AMT-ATC Livestream: Brandstoflimieten in de Formule 1
Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!



Toegegeven, dit jaar waren we een maand te laat met onze cadeautip voor vaderdag. En de tip was vooral geschikt voor mensen die het slechtste voor hebben met hun vader: de kilometerblokker. Wat is dat voor iets? En waarom is dat ding een ramp? Aandacht voor nummer 7 in de AMT Top 15: Stop de kilometerblokker!

De autobranche staat onder druk door de omschakeling naar CO2-vrij rijden. Vooral de Europese auto-industrie heeft het moeilijk in de strijd tegen de Chinese concurrentie. Een plan van de Europese Unie moet daar wat aan doen. Is dat EU Automotive Package een goed antwoord?

Zet je een auto in de showroom na een standaard wasbeurt? Of poets, polijst en bescherm je de auto tot in de kleinste details? Hoe ver moet je daarin gaan? En met welke middelen en materialen bereik je het beste resultaat?

De Topmonteurs van het AMT Garageforum waren eind november te gast bij Turbo's Hoet. Daar leerden ze alles over turbotechniek, diagnosestellen, balanceren en meer.

Het vernieuwde AMT Garageforum is live gegaan. Veel is veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. Wat betekent dat voor jou als gebruiker?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een kenteken dat niet te raadplegen is. Mag je die auto keuren? En zo ja, wat voor soort emissiemeting ga je dan uitvoeren?

De Autobedrijf van het Jaar-verkiezing verliep dit jaar anders dan Bovag zich had voorgesteld. AMT merkte namelijk op dat een van de finalisten emissiedelen uitschreef. Dat was reden voor diskwalificatie. Maar eh, hoe erg is uitprogrammeren eigenlijk? En tunen? We namen een deep dive in de mogelijke consequenties. En die zijn… ernstig!

Personeelstekorten en minder onderhoud aan EV's zetten het verdienmodel onder druk. Wat kan het autobedrijf zelf doen? Het verschil maken, met detailing bijvoorbeeld. Niet lullen maar poetsen, zegt AMT-hoofdredacteur Hugo Claver

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

Sinds 2014 worden Formule 1-bolides aangedreven door een dubbel hybride systeem. Daarin werken twee elektrische systemen samen met een drukgevulde interne verbrandingsmotor. F1-techniekkenner Robby Camps dook in de techniek.

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.
