Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto

Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto

Hoe beter de advertentie, hoe beter de verkoop. Automotive MediaVentions - het moederbedrijf van AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld - geeft tips hoe je jouw auto het snelst verkoopt.

Advertentieportalen, zoals AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld maken het ons makkelijk. Gegevens worden op basis van het kenteken aangevuld (houderschapsbelasting, Carfax-rapport) en er zijn doorklikmogelijkheden naar de website van het autobedrijf: daar moet de handel tenslotte ook gebeuren.

We hoeven maar heel weinig te doen en toch lezen we ‘999999’ als kilometerstand, ‘1900’ als bouwjaar en 1.111.111 euro als prijs. Wat de reden ook is (tijdgebrek of ‘dan sta ik bovenaan’) het komt ongeïnteresseerd over.

Vragen?
Heb jij vragen voor Automotive MediaVentions? Hoe krijg ik (nog meer) media-aandacht? Wat ik moet wel/niet doen? Is mijn huidige aanpak wel juist? In een volgend artikel op AMT.nl neemt een expert de tijd om al jouw vragen te beantwoorden!
Mail je vraag naar: iris.tullenaar@automotive-mediaventions.nl o.v.v. ‘Vraag AMT’.

Verplaats je in de klant

Het gaat mis als verkopers opschrijven wat zij kwijt willen en vergeten wat kopers willen weten. Standaardteksten geven de indruk dat de verkoper zich er makkelijk vanaf maakt. Verplaats je eens in iemand die eindelijk zijn favoriete auto in de juiste uitvoering en kleur heeft gevonden en dan leest: ‘Wij zijn dagelijks geopend...’ of ‘Wij zijn een klantvriendelijk bedrijf’. Het niet beschrijven van de auto is één van de meest gemaakte fouten.

Probeer dus een paar aardige zinnen te schrijven, benoem belangrijke of ongebruikelijke opties (een Twingo met elektrische ramen of een S-Klasse met stoelventilatie achter) en verplaats je in wat de koper wil weten. ‘Handgeschakeld. Rood’ is niet voldoende.

Hoe moet het dan wel?

Je helpt autozoekers met goede, ter zake doende informatie. Succesvolle advertenties zijn open en eerlijk. “Dit is niet de mooiste auto, maar wel heel betrouwbaar’ kan bij de juiste doelgroep heel ontwapenend werken. Eerlijkheid wint klanten. Mensen kopen graag bij bekende vakmensen, ook als ze er nog nooit zijn geweest, want zaken doen is gunnen. Schrijf bij ‘Aanbieder’ daarom iets over wie jij bent, wie de mensen in jouw team zijn (teamfoto) en straal uit dat je trots bent: ‘Wij bestaan al sinds 1973’.

Vergeet ook niet de prijs van de auto te motiveren, bijvoorbeeld: nieuwe banden, distributieriem gaat nog zestigduizend kilometer mee en twaalf maanden garantie. Zet dit bovenaan in je tekst, in de titel en maak een info fotoslide, want die worden het beste bekeken. 

Foto zegt meer dan duizend woorden

De auto is schoon en opgeruimd. Als jij zorgt dat jouw foto’s vertrouwen uitstralen, dan ga je mensen voor je winnen; fotografeer dus niet om de deukjes heen. Maak minstens een stuk of tien scherpe foto’s. Denk ook eens na over 360°-fotografie en video’s. AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld zien de scores van die advertenties fors oplopen.

Tips van Automotive MediaVentions:

  • Een vaste fotolocatie werkt prettig en gestructureerd;
  • Met een neutrale achtergrond blijft de aandacht bij de auto;
  • Op hetzelfde tijdstip fotograferen zorgt voor constant licht. Fotografeer niet in de schaduw, met tegenlicht of in de regen;
  • Fotografeer bijzonderheden, zoals een schuifdak, een derde bank en een detailfoto (niet het hele dashboard) van het knopje of optie dat de auto onderscheidend maakt;
  • Papierwerk (onderhouds- en instructieboekjes, facturen) en twee sleutels kun je in één foto vangen;
  • Zet alle opties en accessoires goed in het VMS/systeem;
  • Met filters worden auto’s gevonden. Zorg dat je aangevinkt hebt dat jouw auto een trekhaak heeft;
  • Fotografeer slijtageonderdelen (bandenprofiel, stickers van de distributieriem en remolie). De koper krijgt dan goed beeld van de staat van onderhoud.

Nog vragen? In een volgend artikel op AMT.nl neemt een expert de tijd om al jouw vragen te beantwoorden! Mail je vraag naar: iris.tullenaar@automotive-mediaventions.nl o.v.v. ‘Vraag AMT’.

Dit artikel is gesponsord door Automotive MediaVentions.

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...