AMT-ATC Livestream: Brandstoflimieten in de Formule 1
Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!



De auto is geweldig, dat hoeft geen betoog. Maar de auto is ook een onding. Verkeerslachtoffers, milieuvervuiling, parkeeroverlast…

Specialiseren is geen luxe, het is strategie, zegt auto-ondernemer en AMT-columniste Mirjam van der Rijt. In haar autobedrijf doen ze alles met extreem oog voor detail. Zoals detailen, waarvoor een specialist aangenomen is. En dat betaalt zich terug.

AMT ging op bezoek bij Chery Automobile, een van China's grootste autofabrikanten. Een fabrikant die het vizier nadrukkelijk op Europa richt. Wat kun je verwachten?

Meer dan de helft van de BBL'ers verlaat de sector binnen een half jaar na het behalen van hun diploma. Wat kan het autobedrijf doen om dit hoge verloop te voorkomen?

Een gesprek in een taxi zette AMT-adjunct hoofdredacteur Erwin den Hoed aan het denken. Uitstel van het verbod op elektrische auto's, is dat noodzaak of overbodig?

De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA imponeert met een WLTP-actieradius van 743 km. Dat is mede te danken aan een door het gebruik van aluminium aanzienlijk verlaagde gewicht. Het lichtmetaal wordt geproduceerd bij Hydro in Noorwegen. AMT mocht er een kijkje nemen.

Autopoetser of detailer, het is nogal een verschil. De autopoetser maakt een auto perfect schoon, van buiten en van binnen. De detailer streeft naar nieuwstaat. Hoe werkt dat in de praktijk?

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

Sinds 2014 worden Formule 1-bolides aangedreven door een dubbel hybride systeem. Daarin werken twee elektrische systemen samen met een drukgevulde interne verbrandingsmotor. F1-techniekkenner Robby Camps dook in de techniek.

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.
