Nieuwbouw Summa Automotive in Helmond: zo ziet het nieuwe onderwijsconcept eruit

Nieuwbouw Summa Automotive in Helmond: zo ziet het nieuwe onderwijsconcept eruit
Nieuwbouw voor Summa in Helmond. AMT gaat binnenkort kijken hoe het nieuwe onderwijsconcept werkt.

Op 6 oktober jl. is de nieuwbouw van Summa Automotive & Smart Mobility op de Automotive Campus in Helmond geopend. De school biedt plaats aan vijfhonderdvijftig leerlingen.

De nieuwbouw is mede geopend door Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW. Zij vindt goed opgeleide werknemers en vakmensen van groot belang voor ondernemers. Het bedrijfsleven en het mbo hebben elkaar daar voor nodig en volgens Thijssen versterkt de komst van Summa Automotive naar de Automotive Campus de brug tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Leren in eigen tempo

Summa Automotive & Smart Mobility past een nieuw, zelf ontwikkeld onderwijsconcept toe. Zowel docenten als studenten hebben aan het begin van de lesdag een dagstart, waarbij wordt gekeken welke activiteiten die dag worden gedaan. Volgens directeur Roel Akkerman is er geen vast lesrooster meer.

"Als een student meer of minder tijd nodig heeft voor een opdracht, dan is dat goed. De studenten bepalen hun eigen tempo." Met een studieloopbaanbegeleider wordt een persoonlijk studietraject opgesteld. Binnenkort gaat AMT eens van dichtbij bekijken hoe de school dat doet.

Praktijkruimte en labs

Het gebouw op de Automotive Campus in Helmond heeft geen kantine, omdat de projectruimtes de centrale ruimtes vormen voor de studenten. Er is een grote praktijkruimte voor het oefenen van de beroepsvaardigheden en er zijn labs voor experimenten en prototype ontwikkeling.

Het gebouw biedt ruimte aan vijfhonderdvijftig leerlingen van de opleidingen Automotive Engineering, Technisch Specialist en Verkoopmanager. Het pand heeft naast de grote praktijkhal, lokalen en kantoren ook een showroom met onder meer luxe bolides van een Duits automerk.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de...

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van...