Alles wat je moet weten van bougies

Alles wat je moet weten van bougies

In deze presentatie brengt NGK SPARK PLUG je de basiskennis van de bougie bij. Zie het als een tien minuten durende bougiecursus. Alles wat je moet weten over bougies in tien plaatjes.

Als het gaat om het produceren van de beste ontstekings‑ en sensortechnologie is NGK Spark Plug de onbetwiste nummer één. In de afgelopen tachtig jaar heeft het dankzij premium producten en de modernste oplossingen een uitstekende reputatie opgebouwd: NGK Spark Plug wordt dan ook wereldwijd vertrouwd door professionals.

Basiskennis bougies in tien plaatjes

NGK Spark Plug heeft een technische presentatie gemaakt. Hieronder vind je alle basiskennis over bougies in slechts tien plaatjes. Het begint met een tekening, die de opbouw van een bougie verduidelijkt. Alle onderdelen van de bougie krijgen een korte uitleg, zoals de koperen kern, aansluitingen, ribben, isolator, afdichting, pakking, pakkingring, elektroden en keramische weerstand.

Klik op de afbeeldingen voor uitvergroting van het beeld:

Waar laat een bougie zijn warmte?

Ooit geweten hoe een bougie z'n warmte afdraagt? De elektroden bevinden zich in de verbrandingsruimte en die warmte moet de bougie ergens kwijt: 20 procent verdwijnt in de verbrandingskamer via de inlaatlucht, 58 procent verdwijnt via het schroefdraad naar de cilinderkop, 20 procent via de kraag en de isolator en 2 procent via de aansluiting.

Wondertjes van techniek

Als je kijkt naar de warmtewaarden begrijp je hoe snel het mis kan gaan: te warm is voorontsteking, te koud is koolstofvervuiling. Ook zie je de gevolgen van koolafzetting. Tenslotte legt NGK Spark Plug de verschillen tussen de SPE-, PSPE- en de DFE-bougies uit; het zijn kleine wondertjes van techniek.

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / bekijk ook het partnerdossier.

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Elektrificatie van het wagenpark is noodzaak in verband met het klimaat. Dat brengt aanzienlijke ontwikkelingskosten mee, en aangepaste...