Dennis van Rijn: 'Goed werkgeverschap verdient zichzelf altijd terug'

Dennis van Rijn: 'Goed werkgeverschap verdient zichzelf altijd terug'
Het team van Autobedrijf van Rijn.

Hoe maak je van een autobedrijf een bedrijfswagenbedrijf? Dennis van Rijn betrok het team intensief bij het verandertraject. Aandacht voor loopbaancoaching, strategisch personeelsbeleid en goed werkgeverschap vindt Dennis de normaalste zaak van de wereld. "Omdat we loyaal zijn aan onze medewerkers, zijn onze medewerkers loyaal aan ons."

De afgelopen jaren 20 jaar is jullie onderneming van een autobedrijf veranderd in een bedrijfswagenbedrijf. Hoe is dat gegaan?

“We zijn jarenlang dealer van Seat geweest. Later zijn we servicepunt voor Iveco geworden. De bedrijfswagenactiviteiten groeiden steeds verder. Op een gegeven moment hebben we onszelf de keuze gesteld: gaan we verder als specialist in personenauto’s of als specialist in bedrijfswagens? We hebben voor het laatste gekozen. Tegenwoordig zijn we erkend reparateur en subdealer van Iveco en partner van het Alltrucks Truck & Trailerservice-netwerk. We verkopen, onderhouden en repareren bestelauto’s, bedrijfswagens, trucks en trailers. Daarnaast doen we nog steeds onderhoud en reparatie voor personenauto’s, maar niet meer als merkdealer.”

Hoe maak je autotechnici enthousiast voor bedrijfswagentechniek?

“De overgang is geleidelijk gegaan. We hebben medewerkers vanaf het begin bij het proces betrokken. Door regelmatig met elkaar te praten, en goed naar elkaar te luisteren, wordt veranderen een gezamenlijk doel."

Je kan zeggen dat de bedrijfswagenactiviteiten, het team en de vakkennis met elkaar zijn meegegroeid”

"Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met trainingen en opleidingen op het gebied van bedrijfswagentechniek. Je kan zeggen dat de bedrijfswagenactiviteiten, het team en de vakkennis met elkaar zijn meegegroeid.”

Was iedereen blij met de nieuwe richting?

“Het team heeft de veranderingen goed opgepakt. Na verloop van tijd ontdekte een van onze technici dat bedrijfswagens toch niet bij hem paste. Dat was jammer om te horen. Hij was goed in zijn vak en trouw aan ons bedrijf. Alleen sloot het werk niet meer aan bij zijn interesse. Van AutoNiveau, waar we regelmatig trainen, kregen we de tip om eens met OOMT te gaan praten over loopbaancoaching.”

Wat heeft het contact met OOMT jullie opgeleverd?

“Samen met OOMT zijn we begonnen aan een coachingtraject. Daaruit bleek dat de medewerker op een andere plek beter tot zijn recht zou komen. Dat vond hij zelf ook. Samen met hem zijn we in goed overleg op zoek gegaan naar een nieuwe werkplek bij een ander bedrijf. De OOMT-coach heeft bemiddeld en geadviseerd. Inmiddels werkt de medewerker bij een autobedrijf. Daar zijn ze blij met hem en hij heeft het er goed naar zijn zin.”

Dennis van Rijn: "We zijn een klassiek familiebedrijf met een platte organisatie en korte lijnen. Dat willen we graag zo houden."

Inmiddels zijn jullie met OOMT begonnen aan een traject over goed werkgeverschap. Wat houdt dat in?  Wat heb je er aan?

“De loopbaancoaching van OOMT is goed bevallen. Daarom zijn mijn vrouw en ik kortgeleden in gesprek gegaan met een adviseur werkgeverschap over strategisch personeelsbeleid. We zijn een klassiek familiebedrijf met een platte organisatie en korte lijnen. Dat willen we graag zo houden, maar we willen ook meer structuur in de organisatie aanbrengen en het bedrijf toekomstklaar maken. De adviseur werkgeverschap van OOMT adviseert ons hoe we dat kunnen aanpakken.”

Waarom geven jullie aandacht aan personeelsbeleid en goed werkgeverschap?

“Een bedrijf is een samenspel van medewerker en werkgever. We hebben een hecht team met gemotiveerde vakmensen. Daar zijn we zuinig op. We vinden het belangrijk dat iedereen met plezier werkt en we willen medewerkers de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen met het oog op de toekomst. Strategisch personeelsbeleid en goed werkgeverschap helpen daarbij.”

OOMT: van strategisch personeelsbeleid tot werkgeverschapsadvies
De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. En met werkgeverschapsadvies voor ondernemers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl.
Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Foto: Vidiphoto

Nieuwe cao Metaal & Techniek: 13% loonsverhoging

FNV en werkgevers Metaal & Techniek hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Werknemers krijgen 13% loonsverhoging over 22 maanden.

Foto: Shutterstock

Cao-overleg Metaal en Techniek hervat; stakingen mogelijk

Werkgevers van schadeherstel- en carrosseriebedrijven en vakbonden onderhandelen verder over een nieuwe cao voor de sector Metaal & Techniek. Als er geen akkoord wordt bereikt, dreigen nieuwe stakingen.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.