'Voorraad is emotie - hoe ga je daarmee om?'

'Voorraad is emotie - hoe ga je daarmee om?'
Klanten accepteren dat specifieke onderdelen een levertijd hebben.

De voorraad krijgt pas aandacht als het misgaat. Dan is het magazijn overvol of onderdelen zijn regelmatig uitverkocht of een leverancier laat het bedrijf in de steek of de boekhouder vindt dat er te veel geld in de voorraad zit. Volgens Jan Kraaijeveld van Slimstock hebben bijna alle automotive bedrijven hier mee te maken. Hij heeft ook de oplossing.

"Denk niet dat je de enige bent. Ook hele grote bedrijven hebben voorraadproblemen, want iedereen  worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld. Mensen zijn nu eenmaal druk bezig met artikelen en activiteiten die weinig toevoegen. Het is de befaamde 80/20-regel: 80 procent van de omzet doe je met 20 procent van de middelen. Kraaijeveld: “En 80 procent van de tijd gaat op aan 20 procent van de zaken die er niet toe doen. Dan ben je druk bezig met artikelen die je maar 1 of 2 keer per jaar nodig hebt of je hebt een enorme voorraad artikelen gekocht, die vreselijk in de weg staat, maar wel lekker goedkoop was.”

”Denk niet dat je de enige bent. Iedereen worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld.
”Denk niet dat je de enige bent. Iedereen worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld.

Is weggooien zonde?

Alles wat bij een onderneming mis gaat, zie je fysiek terug in de voorraad, zoals artikelen die onder een laagje stof in het magazijn liggen met inventarisstickers van jaren geleden. Weggooien is immers  zonde. “Maar wat moet je met een artikel dat al twintig jaar onverkocht op de plank ligt? Bij veel  garagebedrijven, waar jarenlang de voorraad niet is afgeboekt of afgewaardeerd, zie je dat weggooien of afschrijven een emotionele barrière is,” aldus Kraaijeveld. Voorraad is volgens hem namelijk ook emotie. Zo onthouden medewerkers vaak de laatste ervaringen (misgrijpen, te veel voorraad) en dat speelt mee bij de nieuwe beslissingen.

‘Wie beter nadenkt over de dagelijkse voorraad, spaart geld uit en heeft minder stress”

Eigen koninkrijkjes

Je doet je best, probeert iedereen tevreden te houden en toch blijf je zitten met spullen die niets opleveren en wel veel tijd hebben gekost. Kraaijeveld: “Dat is de praktijk. Ik kwam bij een bedrijf, waar zeven medewerkers het voorraadbeheer over 30.000 artikelen hadden. Elke medewerker had z’n eigen koninkrijkje en favoriete leveranciers. We hebben een analyse gemaakt, zaken gecentraliseerd, opnieuw ingedeeld en nu doet dat bedrijf hetzelfde voorraadbeheer met 3 mensen. Die andere 4 medewerkers zijn nu met klanten bezig. Wie beter nadenkt over de dagelijkse voorraad spaart geld uit en heeft minder stress.”

Maatwerk in automotive

Het voordeel in de autobranche is dat iedereen begrijpt dat een compleet motorblok niet overal op  voorraad ligt, maar een H7 lampje wel. Kraaijeveld: “Je hoeft echt niet altijd alles op voorraad te hebben, want klanten accepteren dat specifieke onderdelen een levertijd hebben. Voorraadbeheer is niet zo moeilijk. De complexiteit zit vaak in de aantallen. Als het om duizenden artikelen en honderden leveranciers gaat, dan wordt het complex.”

Slimstock helpt het assortiment te rationaliseren. Kraaijeveld: “Maar ik wil eerst begrijpen hoe het
voorraadprobleem is ontstaan, zeg maar de emotionele kant. Als je alleen naar de ratio kijkt, dan verbeter je wel iets, maar wordt het nooit optimaal. Ik wil de service en visie van een bedrijf kennen. Als we dan gaan rationaliseren dan zorgen we dat het bedrijf precies die artikelen op voorraad heeft, waarvoor de klanten komen.”

Zo verbeter je de voorraad

  • Als het om strategie gaat: weet of je een totaalaanbieder of nichespeler bent. Ben je leverancier of dienstverlener?
  • Als het om uitvoering gaat: verbeter de kwaliteit van je data. Analyseer de prestaties van de top honderd of de bovenste tien procent of alle A-artikelen.
  • Controleer de beslisregels. Kloppen de huidige voorraad- en ordergestuurde artikelen volgens jouw eigen regels?
  • Herken de faseovergangen, zoals de productlifecycle en zorg voor een passende voorraadstrategie per fase.
  • Geef de belangrijkste artikelen meer aandacht en optimaliseer de prestaties

Dit artikel is gesponsord door Slimstock

AMT-columnist Asim Saglam gelooft niet in schaalvergroting.

Column Asim Saglam: Heeft het klein autobedrijf nog toekomst?

Ergens tussen het kerstdiner en de oliebollen, de champagne en het vuurwerk van 2024 staat er een artikel over Koskamp op AMT. Titel: Toekomst klein autobedrijf onder druk. AMT-columnist Asim Saglam heeft er zijn eigen gedachten over.

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Monteur aan het werk in de werkplaats. Bedrijven met minder dan vier of vijf monteurs hebben straks nauwelijks bestaansrecht meer, zegt Koskamp. - Foto: ANP/Flip Franssen

Koskamp: 'Toekomst klein autobedrijf onder druk'

Heeft het kleine autobedrijf nog toekomst? Bram Teun Koskamp waarschuwt voor hoge kosten, gebrek aan specialisatie en lage uurtarieven. Lees zijn visie en tips voor overleven in een veranderende markt.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandigheden

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?