Zelf ervaren: elektrisch rijden op circuit van Zandvoort

Zelf ervaren: elektrisch rijden op circuit van Zandvoort

Op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 september 2021 kon je zelf op het Circuit van Zandvoort scheuren; niet met een Formule 1 auto's, maar met elektrische auto's, fietsen en scooters.

Geen brullende motoren of benzinedampen dus, maar zoevende elektrische auto's. In de pitboxen geven diverse automerken en toeleveranciers informatie over hun nieuwste modellen en producten en er zijn workshops en kennissessies te volgen.

Maar het blijft niet bij luisteren en kijken, want er staan zestig verschillende elektrische voertuigen in de pitstraat opgelijnd en daarmee zelf een proefrit over het circuit te rijden. Op de paddock staan de nieuwste speed pedelecs, e-bikes, steps, scooters, elektrische motorfietsen en nieuwe oplossingen voor het brengen van pakketjes klaar om mee te rijden.

Vrijdag B2B-dag

Op vrijdag 24 september 2021 zijn de workshops gericht op de zakelijke markt. Onder andere garagisten en automotive professionals zijn welkom. Het volledige programma vind je hier.
Op zaterdag 25 en zondag 26 september 2021 zijn de workshops gericht op de zakelijke en private leaserijder, consument en EV enthousiast.

De organisator, EV Experience, heeft als doel om iedere autorijder enthousiast te maken om elektrisch te rijden en dat doe je het beste door mensen zelf achter het stuur plaats te laten nemen en te ervaren hoe comfortabel en spectaculair deze vorm van autorijden is.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Volkswagens 1-liter-auto XL1 werd in een oplage van 250 stuks gebouwd in de voormalige Karmann-fabriek.
Hybride & elektrische aandrijving

Oog voor Techniek: Volkswagen XL1

Twaalf jaar geleden introduceerde Volkswagen een superzuinige plug-in hybride. Verbruik: 0,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 21 g/km en puur elektrisch rijbereik: 50 kilometer. Al was dat dan wel volgens de oude, mildere NEDC-meetmethode. En de XL1 reed op diesel, maar wel Euro 6-schoon, volgens 2013-normen. Dit technisch hoogstandje was een prestigeproject van toenmalig opperhoofd Ferdinand Piëch uit de Porsche familie. Kunnen we nu nog wat leren van VWs toenmalige '1-liter auto'?

Logische combinatie, om in de Portugese transmissiefabriek deze elektromotoren te gaan maken en ze voor hybrides meteen aan de transmissie te monteren.
Hybride & elektrische aandrijving

Kant-en-klare 'merkloze' hybride aandrijflijnen van Horse

Nissan-motoren, gemaakt in een fabriek van Renault, die als hybride aandrijflijn de naam Horse krijgen. In eerste instantie voor montage in modellen van Renault en Dacia, maar mogelijk in auto's van elk mogelijk merk. Hoe zit dat?

Foto: Audi
Hybride & elektrische aandrijving

Audi introduceert MHEV plus: nieuwe stap in hybridetechnologie

Audi introduceert MHEV plus, een nieuw mild-hybridesysteem met extra elektrische ondersteuning. Het debuteert in de Audi S5 en biedt meer efficiency en dynamiek.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock
Diagnose

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Zo zag de wielmotor eruit bij de presentatie van de Lightyear One. Maar of dit in 2019 al een Elaphe product was weten we niet zeker. - Foto: Peter Fokker
Hybride & elektrische aandrijving

Wielmotoren zoals van Lightyear in de aanbieding

Het Sloveense Elaphe biedt zijn SuperBear elektrische wielmotoren aan voor autofabrikanten. En die wielmotoren kennen we weer van het Nederlandse LightYear.

Foto: Audi
Hybride & elektrische aandrijving

Oog voor Techniek: Audi PPC-platform voor verbrandingsmotoren

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.

Foto's en video: Lamborghini
Lamborghini

Zo draait hybride Lamborghini Temerario 10.000 toeren per minuut

Even slikken: met de Temerario als opvolger van de Huracán neemt Lamborghini afscheid van de V10. Het goede nieuws: de nieuwe hybride V8 turbomotor draait 10.000 tpm! Hoe krijgt Lamborghini dat voor elkaar?

Zo zou een hybride oplossing voor gevechtsvoertuigen eruit zien. Een van de vereisten is dat het zo weinig mogelijk ruimte inneemt, vandaar de zijdelings staande batterijen. - Foto: Rolls Royce
Hybride & elektrische aandrijving

Rolls-Royce neemt hybride oorlogsvoering letterlijk met hybride...

Kan een tank klimaatvriendelijk zijn? Dan bedoelen we zo'n zwaar gepantserd ding met een kanon erin. Rolls-Royce afdeling mtu stelt een hybride aandrijving voor met 1100 kW, waar het elektrisch deel veel meer strategische dan klimaatvoordelen belooft.