Edelmetaal voor speciale motoren: upgraden met Iridium IX bougies

Edelmetaal voor speciale motoren: upgraden met Iridium IX bougies

Al meer dan dertig jaar zijn bougies met edelmetaal beschikbaar, begonnen met platina elektroden. De iridium elektroden van vandaag bieden nog meer dan dat een optimum in ontstekingsprestaties en lange levensduur. Ontstekings- en sensoren-specialist NGK legt uit hoe zijn Iridium IX bougieserie een grote sprong vooruit geeft voor een aantal bijzondere motortypen.

Motorrijders, eigenaren van klassieke auto’s, of van boten willen allen hetzelfde voor hun favoriete transportmiddel: een betrouwbare start, en duizenden kilometers probleemloos lopen. Op deze wens werd de ontwikkeling van NGK Iridium IX bougies gebaseerd. De iridium-technologie moest een bougie-upgrade met de hoogste prestaties beschikbaar maken op de vervangingsmarkt. Met name voor klassieke motorfietsen en auto’s, origineel niet uitgerust met edelmetaal bougies die toen nog helemaal niet bestonden.

Meer pit voor tweewielers

Vooral voor tweewielers signaleerde NGK een behoefte om de ontsteking te verbeteren. Daarvoor verscheen in 2006 de eerste Iridium IX technologie, speciaal voor motorfietsen.

Reacties van rijders

Toen NGK Iridium IX bougies op de markt kwamen testten meer dan 230 rijders van moderne en klassieke motoren hen. Wat vonden ze ervan?
• Met de iridium bougie loopt mijn ééncilinder soepeler – Rico
• Na vijf keer tanken heb ik de kosten er al uit. Het verbruik ligt nu onder 5 l/100 km – Kirsten
• Wat me vooral bevalt is dat het vermogen er zo’n 1000 toeren eerder inkomt, erg fijn bij het uitkomen van bochten – André
• Vooral in de winter was er een groot verschil met gewone bougies. Het startgedrag was beter, en de rondloop bij koude motor opvallend goed

Kai Wilschrei, senior manager Technical Services Aftermarket EMEA bij NGK Spark Plug Europe, legt uit: “Ons doel was om motorrijders duidelijke betere prestaties uit hun fiets te bieden, op de weg of op een circuit. Vaak zijn hun motoren standaard voorzien van bougies met gewone nikkelelektrodes. De extreme duurzaamheid en sterkte van iridium kan een grote stap vooruit in betrouwbaarheid en effectiviteit van de ontsteking brengen.”

“Met Iridium IX – dat staat voor Iridium IXtreme – konden we de rijders betere ontsteking bieden, die ook nog langer meeging dan bij platina elektroden. Ze kregen bovendien minder brandstofverbruik en soepeler motorgedrag.”

Speciale elektrodepunt

Voor de nieuwe techniek ontwikkelden de NGK technici een maar 0,6 mm dunne punt uit een iridium legering, die met laserlassen op de centrale elektrode wordt bevestigd. Samen zorgen deze slanke iridium elektrode en de aangepunte massa-elektrode dat een lage ontstekingsspanning nodig is. Dus minder belasting voor de bobine en een krachtiger vonk.

Bovendien blijft de afstand van de slijtage-arme elektrodes veel constanter, waardoor overslaan van de motor wordt vermeden. “We werkten ook een anti-vervuilend ringvormig profiel van de elektrode uit, waardoor hierop geen koolaanslag optreedt”, gaat Wilschrei verder. “Dat verbeterde de koude start flink, en de prestaties in stop-and-go verkeer waar een motorfiets moet uitblinken met snelle reacties.”

Mooi meegenomen bij dit innovatieve materiaal was het effect van iridium op de levensduur van een bougie. “Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies. Alleen dit al maakt het de investering waard over te gaan op iridium bougies als die standaard nog niet voorgeschreven zijn.”

'Iridiseren’ van klassiekers

De voordelen van Iridium IX blijven niet voorbehouden aan tweewielers. Al snel breidde NGK het gamma uit om ook onder de motorkap van klassieke auto’s verbeterde prestaties te brengen.

“Iridium IX kan als waardevolle upgrade zijn diensten bewijzen bij oudere en sommige nog niet zo oude automodellen”, bevestigt Kai Wilschrei. “Door in plaats van het originele bougietype onze Iridium IX te monteren krijgt de klassieke auto eigenaar een betere start, minder kans op overslaan van de motor, en een zo lang mogelijke levensduur – zonder vervuiling door koolaanslag.”

Wilschrei bezit zelf een Audi 90 uit 1985, en een oude scooter. “Het eerste wat ik deed toen ik die auto had gekocht was de overgang op Iridium IX bougies”, zegt hij. “De motor loopt nu een stuk stiller stationair. Het starten gaat ook uitstekend. Datzelfde geldt voor mijn Vespa scooter.”

Ook op het water een pluspunt

Het Iridium IX effect demonstreert op het water net zo goed zijn voordelen. Werkplaatsen en booteigenaren kunnen met deze high tech bougies vele soorten bootmotoren een upgrade geven.

“Omdat het elektrode ontwerp van de Iridium IX bougies het voltage verlaagt waarmee een krachtige vonk ontstaat, en voor een lange levensduur zorgt, een ideale keuze voor op zee of binnenwater. De motor start makkelijker, loopt mooier en accelereert soepeler”, zegt de NGK expert.

De voordelen komen niet alleen tot uiting bij varen op (hoge) snelheid. Ook bij langzaam varen in kanalen, jachthavens en bij andere aanlegplaatsen is er een betere motorreactie. Dit komt door het ringvormig elektrodeprofiel dat de afzetting van vettige roetaanslag voorkomt, waar nikkelen bougies bij lage snelheden gevoelig voor zijn.

“Upgraden met NGK Iridium IX bougies levert topklasse prestaties, motorrendement en betrouwbaarheid voor zowel motorfietsen, klassieke auto’s als boten. Zowel bij sportieve inzet als dagelijks  gebruik”, vat Kai Wilschrei samen. “Iedereen zou die overstap moeten maken.”

Technisch bekeken

Iridium IX bougies leveren de gebruiker deze voordelen:
• Verbeterde ontsteking – de 0,6 mm dunne iridium punt concentreert de elektrische energie op de middenelektrode, waar het lucht/brandstofmengsel er beter bij komt en ontsteekt
• Vlotter starten, stiller lopen – zeer goede ontsteking betekent sneller starten en betere rondloop, ook op koude en vochtige ochtenden. De HC uitstoot wordt lager
• Lager brandstofverbruik – meer brandbaar mengsel komt bij de vonk, voor een betere verbranding en dus lager verbruik (bij een tweewieler test: 5,64 l/100 km met standaard 2,5 mm bougies, tegen 5,55 l/100 km met Iridium IX)
• Langere levensduur – een hoog smeltpunt betekent dat iridium elektrodes langer meegaan dan die van conventionele bougies
• Minder overslaan – de elektrodes van standaard bougies slijten geleidelijk af, waarmee de elektrodenafstand groeit en de ontstekingskwaliteit afneemt. Met als gevolg een overslaande motor. De constante elektrodenafstand bij Iridium IX voorkomt dit
• Geen koolaanslag – de speciale ringvorm op de elektrode voorkomt dat hier koolaanslag kan opbouwen die de vonkoverslag verhinderd

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / lees meer in hun partnerdossier op AMT.nl 

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?