Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het voertuig. Als representatief voorbeeld van deze systemen beschrijven we hier het databussysteem, ook wel bekend als het communicatienetwerk, van een Ford Mustang Mach-E

Wieltoerentalsensoren van OEM-kwaliteit bij MS Motorservice

Wieltoerentalsensoren van OEM-kwaliteit bij MS Motorservice

MS Motorservice International GmbH breidt het productprogramma uit met 35 wieltoerentalsensoren. Die dekken een wereldwijd wagenpark van ongeveer 270 miljoen voertuigen. Daarnaast onderscheiden ze zich door bijzonder storingsbestendige elektronica, zegt de fabrikant.

Met een slim algoritme berekent Eco Control online continu wat de beste strategie is voor de snelheidsregeling. Met keus tussen ‘snelste’ of ‘zuinigste’, of een optimale combinatie daarvan.

Zo maakt ZF Adaptive Cruise Control intelligent

ZF's nieuwe aanvulling op intelligente cruise control kan tot 8 % energieverbruik besparen. Dit Eco Control 4 ACC evalueert in real time kaartinformatie en voertuiginfo over de optimale belasting van de aandrijflijn. Ontwikkelingspartners Embotech en ZF beschrijven het als 'extra rijbereik in de praktijk', en denken dus aan gebruik in elektrische auto's.

Een Seat Leon 1.4 TSI op de vermogenstestbank van JD Engineering. - Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: chiptuning

Leon van Dorst van JD Engineering laat aan de hand van een Seat 1.4 TSI zien hoe chiptuning in zijn werk gaat.

Software-updates voor auto's: is de aftermarket straks aan zet?

Software-updates voor auto's: is de aftermarket straks aan zet?

Auto's worden elektrisch en connected. Autofabrikanten schermen hun belangen af met cybersecurity als argument, de datawetgeving moet de weg vrijhouden voor de aftermarket-industrie. Hoe die aftermarket moet inspelen op de nieuwe ontwikkelingen, was de inzet van de CLEPA-conferentie in Brussel.

Wat we kunnen leren van de vacuüm-rembekrachtigerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat we kunnen leren van de vacuüm-rembekrachtiger

Wist je dat de vacuüm-rembekrachtiger inmiddels meer dan 90 jaar oud is? De Belgische engineer Albert Dewandre sloeg al in 1927 de handen ineen met Robert Bosch GmbH, die sindsdien voor de productie en verkoop zorgde. Het decennia-oude concept wordt anno 2020 nog steeds fanatiek gebruikt. Maar hoe zit dat met de auto van de toekomst? Is er dan nog steeds plaats voor dit systeem?