'Voorraad is emotie - hoe ga je daarmee om?'

'Voorraad is emotie - hoe ga je daarmee om?'
Klanten accepteren dat specifieke onderdelen een levertijd hebben.

De voorraad krijgt pas aandacht als het misgaat. Dan is het magazijn overvol of onderdelen zijn regelmatig uitverkocht of een leverancier laat het bedrijf in de steek of de boekhouder vindt dat er te veel geld in de voorraad zit. Volgens Jan Kraaijeveld van Slimstock hebben bijna alle automotive bedrijven hier mee te maken. Hij heeft ook de oplossing.

"Denk niet dat je de enige bent. Ook hele grote bedrijven hebben voorraadproblemen, want iedereen  worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld. Mensen zijn nu eenmaal druk bezig met artikelen en activiteiten die weinig toevoegen. Het is de befaamde 80/20-regel: 80 procent van de omzet doe je met 20 procent van de middelen. Kraaijeveld: “En 80 procent van de tijd gaat op aan 20 procent van de zaken die er niet toe doen. Dan ben je druk bezig met artikelen die je maar 1 of 2 keer per jaar nodig hebt of je hebt een enorme voorraad artikelen gekocht, die vreselijk in de weg staat, maar wel lekker goedkoop was.”

”Denk niet dat je de enige bent. Iedereen worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld.
”Denk niet dat je de enige bent. Iedereen worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld.

Is weggooien zonde?

Alles wat bij een onderneming mis gaat, zie je fysiek terug in de voorraad, zoals artikelen die onder een laagje stof in het magazijn liggen met inventarisstickers van jaren geleden. Weggooien is immers  zonde. “Maar wat moet je met een artikel dat al twintig jaar onverkocht op de plank ligt? Bij veel  garagebedrijven, waar jarenlang de voorraad niet is afgeboekt of afgewaardeerd, zie je dat weggooien of afschrijven een emotionele barrière is,” aldus Kraaijeveld. Voorraad is volgens hem namelijk ook emotie. Zo onthouden medewerkers vaak de laatste ervaringen (misgrijpen, te veel voorraad) en dat speelt mee bij de nieuwe beslissingen.

‘Wie beter nadenkt over de dagelijkse voorraad, spaart geld uit en heeft minder stress”

Eigen koninkrijkjes

Je doet je best, probeert iedereen tevreden te houden en toch blijf je zitten met spullen die niets opleveren en wel veel tijd hebben gekost. Kraaijeveld: “Dat is de praktijk. Ik kwam bij een bedrijf, waar zeven medewerkers het voorraadbeheer over 30.000 artikelen hadden. Elke medewerker had z’n eigen koninkrijkje en favoriete leveranciers. We hebben een analyse gemaakt, zaken gecentraliseerd, opnieuw ingedeeld en nu doet dat bedrijf hetzelfde voorraadbeheer met 3 mensen. Die andere 4 medewerkers zijn nu met klanten bezig. Wie beter nadenkt over de dagelijkse voorraad spaart geld uit en heeft minder stress.”

Maatwerk in automotive

Het voordeel in de autobranche is dat iedereen begrijpt dat een compleet motorblok niet overal op  voorraad ligt, maar een H7 lampje wel. Kraaijeveld: “Je hoeft echt niet altijd alles op voorraad te hebben, want klanten accepteren dat specifieke onderdelen een levertijd hebben. Voorraadbeheer is niet zo moeilijk. De complexiteit zit vaak in de aantallen. Als het om duizenden artikelen en honderden leveranciers gaat, dan wordt het complex.”

Slimstock helpt het assortiment te rationaliseren. Kraaijeveld: “Maar ik wil eerst begrijpen hoe het
voorraadprobleem is ontstaan, zeg maar de emotionele kant. Als je alleen naar de ratio kijkt, dan verbeter je wel iets, maar wordt het nooit optimaal. Ik wil de service en visie van een bedrijf kennen. Als we dan gaan rationaliseren dan zorgen we dat het bedrijf precies die artikelen op voorraad heeft, waarvoor de klanten komen.”

Zo verbeter je de voorraad

  • Als het om strategie gaat: weet of je een totaalaanbieder of nichespeler bent. Ben je leverancier of dienstverlener?
  • Als het om uitvoering gaat: verbeter de kwaliteit van je data. Analyseer de prestaties van de top honderd of de bovenste tien procent of alle A-artikelen.
  • Controleer de beslisregels. Kloppen de huidige voorraad- en ordergestuurde artikelen volgens jouw eigen regels?
  • Herken de faseovergangen, zoals de productlifecycle en zorg voor een passende voorraadstrategie per fase.
  • Geef de belangrijkste artikelen meer aandacht en optimaliseer de prestaties

Dit artikel is gesponsord door Slimstock

Foto: Axalta

Axalta Nimbus: één platform voor alle tools voor de schadehersteller

Axalta introduceert Nimbus: een cloudplatform waarmee het schadeherstelbedrijf toegang heeft tot alle diensten van Axalta en zo tijd en geld kan besparen. Lees hier hoe.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

Hoe kom ik aan nieuwe technici? Wat kan ik doen om medewerkers beter te laten samenwerken? En past mijn stijl van leidinggeven nog wel bij de tijd van nu? Met deze en andere vragen klopten Jan en Angelique Evers aan bij OOMT. Het was de start van een verandertraject waar het complete bedrijf profijt van heeft. "Het kost ons nu geen enkele moeite meer om nieuwe mensen aan te nemen."

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Wat zit er in jouw boodschappenmandje: OEM-onderdelen, universeel, gebruikt? - Foto: Shutterstock

Waar koop jij je auto-onderdelen?

In AMT 9 zoomen we in op onderdelen. Geef jij de voorkeur aan OEM-onderdelen, aan universele onderdelen of monteer je wel eens gebruikte onderdelen?...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

ZF [pro]Manager maakt volgens ZF vlotte werkplaatsprocessen mogelijk. Foto: ZF

ZF introduceert: ZF[pro]Manager en Sachs Air Struts

Duitse onderdelenfabrikant ZF kondigt een nieuw werkplaatssysteem aan dat de communicatie met klanten moet automatiseren, genaamd ZF[pro]Manager.