Vibber & Semco willen betere autobedrijven

Vibber & Semco willen betere autobedrijven
Vibber en Semco Style Institute gaan de organisatieculturen en medewerkerstevredenheid van de autobranche in kaart brengen.

Het klinkt als een tekenfilmduo, maar de samenwerking tussen vibber en Semco is serieus. En interessant. Het doel van beide partijen is om samen autobedrijven flexibeler, wendbaarder en succesvoller te maken. 't Personeel zet je centraal. Hoe werkt dat?

Wat is vibber?

Nee, de vraag is: wie is vibber? Je kent de consultants van Wisse & Doorenbos toch nog wel? Nou, W&D heet tegenwoordig vibber (met kleine letter, want ze zijn modern). Vibber heeft veel klanten in de autobranche en in de technische, transport- en mobiliteitssector. Volgens vibber zijn die sectoren innovatief en vooruitstrevend, omdat ze gericht zijn op technische innovatie. Maar het kan beter.

Wat kan dan beter?

Qua organisatiestructuren en culturen kan het in genoemde sectoren beter. Vibber wil de betrokkenheid van medewerkers verhogen en de verantwoordelijkheden lager in de organisatie leggen. Dat maakt organisaties niet alleen flexibeler en wendbaarder, maar daardoor stijgt ook het werkgeluk en de motivatie van technici.

En wie is dan Semco?

Het Semco Style Institute komt voort uit de filosofie en aanpak van de Braziliaanse ondernemer en zelforganisatie‑pionier Ricardo Semler. Interessante man, google hem maar eens. Zijn filosofie maakt bedrijven effectiever, omdat ze de medewerkers centraal in de organisatie zetten en vanuit vertrouwen bouwen. Dat zorgt voor een hoge medewerkersbetrokkenheid en een verbeterde klanttevredenheid.

Farouk el Kodady (directeur en medeoprichter van Semco Style Institute, links) en Joël van den Doel (directeur van vibber, rechts) zijn partners.

Waarom een partnerschap?

Het partnerschap bundelt het Nederlandse netwerk van vibber met de Semco Style-filosofie. Sinds corona is er meer interesse om toekomstbestendiger en veerkrachtiger te worden. Het werken op afstand brengt een grotere behoefte aan autonomie en verantwoordelijkheid bij teams met zich mee. Bovendien heeft een nieuwe generatie andere behoeften, wensen en eisen.

En nu?

De samenwerking gaat meteen van start met een onderzoek in de autobranche. Vibber en Semco Style Institute gaan de verschillende organisatieculturen, de toekomstbestendigheid en de medewerkerstevredenheid in kaart brengen. In het onderzoek worden auto‑importeurs, dealerholdings, brancheorganisaties en onderwijsinstellingen meegenomen. De resultaten worden in het najaar verwacht.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

[video] Oudere medewerkers: een gouden kans voor werkgevers

[video] Oudere medewerkers: een gouden kans voor werkgevers

Het potentieel van medewerkers boven de 50 en 60 jaar is onmiskenbaar. Ze dragen waardevolle kennis en ervaring met zich mee, zijn vaak de cultuurdragers van je bedrijf en begrijpen de bedrijfsfilosofie als geen ander. Toch moet je als werkgever ervoor zorgen dat deze groep mee kan blijven komen. Daarover gaat het webinar van OOMT/AMT op 7 december.

Medewerkers met geldzorgen? Dit kun je er aan doen!

Medewerkers met geldzorgen? Dit kun je er aan doen!

Steeds meer Nederlanders hebben moeite met rondkomen. Financiële problemen hebben grote invloed op je privéleven en op je werk. Medewerkers zonder geldzorgen voelen zich beter, zijn productiever en melden zich minder vaak ziek. Het OOMT-webinar over geldzorgen bij medewerkers geeft tips om het probleem aan te pakken.

Ferry van Dongen en Leendert Verweij (OOMT).

VIDEO | Van autotechnicus naar ondernemer, zo doe je dat

Een autotechnicus die ineens ondernemer met personeel wordt. Dat is best een stap. Een waarvan je af en toe met je handen in het haar zit. Het overkwam Ferry van Dongen van Autocentrum Bommelerwaard. Hoe schakelde hij om van autotechnicus naar ondernemer? En: hoe bereid je samen met je medewerkers je bedrijf voor op een veranderende toekomst?

