AMT-ATC Livestream: ADAS-kalibratie, waarom en hoe?

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!




De auto is geweldig, dat hoeft geen betoog. Maar de auto is ook een onding. Verkeerslachtoffers, milieuvervuiling, parkeeroverlast…

Specialiseren is geen luxe, het is strategie, zegt auto-ondernemer en AMT-columniste Mirjam van der Rijt. In haar autobedrijf doen ze alles met extreem oog voor detail. Zoals detailen, waarvoor een specialist aangenomen is. En dat betaalt zich terug.

AMT ging op bezoek bij Chery Automobile, een van China's grootste autofabrikanten. Een fabrikant die het vizier nadrukkelijk op Europa richt. Wat kun je verwachten?

Meer dan de helft van de BBL'ers verlaat de sector binnen een half jaar na het behalen van hun diploma. Wat kan het autobedrijf doen om dit hoge verloop te voorkomen?

Een gesprek in een taxi zette AMT-adjunct hoofdredacteur Erwin den Hoed aan het denken. Uitstel van het verbod op elektrische auto's, is dat noodzaak of overbodig?

De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA imponeert met een WLTP-actieradius van 743 km. Dat is mede te danken aan een door het gebruik van aluminium aanzienlijk verlaagde gewicht. Het lichtmetaal wordt geproduceerd bij Hydro in Noorwegen. AMT mocht er een kijkje nemen.

Autopoetser of detailer, het is nogal een verschil. De autopoetser maakt een auto perfect schoon, van buiten en van binnen. De detailer streeft naar nieuwstaat. Hoe werkt dat in de praktijk?
GesponsordWie een bedrijfswagen gebruikt voor het werk, zit vaak lange dagen op de weg. Dan is veiligheid geen bijzaak. En dus willen klanten graag weten: in welke bus zit je nu eigenlijk het veiligst? Euro NCAP geeft daar elk jaar een helder antwoord op. De nieuwste resultaten van hun veiligheidstests zijn onlangs gepubliceerd. Welke modellen springen er momenteel uit?

Met de toename van allerhande rijhulpsystemen, kreeg cruise control steeds meer functionaliteit. Het werd adaptieve cruise control, intelligente adaptieve cruise control en zelfs voorspellende cruise control. Inmiddels is het een hele kunst om de verschillende systemen te herkennen. Toch voorkomt juist die kennis dat we bij de diagnose naar spoken zoeken.
GesponsordModerne auto's veranderen in computers op wielen, volgepakt met slimme rijhulpsystemen. Deze Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zijn niet langer een luxe, maar een snelgroeiende standaard. Voor de professional in de automotive branche betekent dit een verschuiving in de dagelijkse werkzaamheden, waarbij ADAS-kalibratie en uitlijnen een steeds prominentere rol innemen. "Het loopt parallel met de ontwikkeling van ADAS zelf," stelt Ronnie van Gellecom, mede-eigenaar van AA-Equipment Support en expert op dit gebied.

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Banden slijten sneller dan voorheen. En ze verouderen ook nog eens sneller. Hoe komt dat? Wat moet je weten van OE-codes? Waarom zijn breedtesets in opmars? En: waarom moet je aan de slag met uitlijnen en ADAS?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

Midden jaren zeventig nemen Wout Bouman en zijn vrouw Annemarie in Wijk en Aalburg een klein autobedrijf over. Sindsdien is de werkplaats meermaals verbouwd en vernieuwd. In het historische pand van het oude dijkhuis gaat een modern onafhankelijk autobedrijf schuil met een jong team en een jeugdige eigenaar. De 76-jarige oprichter doet nog elke dag wat hij het liefst doet: innoveren en ondernemen. "Ik denk dat je beter te vroeg dan te laat in nieuwe techniek kan investeren."

In deze Stap voor Stap gaan we aan de slag met ADAS-kalibratie. Bert Van Hauwermeiren van Bosch kalibreert hier met de Bosch DAS 3000.
