“Een auto verkopen zonder koffie? Dat voelt als een showroom zonder glans”, vindt Ron Roubos van JDE Professional. "In de autowereld is het schenken van koffie allang geen bijzaak meer – het is het eerste moment van contact, een kans om iemand zich welkom te laten voelen. En juist in die eerste slok zit veel meer dan alleen cafeïne; het vertelt iets over de aandacht die je als bedrijf geeft. Want smaken veranderen, en daarmee ook de verwachtingen. Een goed doordacht koffieaanbod sluit aan bij de beleving die je als autobedrijf wilt neerzetten – verfijnd, persoonlijk en eigentijds.”
Autobedrijven die investeren in een koffiecorner met plantaardige koffiespecialiteiten of een ijskoffie, zien de klanttevredenheid stijgen”
Essentieel onderdeel van klantbeleving
De klant van vandaag verwacht meer van koffie – krachtiger, voller van smaak, gepersonaliseerd, legt hij uit. “Dat komt deels door het thuiswerken in de coronatijd, waarin mensen zelf bepaalden hoe sterk ze hun koffie zetten. Die intensievere thuiservaring legt de lat hoger voor wat men in een showroom of garage verwacht. We merken dat mensen kritischer zijn geworden. Daarom kijken we niet alleen naar de koffiemachine, maar ook naar de blend die erin gaat. Die twee moeten perfect op elkaar zijn afgestemd om die diepe, rijke smaak te leveren die mensen verwachten."
Een kopje koffie is volgens Roubos geen losse factor meer, maar een samenspel van technologie en smaak – en daarmee een essentieel onderdeel van de klantbeleving. “Daarom optimaliseert JDE Professional zowel de koffiemachines als de koffiesmaken, afgestemd op de smaak van vandaag. Onze smaakexpert Paul Minderman is hier nauw bij betrokken.”
Meer keuze
Het belang van goede koffie in een autobedrijf staat voor Roubos vast. “Vrijwel iedere kennismaking begint immers met een kop koffie. Daarbij is goede koffie meer dan alleen een drankje - het is een moment van aandacht én een manier om te laten zien dat je geeft om je medewerkers en je klanten. Het draagt bij aan de sfeer op de werkvloer en maakt onderdeel uit van de totaalbeleving in je bedrijf. Maar koffie staat niet meer op zichzelf – ook thee en (bruis)water, al dan niet met een smaakje, worden steeds vaker gekozen.”
Roubos ziet dat mensen tegenwoordig bewuster kiezen. “Het aanbod is breder geworden, dus de verwachting ook. Een moderne koffiecorner biedt ruimte aan variatie, voor elk moment en elke voorkeur. Als je iets extra’s biedt, denk aan een lekker koekje of een opmerkelijke koffiespecialiteit, dan kan de koffiebeleving bijdragen aan een hogere klanttevredenheid. Zo zien autobedrijven die investeren in een koffiecorner met plantaardige koffiespecialiteiten of een ijskoffie, de klanttevredenheid stijgen.”

Aansluiten bij verwachtingen
Wil je als autobedrijf tevreden klanten, dan zal het verbeteren van de koffiebeleving hier zeker bij helpen, is de overtuiging van Roubos. “Het is eigenlijk wat men tegenwoordig ook een beetje verwacht. In een café bijvoorbeeld worden mensen verwend met variaties als cappuccino met haver- of kokosdrink, latte macchiato’s of cold latte’s. Daarnaast winnen koffies met smaken als karamel, vanille of hazelnoot aan populariteit. Deze variëteit verwachten ze ook elders. Je kunt als autobedrijf dus kiezen voor alleen zwarte koffie, maar meer variatie aanbieden sluit beter aan bij de verwachting van personeel en klanten.”
Duidelijke menukaart
JDE Professional speelt in op de vraag naar warme en koude koffiedranken. Maar de toenemende behoefte aan variatie en smaak vraagt volgens Roubos ook iets van de manier waarop de koffie wordt gepresenteerd in een autobedrijf. “Als klanten of medewerkers zelf hun koffie pakken, moet de machine intuïtief én uitnodigend zijn. Een goed geplaatste koffiemachine, zichtbaar en toegankelijk, versterkt de beleving. Net als in een koffiezaak helpt een duidelijke menukaart om mensen te laten kiezen wat bij hun moment past.“
De koffiemachine en de blend moeten perfect op elkaar zijn afgestemd om die diepe, rijke smaak te leveren die mensen verwachten”
Ervaring begint bij het kiezen
Of het nu gaat om een stevige espresso, een latte met siroop of een koude koffiespecialiteit; de ervaring begint volgens Roubos al bij het kiezen. Oplossingen zoals de koffiemachine Cafitesse Hot & Cold, waarmee zowel warme als koude koffiedranken geserveerd kunnen worden, spelen volgens hem hier perfect op in. “Door smaak en presentatie te combineren, wordt koffie een volwaardig onderdeel van de totaalbeleving in je autobedrijf.”
Tips voor dé perfecte koffiebeleving
Wat kun je als autobedrijf concreet doen om de koffiebeleving te optimaliseren? Ron Roubos geeft vijf concrete tips.
- Zet koffie in het zicht. Een koffiemachine mag gezien worden – het nodigt uit, maakt nieuwsgierig en draagt bij aan de sfeer
- Presenteer koffie als in een café. Een duidelijke menukaart met variaties helpt mensen kiezen en verhoogt de beleving
- Bied variatie aan, ga verder dan alleen zwarte koffie. Denk aan cappuccino’s, latte’s of een dubbele espresso
- Stem af op je bezoekers. Denk niet alleen aan een goede zwarte koffie of een cappuccino, maar verras gasten door in te spelen op de personalisatietrend. Bied ze de optie te kiezen voor een plantaardige koffiespecialiteit, een siroop in hun koffie of zorg voor een goed uitgeruste koffiecorner met thee en wateralternatieven
- Koffie is een visitekaartje. De manier waarop je een kopje koffie aanbiedt, zegt iets over je autobedrijf. Maak daar dus goed gebruik van
Dit artikel is gesponsord door JDE Professional.