Foto: ACTronics

ABS-module sneller en nauwkeuriger getest bij ACtronics

Met de Hydrotonic 2 testopstelling kan ACtronics alle functionaliteiten van een hydraulisch blok van een ABS-module ontluchten en functioneel testen.

Foto: Shutterstock

Techniek van toen: hoe goed waren after market remblokken in 1993?

Hoe goed zijn after market remblokken? Om dat uit te vinden, deed AMT deed in 1993 een grote remblokkentest. Hoe dat ging, lees in je in deze Techniek van Toen.

De vrachtwagen van Tevva testte het aangepaste systeem onder verschillende omstandigheden, hellingen en oppervlaktypes op de ZF-testbaan in Jeversen, Duitsland.

Innovatief regeneratief remsysteem voor elektrische trucks

Tevva heeft een nieuw regeneratief remsysteem ontwikkeld voor een elektrische vrachtwagen. Om het elektronische remsysteem (EBS) aan te passen voor gebruik in hun trucks, werkten zij samen met ZF. Een succesvolle samenwerking, zo blijkt.

Uitgebreid koelsysteem van een Audi Q7 e-tron hybride. Het gekleurde deel is voor de elektrische aandrijving, het zwarte voor de verbrandingsmotor.

Vloeistoffen voor EV: wat zit erin, wat is er anders?

Je hoort het vaak: minder, dus goedkoper onderhoud aan elektrische auto's. Geen bougies, geen motorolie, geen filters, geen uitlaatgasreiniging. Toch heeft MPM een uitgebreide lijn opgebouwd van vloeistoffen voor hybride en EV. Wat zit daarin, wat is daar anders aan? We vroegen het Joost de Groot, senior product manager van MPM Oils.

APK Keurmeester-quiz: twijfelgeval op remmenbank, dit is het antwoord

APK Keurmeester-quiz: twijfelgeval op remmenbank, dit is het antwoord

Remmen, altijd lastig, zeiden we bij de opgave van de laatste AMT APK Keurmeesterquiz. We maakten er een beetje een strikvraag van, maar aan de andere kant hielpen we ook weer door al vooraf te zeggen dat het een twijfelgevalletje was. Ter zake, wat was de vraag ook weer, wat het goede antwoord en wie verdienen er eeuwige roem?

Zo ziet Brembo het voor zich, een hydraulisch/elektrisch remsysteem met door henzelf ontwikkelde kunstmatig intelligente aansturing.

Brembo Sensify: elektrisch en brake-by-wire remmen

Elektrische auto's hebben een extra intelligent remsysteem nodig, omdat ze al flink op de motor kunnen afremmen. Nee, móeten remmen, om zoveel mogelijk stroom terug te winnen uit bewegingsenergie. Het regeneratief remmen moet je balanceren met wielremmen als er meer remkracht nodig is. Dan is de stap naar volledig brake-by-wire klein. Brembo zet die stap met zijn Sensify-systeem.