AMT-ATC Livestream - Hoe pak je die lastige storing aan?

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!




De auto is geweldig, dat hoeft geen betoog. Maar de auto is ook een onding. Verkeerslachtoffers, milieuvervuiling, parkeeroverlast…

Specialiseren is geen luxe, het is strategie, zegt auto-ondernemer en AMT-columniste Mirjam van der Rijt. In haar autobedrijf doen ze alles met extreem oog voor detail. Zoals detailen, waarvoor een specialist aangenomen is. En dat betaalt zich terug.

AMT ging op bezoek bij Chery Automobile, een van China's grootste autofabrikanten. Een fabrikant die het vizier nadrukkelijk op Europa richt. Wat kun je verwachten?

Meer dan de helft van de BBL'ers verlaat de sector binnen een half jaar na het behalen van hun diploma. Wat kan het autobedrijf doen om dit hoge verloop te voorkomen?

Een gesprek in een taxi zette AMT-adjunct hoofdredacteur Erwin den Hoed aan het denken. Uitstel van het verbod op elektrische auto's, is dat noodzaak of overbodig?

De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA imponeert met een WLTP-actieradius van 743 km. Dat is mede te danken aan een door het gebruik van aluminium aanzienlijk verlaagde gewicht. Het lichtmetaal wordt geproduceerd bij Hydro in Noorwegen. AMT mocht er een kijkje nemen.

Autopoetser of detailer, het is nogal een verschil. De autopoetser maakt een auto perfect schoon, van buiten en van binnen. De detailer streeft naar nieuwstaat. Hoe werkt dat in de praktijk?

Mahle introduceert in Europa RemotePRO Air, een nieuwe functie binnen het TechPRO 2-diagnosetoestel.

Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) voegt het productportfolio van Vitesco Technologies toe aan zijn bestaande aanbod. Dit betekent dat het reparatieaanbod nu ook sensoren, actuatoren en regelunits omvat - niet alleen mechanische onderdelen.

Per 1 oktober zijn de activiteiten van Explora Diagnose ondergebracht bij MahaExplora. Daarmee worden diagnose, service en werkplaatsinrichting samengebracht binnen één organisatie. Voor monteurs betekent dit één aanspreekpunt voor diagnoseapparatuur, ondersteuning en werkplaatsoplossingen.
GesponsordDiagnose stellen met een uitleesapparaat gaat verder dan foutcodes uitlezen en wissen. Dikwijls kan een oscilloscoop helpen om snel tot een oplossing te komen. En niet alleen bij complexe storingen. Met de PicoScope van AA Equipment Support meet en analyseer je in een handomdraai vrijwel alle componenten en circuits uiterst nauwkeurig.

Hoe leg je als diagnosespecialist aan je klant uit dat een opgeloste storing niet altijd het einde van alle problemen betekent? Het alfabet helpt je daarbij, leert AMT-columnist en diagnosespecialist Asim Saglam ons.

"Front Assist niet beschikbaar", meldt het instrumentenpaneel van een Passat VIII, 1.4 GTE Hybrid met motorcode CUKC. De foutcodes lijken te wijzen op een CAN-bus storing. Of hebben ze te maken met de nieuwe mechatronica van de transmissie? Of…? Het autobedrijf komt er niet uit. GMTO wel?

Het gaat met horten en stoten, maar feit is dat het aantal auto's met een elektrische aandrijving hard groeit. Feit is ook dat eigenaren van zulke auto's soms onaangenaam verrast worden met dure reparaties. Vraag voor autobedrijf en autokoper: hoe zorg je dat je geen elektrisch aangedreven kat in de zak koopt? EV Hub belooft een passend antwoord.

Een Audi Q7 e-tron quattro wil niet meer op 'ready'. Laat maar komen, denkt Asim Saglam van Autodiagnose.eu. In AMT6 keerde hij zo'n auto nog volledig binnenstebuiten om een CAN-busstoring op te lossen. Maar eh…, dit is dezelfde auto. En de klant vraagt zich af of er een relatie is met die eerdere storing…
