Nieuw 'Qualified' keurmerk voor leasemarkt

Nieuw 'Qualified' keurmerk voor leasemarkt

Stichting Duurzaam (bekend van GroenGedaan! en Duurzaam repareren) gaat een nieuw keurmerk voor universele bedrijven introduceren. Het keurmerk moet de deuren openen naar leasemaatschappijen.

Behalve dat 'Stichting Duurzaam' de handschoen oppakt, hebben de eisen voor het keurmerk ('Qualified Modern Car Repair') niets met 'Duurzaam repareren' te maken. Ze kunnen natuurlijk wel overlappen. Het doel van het Qualified-keurmerk is dat het de deuren opent voor autobedrijven naar fleetowners en leasemaatschappijen.

Mag je doen wat je doet?

Met het technische 'Qualified Basis' certificaat kunnen de consumenten en opdrachtgevers erop vertrouwen dat een autobedrijf een onderhoudsbeurt of reparatie correct kan uitvoeren volgens de fabrieksrichtlijn. De fabrieksgarantie blijft dan ook van kracht. Dat betekent dus dat de beschikbaarheid van data en informatie, opleidingen en trainingen, apparatuur en gereedschappen, connectiviteit en de aansprakelijkheid worden getoetst. Het 'Qualified Premium' voldoet aan alle bovenstaande eisen, maar voegt daar gastvrijheid, service en integriteit aan toe.

Iedereen mag meedoen

Er is al een handjevol bedrijven met het keurmerk actief, waaronder een paar vestigingen van de autoglasformule 123-Ruit. Op termijn zullen alle vestigingen van 123-Ruit zich aansluiten. Het platform Lease Service Partners van Denis van Altena stelt het keurmerk ook als voorwaarde tot deelname, maar autobedrijven hoeven niet bij een formule of brancheorganisatie aangesloten te zijn. Het maakt ook niet uit wie leverancier of klant is.

U krijgt bezoek

Wie mee wil doen vraagt op qualifiedautobedrijf.nl/aanmelden een nulmeting aan. Invullen kost een uur en dan heb je al een beeld of je aan de eisen voldoet. De beoordeling wordt gedaan door een interne auditeur, die een verbeterplan opstelt. Daarna volgt een fysieke audit. Eenmalig kost de intrede 300 euro, daarna 395 (basis) of 495 euro (premium) per jaar. Wie al een GroenGedaan-certificaat heeft hoeft geen intrede te betalen en krijgt korting op de jaarcontributie. Eind mei moet de uitrol van het keurmerk plaatsvinden en daarna hoopt 'Qualified' dat er zich binnen een jaar tweehonderd bedrijven aansluiten.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...