Gesponsord

Wat we kunnen leren van de vacuüm-rembekrachtiger

Wat we kunnen leren van de vacuüm-rembekrachtiger

Wist je dat de vacuüm-rembekrachtiger inmiddels meer dan 90 jaar oud is? De Belgische engineer Albert Dewandre sloeg al in 1927 de handen ineen met Robert Bosch GmbH, die sindsdien voor de productie en verkoop zorgde. Het decennia-oude concept wordt anno 2020 nog steeds fanatiek gebruikt. Maar hoe zit dat met de auto van de toekomst? Is er dan nog steeds plaats voor dit systeem?

De opkomst van volledig elektrische aandrijflijnen zorgt voor nieuwe technologische uitdagingen. Eisen en wensen zoals veiligheid, range, gewicht en bagageruimte maken het lastig om voertuigen betaalbaar te houden voor de consument. Daarbij komt ook nog dat diverse systemen in de auto momenteel gebaseerd zijn op de samenwerking met een verbrandingsmotor. Neem nu bijvoorbeeld de rembekrachtiger: de werking van dit component is volledig gebaseerd op het vacuüm dat een verbrandingsmotor van nature creëert. Hoe kun je deze functionaliteit betaalbaar vervangen zodra het basisingrediënt compleet verdwijnt? Zowel Bosch als Continental denken hier een mooie oplossing voor te hebben.

Bosch iBooster

Bosch heeft het idee vrij direct aangevlogen: het grootste probleem was het gebrek aan vacuüm, dus moest daarvoor een elektromechanisch alternatief komen. Met de ervaring van elektrische gasklephuizen en beschikbare technologie, zoals bijvoorbeeld de elektrisch aangedreven parkeerrem, heeft Bosch de iBooster ontworpen: een elektromotor met vrijlopend tandwielstelsel dat de pedaalslag extra ondersteuning kan geven.

Een ‘differential travel sensor’ meet wanneer en hoever het pedaal wordt ingedrukt”

Differential travel sensor

Een ‘differential travel sensor’ meet wanneer en hoever het pedaal wordt ingedrukt. Het systeem kan een druk tot maar liefst 8 kN genereren. Autonoom remmen behoort ook tot de mogelijkheden. Het grote voordeel van iBooster is dat het een directe vervanger is voor de conventionele vacuüm-rembekrachtiger. Hierdoor kunnen de overige componenten van het remsysteem gelijk kunnen blijven. Ideaal dus voor autofabrikanten die voertuigen willen uitbrengen als uitvoering met brandstofmotor én als elektrische variant.

Continental MK C1

'Good design is all about making other designers feel like idiots because that idea wasn’t theirs.' Deze gevleugde quote van Frank Chimero slaat zeker op de oplossing die Continental bedacht. Een ABS-unit bestond altijd al uit een ECU, een hydraulisch blok en een pompmotor, dus waarom niet nogmaals gebruik maken van deze hardware? Continental heeft bij de MK C1 eens goed gekeken naar de huidige technieken en hier handig gebruik van gemaakt.

vacuüm-rembekrachtigeDoorontwikkeling van ATE MK100 ESP

Heel kort door de bocht is de MK C1 een doorontwikkeling van de ATE MK100 ESP, waarbij de hoofdremcilinder is geïntegreerd in het bestaande ontwerp. De hoofdremcilinder is in twee delen opgedeeld: het gedeelte dat het kenmerkende hydraulische gevoel in het pedaal geeft en het gedeelte dat daadwerkelijk de remfunctie verzorgt. De ECU krijgt input van de travel sensor en bepaalt vervolgens zelf of en hoeveel remdruk er opgebouwd moet worden. Een rembekrachtiger is daardoor compleet overbodig geworden. Veel mensen moeten wennen aan het ‘brake by wire’-idee, maar het eindproduct is licht, klein en heeft weinig bewegende delen: precies wat autofabrikanten wensen.

In de praktijk

Dat bovenstaande concepten een schot in de roos zijn, blijkt wel uit het feit dat ze inmiddels tot de standaarduitrusting behoren van diverse automodellen. Tesla maakt momenteel gebruik van de iBooster en zowel Audi (E-tron) als Alfa Romeo (Giulia) beschikken over de MK C1. Omdat de focus zich momenteel meer en meer verplaatst naar elektrische aandrijflijnen, zullen we dit soort oplossingen steeds vaker terugzien. Bovendien biedt deze technologie nieuwe mogelijkheden op het gebied van pre-collision en autonoom rijden. Autofabrikanten zijn daarom erg geïnteresseerd in deze systemen. De grote vraag is dan ook of de vacuüm-rembekrachtiger het 100-jarig jubileum zal gaan vieren.

Wat momenteel de vacuüm-rembekrachtiger overkomt, kan ons namelijk ook overkomen”

Moraal van het verhaal

De technologische vooruitgang stopt werkelijk voor niemand. Daarom is het van cruciaal belang om continu in te blijven spelen op de laatste trends. Wat momenteel de vacuüm-rembekrachtiger overkomt, kan ons (alle bedrijven binnen de autobranche) namelijk ook overkomen. Het verversen van de olie of het vervangen van bougies gaat in de nabije toekomst flink teruglopen. Je kunt in zo’n situatie twee dingen doen: of je blijft zo lang mogelijk vasthouden aan wat je gewend bent of je richt je op de toekomst. ACtronics houdt daarom alle ontwikkelingen rondom auto-elektronica nauwlettend in de gaten en voert continu verbeteringen door aan de bestaande revisietrajecten. Op deze wijze blijven we actueel en kunnen we je ook in de toekomst goed van dienst zijn.

Dit artikel is gesponsord door ACtronics

Revisie van een ABS-computer. - Foto: ACtronics

ACtronics ziet stijgende interesse in gereviseerde auto-onderdelen

Volgens ACtronics neemt de interesse in gereviseerde auto-onderdelen toe. In 2024 zag het bedrijf een groei van 23% in zoekopdrachten via hun platform.

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Foto: Continental

Duurzame remvloeistof van Continental zonder gevaarlijke stoffen

ATE SecuBrake is de eerste duurzaam geproduceerde DOT 4-remvloeistof zonder gevaarlijke stoffen. Milieuvriendelijk, eenvoudig te gebruiken en geschikt voor elektrische voertuigen.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.