Dennis van Rijn: 'Goed werkgeverschap verdient zichzelf altijd terug'

Dennis van Rijn: 'Goed werkgeverschap verdient zichzelf altijd terug'
Het team van Autobedrijf van Rijn.

Hoe maak je van een autobedrijf een bedrijfswagenbedrijf? Dennis van Rijn betrok het team intensief bij het verandertraject. Aandacht voor loopbaancoaching, strategisch personeelsbeleid en goed werkgeverschap vindt Dennis de normaalste zaak van de wereld. "Omdat we loyaal zijn aan onze medewerkers, zijn onze medewerkers loyaal aan ons."

De afgelopen jaren 20 jaar is jullie onderneming van een autobedrijf veranderd in een bedrijfswagenbedrijf. Hoe is dat gegaan?

“We zijn jarenlang dealer van Seat geweest. Later zijn we servicepunt voor Iveco geworden. De bedrijfswagenactiviteiten groeiden steeds verder. Op een gegeven moment hebben we onszelf de keuze gesteld: gaan we verder als specialist in personenauto’s of als specialist in bedrijfswagens? We hebben voor het laatste gekozen. Tegenwoordig zijn we erkend reparateur en subdealer van Iveco en partner van het Alltrucks Truck & Trailerservice-netwerk. We verkopen, onderhouden en repareren bestelauto’s, bedrijfswagens, trucks en trailers. Daarnaast doen we nog steeds onderhoud en reparatie voor personenauto’s, maar niet meer als merkdealer.”

Hoe maak je autotechnici enthousiast voor bedrijfswagentechniek?

“De overgang is geleidelijk gegaan. We hebben medewerkers vanaf het begin bij het proces betrokken. Door regelmatig met elkaar te praten, en goed naar elkaar te luisteren, wordt veranderen een gezamenlijk doel."

Je kan zeggen dat de bedrijfswagenactiviteiten, het team en de vakkennis met elkaar zijn meegegroeid”

"Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met trainingen en opleidingen op het gebied van bedrijfswagentechniek. Je kan zeggen dat de bedrijfswagenactiviteiten, het team en de vakkennis met elkaar zijn meegegroeid.”

Was iedereen blij met de nieuwe richting?

“Het team heeft de veranderingen goed opgepakt. Na verloop van tijd ontdekte een van onze technici dat bedrijfswagens toch niet bij hem paste. Dat was jammer om te horen. Hij was goed in zijn vak en trouw aan ons bedrijf. Alleen sloot het werk niet meer aan bij zijn interesse. Van AutoNiveau, waar we regelmatig trainen, kregen we de tip om eens met OOMT te gaan praten over loopbaancoaching.”

Wat heeft het contact met OOMT jullie opgeleverd?

“Samen met OOMT zijn we begonnen aan een coachingtraject. Daaruit bleek dat de medewerker op een andere plek beter tot zijn recht zou komen. Dat vond hij zelf ook. Samen met hem zijn we in goed overleg op zoek gegaan naar een nieuwe werkplek bij een ander bedrijf. De OOMT-coach heeft bemiddeld en geadviseerd. Inmiddels werkt de medewerker bij een autobedrijf. Daar zijn ze blij met hem en hij heeft het er goed naar zijn zin.”

Dennis van Rijn: "We zijn een klassiek familiebedrijf met een platte organisatie en korte lijnen. Dat willen we graag zo houden."

Inmiddels zijn jullie met OOMT begonnen aan een traject over goed werkgeverschap. Wat houdt dat in?  Wat heb je er aan?

“De loopbaancoaching van OOMT is goed bevallen. Daarom zijn mijn vrouw en ik kortgeleden in gesprek gegaan met een adviseur werkgeverschap over strategisch personeelsbeleid. We zijn een klassiek familiebedrijf met een platte organisatie en korte lijnen. Dat willen we graag zo houden, maar we willen ook meer structuur in de organisatie aanbrengen en het bedrijf toekomstklaar maken. De adviseur werkgeverschap van OOMT adviseert ons hoe we dat kunnen aanpakken.”

Waarom geven jullie aandacht aan personeelsbeleid en goed werkgeverschap?

“Een bedrijf is een samenspel van medewerker en werkgever. We hebben een hecht team met gemotiveerde vakmensen. Daar zijn we zuinig op. We vinden het belangrijk dat iedereen met plezier werkt en we willen medewerkers de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen met het oog op de toekomst. Strategisch personeelsbeleid en goed werkgeverschap helpen daarbij.”

OOMT: van strategisch personeelsbeleid tot werkgeverschapsadvies
De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. En met werkgeverschapsadvies voor ondernemers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl.
Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van...