Turbo's zijn krachtig, maar kwetsbaar. Turboschade is meestal niet het gevolg van een defect in de turbo zelf, maar van externe oorzaken. Turbo's draaien met meer dan 200.000 toeren per minuut, dus een paar seconden zonder olie kan al fataal zijn. Verstopte, geknikte of lekkende olieleidingen en vervuilde olie vormen een ernstig risico. Gebruik daarom altijd de juiste olie en ververs op tijd olie én filter.
Kleine deeltjes, grote schade
Turbo's functioneren alleen goed als het hele inlaatcircuit luchtdicht is. Lekkages in slangen of verbindingen - aan zowel de vacuüm‑ als drukzijde - kunnen leiden tot vermogensverlies, verhoogd brandstofverbruik, foutcodes en noodloop. Vreemde deeltjes zoals zand of (pakkings)resten van eerdere reparaties kunnen via de luchtinlaat, uitlaat of oliekanalen in de turbo terechtkomen en schade veroorzaken aan compressor‑ of turbinebladen. Controleer daarom regelmatig op slijtage en afschilfering, en zorg voor een schoon luchtinlaatsysteem. Nissens maakt nu al 340 turbomodellen voor personenauto's, goed voor ruim 65 procent dekking van het Europese wagenpark. Voor de trucksector zijn ook al 100 modellen beschikbaar. Daarmee biedt Nissens vrijwel altijd een passende oplossing.

EGR-klep en intercooler: sleutels tot emissiebeheersing
De EGR‑klep is een integraal onderdeel van het emissieregelsysteem en beïnvloedt de motorwerking en het verbrandingsproces. Een defecte EGR‑klep kan schade veroorzaken aan het roetfilter, de katalysator en de turbo. De intercooler koelt de gecomprimeerde lucht van de turbo voordat die de motor ingaat. Deze kan vervuild raken door olie‑ of roetopbouw na turboschade, externe schade zoals steenslag of een aanrijding, slecht onderhoud of lekkende slangen. Een slecht functionerende intercooler zorgt voor onvoldoende warmtewisseling, te hoge inlaatluchttemperaturen, turbodrukverlies, vermogensverlies, hogere emissies en motorstoringen. Met 175 verschillende EGR-kleppen dekt Nissens ruim 40 procent van het wagenpark. Daarnaast produceert Nissens momenteel 78 verschillende EGR coolers (plus 12 voor de trucksector), goed voor 45 procent van het wagenpark. Zo ben je verzekerd van snelle beschikbaarheid en een betrouwbare oplossing.
Vuil is een direct gevaar voor een nieuwe turbo
Turbo, EGR‑klep en intercooler zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Problemen in één onderdeel kunnen direct of indirect de andere aantasten. Zo kan de olie van een defecte turbo via de intercooler in het inlaatspruitstuk en bij de EGR‑klep terechtkomen. Roetdeeltjes uit de EGR-klep kunnen op hun beurt het inlaatsysteem en de intercooler verstoppen. Blijft vervuiling achter in de intercooler na een turbodefect, dan kan die door een nieuwe turbo opnieuw worden opgezogen. Controleer bij een turbowissel daarom altijd de EGR‑klep op roet en verstopping, reinig of vervang de intercooler, en inspecteer de inlaatkanalen en carterventilatie. Zo voorkom je herhaalschade, garandeer je een optimale luchtstroom en verbranding, en verlaag je het verbruik en de uitstoot.

First-Fit en training van Nissens
Nissens, de Deense specialist in motorkoeling, airconditioning en turbo's, helpt universele autobedrijven met hoogwaardige vervangingsproducten en praktische ondersteuning. De OE‑kwaliteit turbo's van Nissens worden geleverd in het First-Fit‑concept: inclusief pakkingen, rekbouten, smeerolie en installatiegids. Een hoog retourpercentage van turbo's is het gevolg van montagefouten. Daarom biedt Nissens gratis online trainingen en technische ondersteuning, zodat technici hun kennis en vakmanschap kunnen versterken.
Meer technische informatie is te vinden op het Nissens Expert Portal.
Dit artikel is gesponsord door Nissens.