“In de afgelopen jaren is het vak heel snel veranderd”, schetst Bart Gubbels. “Zeker sinds de coronaperiode stapelde het werk zich op. De reparaties duren langer, auto’s zijn ingewikkelder geworden, apparatuur en databases zijn nodig en er zijn minder automonteurs en keurmeesters beschikbaar. Het was topsport, elke week opnieuw. En dat begon zijn tol te eisen.”
Problemen met personeel
Bart merkte dat het steeds moeilijker werd om zijn team goed aan te sturen. “Ik voelde me geen ondernemer meer, maar een oplosser van andermans problemen.” Hij kreeg zijn mensen niet goed mee in zijn manier van werken. Normen en waarden verwaterden. “Mijn personeel moest mij helpen, maar het voelde soms andersom.” De motivatie zakte weg en hij dacht zelfs aan stoppen. Via een onderdelenleverancier kwam hij in contact met OOMT. “Zij zagen wat er speelde en zeiden dat ik niet de enige was,” vertelt Bart. Via OOMT kwam hij in contact met Isabel Buijel - Breuer, zij is adviseur werkgeverschap bij OOMT. Zij hielp Bart met het krijgen van overzicht, richting en structuur.
Structuur aanbrengen en afspraken vastleggen
Isabel startte met gesprekken met Bart en zijn vrouw en maakte analyses. Samen brachten ze de knelpunten in kaart. Waar gaat het mis? Wat moest er anders? OOMT-coach Xian Yu werd erbij gehaald en organiseerde gesprekken met het hele team. Ook voerde zij individuele gesprekken met medewerkers. Er werd veel uitgesproken. Afspraken werden vastgelegd. Regels werden op papier gezet en ondertekend.
“Het was wennen,” zegt Bart Gubbels. “Ik ben monteur, geen manager. Maar ik heb geleerd om duidelijk te zijn. Als werkgever moet je grenzen stellen.” Voor hem betekende dat: minder afwachten, meer sturen. En soms ook ingrijpen. “We hadden medewerkers in dienst met een andere werkmentaliteit. Dat beïnvloedde het hele team. Door afspraken formeel te maken, heb ik duidelijkheid gecreëerd.” Naast het traject met OOMT schakelde Bart Gubbels, op advies van Isabel, ook een extern bureau in voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Dat hielp hem en zijn vrouw om het bedrijf anders te organiseren. “Nu heb ik meer rust en overzicht, hoewel ik het wel van jaar tot jaar bekijk. De veranderingen in onze branche zijn de laatste tien jaar hard gegaan. Maar wat er nu aankomt gaat nog harder en ik weet nog niet of ik bij kan blijven. Je moet tegenwoordig zoveel leren en weten, dat maakt het lastig.”
Met vertrouwen vooruitkijken
Inmiddels kijkt Bart met een goed gevoel terug. “Het was spannend om zo’n traject in te gaan, maar het heeft me echt geholpen. OOMT snapt wat er speelt in bedrijven zoals het mijne. En het kostte me niets.” Zijn advies aan collega-ondernemers? “Vraag hulp als je vastloopt of wanneer het niet loopt zoals je wilt. Zeker als je alleen bent begonnen, heb je het managen nooit meegekregen. Dan is OOMT een goede oplossing om zaken aan te pakken. Je hoeft het niet alleen te doen.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT.