AMT-ATC Livestream: ADAS-kalibratie, waarom en hoe?

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!




Kerst is bij uitstek een tijd om te puzzelen. De APK Keurmeesterquiz daagt je daar door het jaar heen steeds weer toe uit. Puzzelen met de APK-regels. De quiz met het afgeschermde remlicht op de pick-up truck was een uitgelezen voorbeeld. Dat bracht hem op nummer 5 in de AMT Top-15. Dus grijp je kans, doe deze keurmeesterquiz nog een keer over en puzzel je richting de kerst!

Net niet in de Top 3, maar wel bijzonder goed gelezen in 2025 op AMT.nl: de slimme oplossing van het Nederlandse Puretech Timing Chain. Zij ontwikkelden een kettingsysteem voor de PureTech-motor. AMT beschreef stap voor stap hoe je de natte riem stap voor stap vervangt door deze constructie met ketting.

Een oliedrukprobleem bij een Ford Ranger 3.2 TDCI leidt tot een grondige diagnose én mechanische schade. De boosdoener blijkt een bekend zwak punt te zijn bij deze motor, met alle gevolgen van dien.

Amega voegde in Brielle een Kia-dealerschap toe aan het bestaande Ford-dealerschap. Ondanks verschillende merkvoorschriften verliep de samenvoeging van Van Der Burgh en de Waard harmonieus. Wat werd onderschat: de grote toestroom aan Kia-klanten.

Voor deze aflevering van Stap voor Stap liep Peter Aansorgh een dagje mee met Ed Bleijenberg, schadespecialist en trainer bij Innovam. Ed laat tijdens een cursus zien hoe je kunt uitdeuken zonder spuiten.

Op nummer 6 in de AMT Top 15 van 2025: het artikel over het cao-bod van BOVAG.

Toegegeven, dit jaar waren we een maand te laat met onze cadeautip voor vaderdag. En de tip was vooral geschikt voor mensen die het slechtste voor hebben met hun vader: de kilometerblokker. Wat is dat voor iets? En waarom is dat ding een ramp? Aandacht voor nummer 7 in de AMT Top 15: Stop de kilometerblokker!

De autobranche staat onder druk door de omschakeling naar CO2-vrij rijden. Vooral de Europese auto-industrie heeft het moeilijk in de strijd tegen de Chinese concurrentie. Een plan van de Europese Unie moet daar wat aan doen. Is dat EU Automotive Package een goed antwoord?
GesponsordWie een bedrijfswagen gebruikt voor het werk, zit vaak lange dagen op de weg. Dan is veiligheid geen bijzaak. En dus willen klanten graag weten: in welke bus zit je nu eigenlijk het veiligst? Euro NCAP geeft daar elk jaar een helder antwoord op. De nieuwste resultaten van hun veiligheidstests zijn onlangs gepubliceerd. Welke modellen springen er momenteel uit?

Met de toename van allerhande rijhulpsystemen, kreeg cruise control steeds meer functionaliteit. Het werd adaptieve cruise control, intelligente adaptieve cruise control en zelfs voorspellende cruise control. Inmiddels is het een hele kunst om de verschillende systemen te herkennen. Toch voorkomt juist die kennis dat we bij de diagnose naar spoken zoeken.
GesponsordModerne auto's veranderen in computers op wielen, volgepakt met slimme rijhulpsystemen. Deze Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zijn niet langer een luxe, maar een snelgroeiende standaard. Voor de professional in de automotive branche betekent dit een verschuiving in de dagelijkse werkzaamheden, waarbij ADAS-kalibratie en uitlijnen een steeds prominentere rol innemen. "Het loopt parallel met de ontwikkeling van ADAS zelf," stelt Ronnie van Gellecom, mede-eigenaar van AA-Equipment Support en expert op dit gebied.

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Banden slijten sneller dan voorheen. En ze verouderen ook nog eens sneller. Hoe komt dat? Wat moet je weten van OE-codes? Waarom zijn breedtesets in opmars? En: waarom moet je aan de slag met uitlijnen en ADAS?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

Midden jaren zeventig nemen Wout Bouman en zijn vrouw Annemarie in Wijk en Aalburg een klein autobedrijf over. Sindsdien is de werkplaats meermaals verbouwd en vernieuwd. In het historische pand van het oude dijkhuis gaat een modern onafhankelijk autobedrijf schuil met een jong team en een jeugdige eigenaar. De 76-jarige oprichter doet nog elke dag wat hij het liefst doet: innoveren en ondernemen. "Ik denk dat je beter te vroeg dan te laat in nieuwe techniek kan investeren."

In deze Stap voor Stap gaan we aan de slag met ADAS-kalibratie. Bert Van Hauwermeiren van Bosch kalibreert hier met de Bosch DAS 3000.
