AMT-ATC Livestream: ADAS-kalibratie, waarom en hoe?

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!

Banden slijten sneller dan voorheen. En ze verouderen ook nog eens sneller. Hoe komt dat? Wat moet je weten van OE-codes? Waarom zijn breedtesets in opmars? En: waarom moet je aan de slag met uitlijnen en ADAS?
Midden jaren zeventig nemen Wout Bouman en zijn vrouw Annemarie in Wijk en Aalburg een klein autobedrijf over. Sindsdien is de werkplaats meermaals verbouwd en vernieuwd. In het historische pand van het oude dijkhuis gaat een modern onafhankelijk autobedrijf schuil met een jong team en een jeugdige eigenaar. De 76-jarige oprichter doet nog elke dag wat hij het liefst doet: innoveren en ondernemen. "Ik denk dat je beter te vroeg dan te laat in nieuwe techniek kan investeren."
In deze Stap voor Stap gaan we aan de slag met ADAS-kalibratie. Bert Van Hauwermeiren van Bosch kalibreert hier met de Bosch DAS 3000.
Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?
Auto's krijgen steeds meer Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Die maken gebruik van radarsensoren en camera's om de auto veilig door het verkeer te loodsen. Dat werkt alleen goed als ze exact gericht zijn. Na sommige werkzaamheden is kalibratie daarom nodig. Johan Rozestraten van AA Equipment vertelt er meer over tijdens een ATC-lezing in het Limburgse Nuth.
Wie met pech komt te staan, belt de ANWB Wegenwacht. Vroeger met de praatpaal, tegenwoordig meestal via de "Onderweg"-App. Het resultaat is hetzelfde: de wegenwacht komt en helpt je weer op weg. Daarvoor moet de wegenwacht wel bijblijven. Hoe, dat vertelt John van de Water, Adviseur Techniek Wegenwacht van de ANWB tijdens een ATC-Webinar.
Wie een bedrijfswagen gebruikt voor het werk, zit vaak lange dagen op de weg. Dan is veiligheid geen bijzaak. En dus willen klanten graag weten: in welke bus zit je nu eigenlijk het veiligst? Euro NCAP geeft daar elk jaar een helder antwoord op. De nieuwste resultaten van hun veiligheidstests zijn onlangs gepubliceerd. Welke modellen springen er momenteel uit?
Met de toename van allerhande rijhulpsystemen, kreeg cruise control steeds meer functionaliteit. Het werd adaptieve cruise control, intelligente adaptieve cruise control en zelfs voorspellende cruise control. Inmiddels is het een hele kunst om de verschillende systemen te herkennen. Toch voorkomt juist die kennis dat we bij de diagnose naar spoken zoeken.
Moderne auto's veranderen in computers op wielen, volgepakt met slimme rijhulpsystemen. Deze Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zijn niet langer een luxe, maar een snelgroeiende standaard. Voor de professional in de automotive branche betekent dit een verschuiving in de dagelijkse werkzaamheden, waarbij ADAS-kalibratie en uitlijnen een steeds prominentere rol innemen. "Het loopt parallel met de ontwikkeling van ADAS zelf," stelt Ronnie van Gellecom, mede-eigenaar van AA-Equipment Support en expert op dit gebied.
De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?
Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.
Sinds 1 juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto's een groot aantal Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben. Dat betekent dat elke werkplaats steeds vaker te maken krijgt met auto's, waarvan de radarsensoren en optische camera's na reparatie moeten worden gekalibreerd. Met de Bosch DAS 3000 kun je snel en effectief kalibreren.