Gesponsord

RDW brengt autonome voertuigen veilig op de weg    

RDW brengt autonome voertuigen veilig op de weg    

Autonome voertuigen klinken nog steeds als toekomstmuziek. Maar bij het RDW Testcentrum in Lelystad is die toekomst al lang begonnen. Sinds 1 augustus rijdt de eerste autonome stadsbus bij wijze van pilot in Rotterdam tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport. En op1 september mochten ook de eerste passagiers mee aan boord.

Inspecteurs van de RDW hebben wekenlang een prototype van een volledig autonome stadsbus getest onder allerlei omstandigheden. Een complex én leerzaam proces vol pionieren, doorzetten en baanbrekende innovaties. Technisch inspecteur CAV Gijsbert de Kam en opdrachtmanager praktijkproeven Rik van den Band, vertellen over deze eerste ervaringen.

Dit is echt pionieren.”
— Rik van den Band, opdrachtmanager praktijkproeven bij de RDW

De bus is een stadsbus van een Turkse fabrikant, uitgerust met een Automated Driving System. Om dit mogelijk te maken moest de bus eerst slagen voor de tests op het testterrein. Gijsbert: “We testten allerlei mogelijke scenario’s zoals gedrag op kruispunten en rotondes, noodstops, regen, donker, inhalen, overstekende voetgangers, slingerende fietsers. En ja, hij rijdt echt autonoom. Maar wel met een menselijke safety driver aan boord, want het blijft een prototype dat nog in een ontwikkelfase zit. Dan is deze backup echt vereist. ” Uiteindelijk moet deze pilot leiden tot een autonome bus die aan de Europese typegoedkeuringsstandaard voldoet.

Allerlei scenario’s geoefend

Gijsbert de Kam test al ruim tien jaar voertuigen voor de RDW. Toch is dit project echt uniek. ''Het is ontzettend mooi dat wij als technisch inspecteurs in Lelystad de kans krijgen om bij dit soort innovatieve projecten de theorie, zoals open-normenregelgeving en de vele trainingen op het gebied van ADS, direct in de praktijk te brengen. Normaal volgen we reguliere regelgeving en bekende testprotocollen, maar nu hebben we het testplan gaandeweg zelf ontworpen voor een voertuig dat nog een prototype is. Dan moet je creatief, pragmatisch en kritisch tegelijk zijn. Hoe iets uitwerkt in de praktijk, leer je ontzettend veel van, en vaak leidt dat tot nieuwe inzichten. We pakken alles mee, van de ontwikkeling bij de fabrikant tot monitoring op de openbare weg. Echt geweldig! Hoe meer projecten als deze de RDW aanpakt, hoe beter we hierin worden.''

De weg vrijmaken voor alle geautomatiseerd rijdende voertuigen

Dat geldt ook voor het juridische en beleidsmatige kader, vertelt Rik van den Band, opdrachtmanager praktijkproeven bij de RDW. “Dit is echt pionieren. We hebben te maken met vele nieuwe technologieën, zoals lidar, radar, camera, GPS, HD maps, die samenwerken in een autonoom voertuig. Deze technologieën en met name de prestaties daarvan moeten we toepasbaar maken in ‘open normen regelgeving’ die ook nog erg nieuw is. Er is dus nog weinig praktijkervaring. Daarnaast werken we aan de doorontwikkeling van het prototype tot een volwassen en volledig autonoom voertuig dat aan de typegoedkeuringsstandaard kan voldoen. Het vraagt intensieve samenwerking tussen teams, veel flexibiliteit en een nieuwe manier van werken. In feite maken we hiermee de weg vrij voor veel volgende prototypes, en straks voor alle geautomatiseerd rijdende voertuigen.”

Samenwerken met impact

Werken aan iets wat écht impact heeft. Dat is wat dit werk zo boeiend maakt. Rik: “Je werkt met een klein team en samen met collega’s op allerlei andere afdelingen aan iets wat echt impact heeft. En je ziet direct resultaat: als wij vandaag iets signaleren bij bepaalde prototypes, kan de fabrikant het morgen aanpassen. Dat maakt het werk levendig en leerzaam.” Toch duurt het nog even voordat de autonome stadsbus in Rotterdam zónder menselijke bestuurder de weg op mag. Rik: “Om straks zonder safety driver te mogen rijden, moet eerst de Wegenverkeerswet worden aangepast. Daar wordt al aan gewerkt, maar dat duurt nog even. Op dit moment doen we veel kennis op over rijgedrag op de openbare weg, zodat we straks klaar zijn om fabrikanten en beleidsmakers te ondersteunen. Met als uiteindelijk doel: veilige mobiliteit in een steeds slimmere wereld.”       

Dit artikel is gesponsord door de RDW.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.