BBS lichtmetalen wielen (2000-05)

Lichtmetaal wiel altijd beter? (2003-09)

In een autoprogramma op televisie zag ik de presentator, werkzaam bij een groot bandenbedrijf, nogal luchtig omspringen met de technische kanten bij de aanschaf van lichtmetalen velgen. De wegligging zou verbeteren bij montage van bredere banden, en ook bij vervanging van stalen velgen door lichtmetalen exemplaren. Mijns inziens is dat lang niet altijd waar. In de praktijk is de band/wielcombinatie bij het gebruik van lichtmetaal juist zwaarder. Bovendien brengt een andere maat een afwijking van snelheidsmeter en KM-teller met zich mee. De presentator zou er beter aan doen eerlijke en kundige voorlichting voorrang te geven boven commercieel belang.

Vastzetten wielmoeren (2000-11)

Het vastzetten van wielmoeren blijft de gemoederen bezig houden. Het blijkt dat er zowel met een te hoog als met een te laag aanhaalmoment wordt gewerkt.

Vreemde velgslijtage (2000-07/08)

Laatst constateerden wij bij een lichtmetalen velg dat aan de binnenkant van de velgrand een hoeveelheid materiaal was afgesleten. Het betrof een 16&rdquo; velg, gemonteerd op een Renault Laguna. Deze heeft standaard 14&rdquo; velgen. De auto was voorzien van Pirelli banden en had 40.000 km gereden. Mijn vraag is hoe dergelijke slijtage, die eruit ziet als een soort &lsquo;wrijvingsstrepen&rsquo;, kan ontstaan en of het op de lange duur gevaarlijk kan zijn.<br /><br />

Montage grotere wielen heeft nodige gevolgen, meer dan uiterlijk...

Graag wil ik weten wat de gevolgen kunnen zijn van het wijzigen van de grootte van de wielen op acceleratie en topsnelheid. Kan het toepassen van een ...