Elektrisch schema lezen voor motorfietstechnici: tips & tricks
Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius geeft tips.
Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius geeft tips.
Hoe rijdt een auto met Steer-by-Wire? Of Brake-by-Wire? Deze en andere technologie konden we in de praktijk testen tijdens de Bosch Techday 2024.
De auto van de toekomst is meer dan ooit software-defined, als het aan Bosch ligt. Wat houdt de software-defined auto in, en wat betekent het voor de werkplaats?
AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van 2024. Auteur Gino Decoster beantwoordt de vraag niet alleen, maar duikt hier diep in de materie. En maakte een kennistest.
Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het voertuig. Als representatief voorbeeld van deze systemen beschrijven we hier het databussysteem, ook wel bekend als het communicatienetwerk, van een Ford Mustang Mach-E
MS Motorservice International GmbH breidt het productprogramma uit met 35 wieltoerentalsensoren. Die dekken een wereldwijd wagenpark van ongeveer 270 miljoen voertuigen. Daarnaast onderscheiden ze zich door bijzonder storingsbestendige elektronica, zegt de fabrikant.
ZF's nieuwe aanvulling op intelligente cruise control kan tot 8 % energieverbruik besparen. Dit Eco Control 4 ACC evalueert in real time kaartinformatie en voertuiginfo over de optimale belasting van de aandrijflijn. Ontwikkelingspartners Embotech en ZF beschrijven het als 'extra rijbereik in de praktijk', en denken dus aan gebruik in elektrische auto's.
Leon van Dorst van JD Engineering laat aan de hand van een Seat 1.4 TSI zien hoe chiptuning in zijn werk gaat.
Auto's worden elektrisch en connected. Autofabrikanten schermen hun belangen af met cybersecurity als argument, de datawetgeving moet de weg vrijhouden voor de aftermarket-industrie. Hoe die aftermarket moet inspelen op de nieuwe ontwikkelingen, was de inzet van de CLEPA-conferentie in Brussel.
Wist je dat de vacuüm-rembekrachtiger inmiddels meer dan 90 jaar oud is? De Belgische engineer Albert Dewandre sloeg al in 1927 de handen ineen met Robert Bosch GmbH, die sindsdien voor de productie en verkoop zorgde. Het decennia-oude concept wordt anno 2020 nog steeds fanatiek gebruikt. Maar hoe zit dat met de auto van de toekomst? Is er dan nog steeds plaats voor dit systeem?