John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Ian Olthof voor zijn autobedrijf in Nijverdal. "Wij volgen wat er gebeurt en anticiperen daarop. Dan blijf je altijd bij." - Foto's: Jan Lieftink

Lessen van 'Autobedrijf van het Jaar' Bie Olthof: 'Kom beloftes na in...

Autobedrijf Bie Olthof werd Bovag Autobedrijf van het Jaar. Wat kunnen auto-ondernemers leren van dit succesvolle bedrijf? Lees het hier!

Triton D10. “De snelste hardware, intuïtieve bediening, robuust touchscreen en snelle oscilloscoop”, claimt Snap-on. En: “Training en ondersteuning ingebouwd in de diagnosetester.” Daarnaast biedt Snap-on training in het eigen trainingscenter.

Goede diagnose vraagt meer dan slimme apparatuur

AI, Over The Air Updates, big data…, de Snap-on diagnoseapparatuur wordt steeds slimmer. Maar slimme apparatuur alleen is niet voldoende voor een goede diagnose, zegt Snap-on. Wat er nog meer nodig is? Lees maar.

AMT 1984: Autobedrijf van der Slik investeert 65.000 gulden in de modernste administratieve apparatuur. Sindsdien is er veel veranderd.

Nieuw in 1984: computer in de werkplaats

In 1984 staat de computer volop in de belangstelling. Apple introduceert de Macintosh, IBM de 'PC', Philips de CD-ROM voor dataopslag en mkb'ers schaffen massaal 'microcomputers' aan. Autobedrijf Van der Slik in Zoetermeer heeft zo'n microcomputer geïnstalleerd. AMT beschrijft het als 'een centrale configuratie' op de administratie met beeldschermen in het magazijn en de werkplaats en twee printers.

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Harley Earl bij General Motors Firebird I (1953) en II (1956).

Techniek van Toen 1954: Firebird XP-21, technisch idealisme

"John, wil jij in Techniek van Toen schrijven over de Firebird XP-21 met gasturbineaandrijving van General Motors?", vroeg Erwin den Hoed mij. Natuurlijk, doe ik graag. Hij stelde ook enkele technische vragen over die Firebird XP-21...

Salah Ouchen wil geen mengeling van oude en nieuwe apparatuur. "Als ik alles in één keer vervang, werk ik de komende vijftien jaar zorgeloos." - Foto's: John

AutoGarage Uithoorn investeert in nieuw pand, inrichting én...

Salah Ouchen, eigenaar van AutoGarage Uithoorn, heeft de afgelopen vijftien jaar hard gewerkt om zijn garagebedrijf op te bouwen. Nu zet hij de volgende grote stap met een gloednieuw pand en nieuwe apparatuur. Hoe betaalt deze forse investering zich terug? Salah Ouchen legt uit waarom vernieuwing onvermijdelijk was.

Als je ze steelt vallen de kosten mee, maar anders is een auto compleet opgebouwd uit aftermarket onderdelen extreem duur. Foto: ANP

De onderdelenmarkt verandert - Deel 3: Een auto bouwen met...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de veroudering van het wagenpark en de stijgende kosten de onderdelenmarkt? AMT bespreekt het in drie delen. Vandaag het bonusdeel: Een auto bouwen met aftermarket onderdelen.

Gaël Navinel van Bosch meent: "Autobedrijven leggen de prijs van onderdelen vaak niet uit aan de klant. Dat moeten ze wel doen."  Foto: Bosch.

De onderdelenmarkt verandert - Deel 2: Omgaan met onderdelen in de...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de veroudering van het wagenpark en de stijgende kosten de onderdelenmarkt? AMT bespreekt het in drie delen. Vandaag deel 2: Omgaan met onderdelen in de werkplaats 

Duurzaamheid, kwaliteit en snelle levering zijn essentieel voor de onderdelenmarkt. Foto: Shutterstock

De onderdelenmarkt verandert - Deel 1: Duurzame, dure en meer...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de veroudering van het wagenpark en de stijgende kosten de onderdelenmarkt? AMT bespreekt het in drie delen. Vandaag deel 1: Duurzame, dure en meer onderdelen.

Een doe-het-zelf-garage in Amsterdam, in 1983. De chef werkplaats leert de klant hoe hij zelf een reparatie uitvoert. - Foto: ANP / Bert Verhoeff

De doe-het-zelf-garage: gemiste kans?

In deze aflevering van Techniek van Toen: de doe-het-zelf-garage. Een concept dat nooit echt doorbrak. Een gemiste kans?