[video] Oudere medewerkers: een gouden kans voor werkgevers

[video] Oudere medewerkers: een gouden kans voor werkgevers

Het potentieel van medewerkers boven de 50 en 60 jaar is onmiskenbaar. Ze dragen waardevolle kennis en ervaring met zich mee, zijn vaak de cultuurdragers van je bedrijf en begrijpen de bedrijfsfilosofie als geen ander. Toch moet je als werkgever ervoor zorgen dat deze groep mee kan blijven komen. Daarover gaat het webinar van OOMT/AMT op 7 december.

“Wist je dat een derde van alle medewerkers in de mobiliteitsbranche oudere medewerkers zijn? Als werkgever kun je met een kleine investering nog veel meer uit deze waardevolle groep halen”, zegt Jessica Spithoven, programmamanager bij OOMT. Terwijl bij oudere medewerkers vaak wordt gedacht aan de RVU (Regeling Vervroegd Uittreden) ziet zij dat medewerkers die 50+ of 60+ zijn nog veel potentie hebben.

“In de praktijk voelen oudere medewerkers zich minder gezien en gehoord, ondanks hun jarenlange ervaring. Ze hebben niet altijd het gevoel dat ze nog een waardevolle bijdrage leveren of iets kunnen toevoegen aan het bedrijf. Ook wordt niet altijd meer actief geïnvesteerd in hun persoonlijke ontwikkeling. Tussen werkgever en medewerker is hier over en weer niet altijd aandacht voor, waardoor een negatieve spiraal kan ontstaan. Daarbij heeft een werkgever vaak niet door dat er iets aan de hand is.”

Ouder worden betekent niet stilzitten

Het tempo van de huidige ontwikkelingen in de autobranche is ongekend hoog. Digitalisering en elektrificatie brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Oudere medewerkers willen vaak wel, maar worstelen met het bijhouden van deze veranderingen. “Het lijkt erop of oudere medewerkers wel willen, maar niet kunnen of durven”.

Uit onderzoek blijkt dat deze doelgroep weinig ruimte ervaart om zich te mogen ontwikkelen. Ook weten ze vaak niet waar te beginnen en ervaren ze angst of voelen ze weerstand ten aanzien van opleiden en ontwikkelen. Zij zijn zich niet bewust van hun talent en de ontwikkelmogelijkheden.  Hierdoor nemen zij geen regie over hun eigen loopbaan. “En dat is nodig, want een medewerker van 50 kan nog heel veel jaren met plezier en uitdaging werken.”

In gesprek blijven en periodieke checks

Jessica Spithoven: "Bij het ontwikkelen van kennis zie je dat oudere medewerkers wel willen leren, maar niet zo goed weten hoe."
Jessica Spithoven: "Bij het ontwikkelen van kennis zie je dat oudere medewerkers wel willen leren, maar niet zo goed weten hoe."

Jessica adviseert werkgevers dan ook om oudere medewerkers te helpen bij hun ontwikkeling. “Daarvoor is het noodzakelijk dat je anders gaat kijken naar deze groep, zodat ze inzetbaar blijven en je ze langer voor je bedrijf kunt behouden.” Ze geeft het advies om vaker het gesprek aan te gaan, zowel vakinhoudelijk als rondom vitaliteit.

“En doe periodiek een uitgebreidere check-up. Oudere medewerkers ervaren vaak een drempel om hierover in gesprek te gaan. Misschien zien ze dat jongere collega’s de vernieuwingen sneller oppakken en deze klussen vaker mogen uitvoeren. Dat kan frustraties en belemmeringen opleveren, waardoor ze steeds verder achteropraken.”

Kennisoverdracht tussen generaties

Naast periodieke gesprekken kun je als werkgever met een loopbaan- of gezondheidscheck kijken waar een oudere medewerker staat, zowel fysiek als vakinhoudelijk. Jessica raadt werkgevers aan om te vragen welke stappen een medewerker nog wil zetten, de klokken daarbij gelijk te zetten en te kijken hoe een medewerker zich kan blijven ontwikkelen. “Bij het fysieke aspect kun je kijken naar een andere rol binnen het bedrijf of naar een andere taakverdeling. Bij het ontwikkelen van kennis zie je dat oudere medewerkers wel willen leren, maar niet zo goed weten hoe. Logisch ook, want vaak hebben ze al wat achterstand in kennis opgelopen en soms ook negatieve leerervaringen vanuit het verleden."

Als werkgever kun je het overdragen van kennis tussen verschillende generaties faciliteren.”
— Jessica Spithoven

"Bovendien denken ze dat leren iets heel groots is met veel theorie. Maar door het klein en behapbaar te houden stimuleer je ouderen om nieuwe kennis op te doen. Daarvoor hoef je niet klassikaal te leren, dat kan bijvoorbeeld met een korte cursus of leren op de werkplek. Als werkgever kun je het overdragen van kennis tussen verschillende generaties faciliteren.”

“Ook vanuit strategisch personeelsbeleid en in het kader van behoud van personeel in deze krappe arbeidsmarkt wil je dat oudere medewerkers duurzaam inzetbaar zijn door ze in beweging te houden”, benadrukt Jessica. “Daarvoor helpt het als je als werkgever weet waar wil je naartoe wilt met je bedrijf, welk personeel je daarvoor nodig hebt en of jouw medewerkers daarvoor voldoende zijn toegerust. Neem je medewerkers daarin mee. "

Gratis webinar

Het advies van Jessica is te streven naar een gezonde mix van leeftijden, waarbij de inzet van oudere medewerkers zeer waardevol is. "Zij hebben nog veel potentie, maar daar moet je als werkgever wel wat aan doen.” Over dit onderwerp is verder gesproken tijdens het OOMT-webinar, dat op 7 december werd gehouden. Kijk het hier terug:

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...