Nieuwbouw Summa Automotive in Helmond: zo ziet het nieuwe onderwijsconcept eruit

Nieuwbouw Summa Automotive in Helmond: zo ziet het nieuwe onderwijsconcept eruit
Nieuwbouw voor Summa in Helmond. AMT gaat binnenkort kijken hoe het nieuwe onderwijsconcept werkt.

Op 6 oktober jl. is de nieuwbouw van Summa Automotive & Smart Mobility op de Automotive Campus in Helmond geopend. De school biedt plaats aan vijfhonderdvijftig leerlingen.

De nieuwbouw is mede geopend door Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW. Zij vindt goed opgeleide werknemers en vakmensen van groot belang voor ondernemers. Het bedrijfsleven en het mbo hebben elkaar daar voor nodig en volgens Thijssen versterkt de komst van Summa Automotive naar de Automotive Campus de brug tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Leren in eigen tempo

Summa Automotive & Smart Mobility past een nieuw, zelf ontwikkeld onderwijsconcept toe. Zowel docenten als studenten hebben aan het begin van de lesdag een dagstart, waarbij wordt gekeken welke activiteiten die dag worden gedaan. Volgens directeur Roel Akkerman is er geen vast lesrooster meer.

"Als een student meer of minder tijd nodig heeft voor een opdracht, dan is dat goed. De studenten bepalen hun eigen tempo." Met een studieloopbaanbegeleider wordt een persoonlijk studietraject opgesteld. Binnenkort gaat AMT eens van dichtbij bekijken hoe de school dat doet.

Praktijkruimte en labs

Het gebouw op de Automotive Campus in Helmond heeft geen kantine, omdat de projectruimtes de centrale ruimtes vormen voor de studenten. Er is een grote praktijkruimte voor het oefenen van de beroepsvaardigheden en er zijn labs voor experimenten en prototype ontwikkeling.

Het gebouw biedt ruimte aan vijfhonderdvijftig leerlingen van de opleidingen Automotive Engineering, Technisch Specialist en Verkoopmanager. Het pand heeft naast de grote praktijkhal, lokalen en kantoren ook een showroom met onder meer luxe bolides van een Duits automerk.

Foto: Shutterstock

Akkoord cao banden- en wielenbranche: ruim 9% loonsverhoging

De leden van FNV Metaal hebben met ruime meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao voor de Banden- en Wielenbranche....

De AI van Phyron is speciaal ontworpen om dealers meer auto’s te helpen verkopen.

Zo verlaagt AI-videotechnologie kosten van het autobedrijf

Deense auto-ondernemer Jan Nygaard, die een aantal vooraanstaande BMW- en Mini-dealers in de omgeving van Kopenhagen runt, gaat de...

Bang voor een emissietest? Geen nood, met een APK op afstand kom je zorgeloos door de keuring... Maar de gevolgen voor de erkenninghouder die betrapt wordt,  zijn niet mals! - Foto: Shutterstock

APK op afstand: hierom moet je er nooit aan meewerken

'APK op afstand' wordt het genoemd en er wordt regelmatig mee geadverteerd op onder meer socialmediakanalen. Wat is het, hoe werkt het en waarom moet...

Exclusieve modellen zoals deze Rover 75 Estate zijn tegenwoordig vaak in handen van echte liefhebbers die hun auto het liefst uitbesteden aan een echte specialist. - Foto's: Gert te Lintelo

Auto-onderdelen voor 'dode' merken: deze specialisten houden ze in...

Met de 25, 45 en 75 was Rover redelijk succesvol, net als MG met sportieve parallelmodellen en de eigen tweezitter MGF, later TF. In 2005 kwam daar...

Foto: Continental

TireTech App van Continental digitaliseert bandenservice verder

Continental breidt zijn TireTech App uit met tal van extra functies.

Foto: Innovam

Innovam ontwikkelt schadehersteltraining voor NIO-technici

Innovam gaat een exclusief trainingsprogramma voor schadeherstel ontwikkelen voor het automerk NIO, gericht op het opleiden van hun technici uit heel...

Daan Olgers wil met autoDaan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Trotse ondernemer Daan Olgers: 'Alleen ga je sneller, samen kom je...

Daan Olgers heeft op 23-jarige leeftijd het oudste autobedrijf van de Noordoostpolder overgenomen. In Trots op mijn bedrijf vertelt Daan hoe dat is...

De gemiddelde reparatiekosten voor defecten onder garantie zijn van 2022 naar 2023 met maar liefst 40 euro gestegen. Foto: Shutterstock

Reparatiekosten stijgen ongekend hard: 657 euro in 2023

De recentste analyse van de claimverdeling door CarGarantie toont aan dat er in 2023 voor een defect onder garantie gemiddeld 657 euro moest worden...