AMT-ATC Livestream - Hoe pak je die lastige storing aan?

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!

Steeds meer moderne voertuigen hebben een security gateway. Om onderhoud uit te kunnen voeren, moet je die eerst vrijschakelen. Hoe je dat doet, laten we in deze video zien.
Diagnose stellen kan lastig zijn, maar door het zelf vooral simpel te houden, het overzicht te bewaren en vooral oorzaken elimineren voorkom je veel onnodig sleutelwerk, zegt AMT-columnist Iwan Kennis.
Diagnose stellen met een uitleesapparaat gaat verder dan foutcodes uitlezen en wissen. Dikwijls kan een oscilloscoop helpen om snel tot een oplossing te komen. En niet alleen bij complexe storingen. Met de PicoScope van AA Equipment Support meet en analyseer je in een handomdraai vrijwel alle componenten en circuits uiterst nauwkeurig.
Een accu afkoppelen is niet altijd zonder gevolgen. Dat ondervond een schadeherstelbedrijf bij een Jaguar XF. Systematische diagnose met behulp van OE-tools laat de roofkat weer grommen.
Wie met pech komt te staan, belt de ANWB Wegenwacht. Vroeger met de praatpaal, tegenwoordig meestal via de "Onderweg"-App. Het resultaat is hetzelfde: de wegenwacht komt en helpt je weer op weg. Daarvoor moet de wegenwacht wel bijblijven. Hoe, dat vertelt John van de Water, Adviseur Techniek Wegenwacht van de ANWB tijdens een ATC-Webinar.
Hoe leg je als diagnosespecialist aan je klant uit dat een opgeloste storing niet altijd het einde van alle problemen betekent? Het alfabet helpt je daarbij, leert AMT-columnist en diagnosespecialist Asim Saglam ons.
"Front Assist niet beschikbaar", meldt het instrumentenpaneel van een Passat VIII, 1.4 GTE Hybrid met motorcode CUKC. De foutcodes lijken te wijzen op een CAN-bus storing. Of hebben ze te maken met de nieuwe mechatronica van de transmissie? Of…? Het autobedrijf komt er niet uit. GMTO wel?
Het gaat met horten en stoten, maar feit is dat het aantal auto's met een elektrische aandrijving hard groeit. Feit is ook dat eigenaren van zulke auto's soms onaangenaam verrast worden met dure reparaties. Vraag voor autobedrijf en autokoper: hoe zorg je dat je geen elektrisch aangedreven kat in de zak koopt? EV Hub belooft een passend antwoord.
Een Audi Q7 e-tron quattro wil niet meer op 'ready'. Laat maar komen, denkt Asim Saglam van Autodiagnose.eu. In AMT6 keerde hij zo'n auto nog volledig binnenstebuiten om een CAN-busstoring op te lossen. Maar eh…, dit is dezelfde auto. En de klant vraagt zich af of er een relatie is met die eerdere storing…
Met de toename van allerhande rijhulpsystemen, kreeg cruise control steeds meer functionaliteit. Het werd adaptieve cruise control, intelligente adaptieve cruise control en zelfs voorspellende cruise control. Inmiddels is het een hele kunst om de verschillende systemen te herkennen. Toch voorkomt juist die kennis dat we bij de diagnose naar spoken zoeken.
De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?
Diagnosespecialist Iwan Kennis beschreef vier regels voor voertuigdiagnose. Dries van der Heijden, docent aan het Koning Willem I College, reageert met een leerzame Powerpoint over V-metingen.