen controleren

De technische experts van remspecialist TMD Friction raden daarom aan om bij remvervangingswerkzaamheden altijd de assen en wielen te controleren en eventuele problemen met de klant te bespreken. Dat zorgt er niet alleen voor dat de klant tevreden is, maar het bespaart de werkplaats ook tijd en geld door onnodige reparaties uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door TMD Friction

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...