Remsysteem van de toekomst volgens Continental
Continental toont op Auto Shanghai 2025 nieuwe rijhulpsystemen, slimme verlichting, raamprojecties en een elektrisch remsysteem zonder remvloeistof.
Continental toont op Auto Shanghai 2025 nieuwe rijhulpsystemen, slimme verlichting, raamprojecties en een elektrisch remsysteem zonder remvloeistof.
Hoewel antiblokkeersystemen niet als bijzonder storingsgevoelig gelden, ondergaan bij ACtronics in Almelo wekelijks postkarren vol ABS-units een revisie. Met als resultaat een aanzienlijke financiële besparing zonder concessies ten aanzien van de kwaliteit.
Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.
Van alle kanten wordt al geschermd met auto's die autonoom kunnen rijden. Er zit dan onder meer elektronica in die stuur en remmen kunnen bedienen, zonder chauffeur. Bosch komt nu met een brake-by-wire waar ook een chauffeur geheel door middel van elektronica remt.
Remstofdeeltjes van bepaalde remblokken zijn giftiger dan dieseluitstoot, blijkt uit onderzoek. Vooral remblokken met koper zijn schadelijk voor de longen.
ATE SecuBrake is de eerste duurzaam geproduceerde DOT 4-remvloeistof zonder gevaarlijke stoffen. Milieuvriendelijk, eenvoudig te gebruiken en geschikt voor elektrische voertuigen.
Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.
Moderne motorfietsen zitten bomvol technologie. Met name op het gebied van assistentiesystemen is er enorm veel vooruitgang geboekt. Bij het grote publiek is dat grotendeels onbekend. KTM lichtte een tipje van de kuip op met een TechDay. AMT was erbij en klom in het zadel.
Hella is van plan het aandeel van 50% van TMD Friction in de joint venture Hella Pagid over te nemen. Hella wordt dan de enige aandeelhouder, Remdelen onder de merknaam Hella moeten vanaf 1 oktober 2024 verkocht worden.
Met de Hydrotonic 2 testopstelling kan ACtronics alle functionaliteiten van een hydraulisch blok van een ABS-module ontluchten en functioneel testen.