Chantal van der Putten: "“Ik wil het bedrijf laten groeien. Op dit moment hebben we twee vestigingen en 80 voertuigen. We investeren volop in nieuwe voertuigen en uitbreiding van het wagenpark."

Chantal van der Putten: 'Bedrijf kan alleen groeien als team meegroeit'

Chantal van der Putten is 24 jaar. Ze geeft leiding aan een autoverhuurbedrijf met twee vestigingen. Met het oog op de toekomst heeft ze grote ambities met het familiebedrijf. De adviseurs en coaches van OOMT ondersteunen Chantal en haar team op het gebied van strategisch personeelsbeleid.

[video] Veilig en gezond werken: maak arbozaken behapbaar in deze 5 stappen

[video] Veilig en gezond werken: maak arbozaken behapbaar in deze 5...

Veilig en gezond werken moet vanzelfsprekend zijn binnen een autobedrijf. Dit thema is actueler dan ooit, omdat werkzaamheden steeds ingewikkelder...

Gratis lesmateriaal van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Gratis lesmateriaal elektrische auto's

Stichting EV Kenniscentrum heeft gratis lesmateriaal voor een MBO doelgroep gemaakt dat ook bruikbaar is voor middelbare en basisscholen....

Marc Naaktgeboren heeft zich gespecialiseerd in klassieke Honda viercilinders. Deze 50 jaar oude CB750 Four (type K2) behoort tot de meest gezochte varianten.

Honda-specialist Blauweplaat Motoren: ''Hier wordt fanatiek...

Welgeteld twee maanden heeft Marc Naaktgeboren er na zijn studie HTS Werktuigbouw voor nodig om te ontdekken dat hij er niet voor in de wieg is...

Het team dat scoort op de internationale concoursen. Classic Mike is ook Flevolandse TOPonderneming en de Beste Praktijkopleider van Nederland.

Classic Mike: "Bijna tachtig procent van de medewerkers heeft een...

Kijk, zo kan het ook. Je stapt binnen en gelijk komen de technici met uitgestoken hand naar je toe. 'Aangenaam, ik ben Jonatan, ik ben Laurens en ik...

René Bestevaar is adviseur werkgeverschap bij OOMT. Door zijn jarenlange werkervaring in de mobiliteitsbranche weet hij tegen welke uitdagingen werkgevers aanlopen. Hij en zijn collega-adviseurs werkgeverschap ondersteunen ondernemers bij hun werkgeversvraagstukken. “Ik kan het niet genoeg benadrukken: bel OOMT, die kan je in veel gevallen helpen, begeleiden of doorverwijzen.”

Waarom vertrekken technici en hoe behoud je ze? "Bezig zijn met...

René Bestevaar is adviseur werkgeverschap bij OOMT. De vraag die hem het meest gesteld wordt: weet je een goede autotechnicus of receptionist? "Ik...

Wensink houdt rekening met verschillende doelgroepen binnen het bedrijf. De zogeheten Talentenscan viel niet goed bij de truck- en trailertechnici en werd aangepast.

Hoe houdt Wensink zijn 1300 personeelsleden vast? ''Alle werknemers...

Hoewel Wensink, officieel dealer voor Citroën, Ford, Kia, Mercedes-Benz, smart en Fuso, als bedrijf enorm groot is, heeft de onderneming het karakter...

De technici bij Autobedrijf Snijders krijgen en nemen veel verantwoordelijkheid. Niet alleen bij dagelijks werk, maar bijvoorbeeld ook bij de aanschaf van nieuw gereedschap en equipment.

Universeel autobedrijf Ferdy Snijders heeft geen moeite om zijn...

Als het lekker loopt hoef je niet de baas te spelen. Gezamenlijke etentjes zorgen voor saamhorigheid. Goed gereedschap motiveert....

‘Regeren is vooruitzien’ - Hoe ziet de toekomst van jouw bedrijf eruit en wat betekent dat voor jouw medewerkers?

Is jouw autobedrijf klaar voor de toekomst? Stel jezelf deze vragen

Hoe maak je jouw autobedrijf toekomstbestendig? Door in te spelen op ontwikkelingen en jouw medewerkers hierin mee te nemen, blijft jouw organisatie...