Auto Prof - AMT Live 2020: De toekomst van auto-aircoservice

Auto Prof - AMT Live 2020: De toekomst van auto-aircoservice

Onder druk van Europese regelgeving moet de uitstoot van broeikasgassen omlaag. Het is een van de redenen waarom R1234yf koudemiddel R134a inmiddels vervangt. Ook de komende jaren zijn er weer ontwikkelingen omtrent regelgeving gericht op milieuvriendelijk werken. En waarom stijgt de prijs van R1234yf zo hard? Krijg antwoord van airco-specialist Waeco Aircon.

Van dure optie tot gemeengoed op nagenoeg elke auto. De airconditioning is niet meer weg te denken uit de auto. Dat vereist natuurlijk ook de nodige kennis in de werkplaats. Nu is dat inmiddels wel op orde in menig autobedrijf, al zijn velen nog niet klaar voor R1234yf. Auto's met dit koudemiddel zijn inmiddels aan aircoservice toe. Kun je dit zelf? Of besteedt je het uit? Wellicht is de aankomende Auto Prof - AMT Live, 11-13 februari, een goed moment om je te verdiepen in de mogelijkheden.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat voor een elektrische auto een goed werkende airco een must kan zijn. EV's met een geconditioneerd accupakket weigeren dienst indien de koeling niet werkt. Des te belangrijk dus dat het aircosysteem goed werkt én blijft werken.

Koudemiddelen en milieu

Ook op het gebied van koudemiddelen zijn er ontwikkelingen en Maurice van der Loop van Waeco Aircon weet daar alles van. In zijn kennissessie draait het dan ook om de toekomst van de auto-airco. Europese regelgeving met betrekking tot koudemiddelen en milieu komen aan bod net als het nieuwe koudemiddel.

Dat brengt vanzelfsprekend gevolgen met zich mee voor de auto-aircowerkplaats. En, vaak onderbelicht maar zeker belangrijk nu koudemiddelprijzen de pan uit rijzen: Hoe werk je milieuvriendelijk met koudemiddel? Hoe minder koudemiddel ontsnapt hoe beter voor het rendement van jouw aircoservice.

Kortom: wil je weten wat er op je af komt én hoe je jouw aircoservice verder kan laten renderen? Mis deze kennissessie op 11, 12 en 13 februari niet.

Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...